A Nike Japan legújabb reklámfilmje társadalmi vitát robbantott ki az interneten

Három focizó tinilány illusztrálja az állítólagos társadalmi problémákat.

Hamis kép vagy létező problémák?

Legutóbb Cardi B Reebok reklámja ütötte ki a biztosítékot, most pedig a Nike Japan iskolai zaklatás- és rasszizmusellenes reklámszpotja kavarta fel a kedélyeket a távol-keleti szigetországban, írja a The Guardian. A három focista lányról szóló kétperces videó egyesek szerint zseniális, míg másokat erősen felháborított, annyira, hogy bojkottot hirdettek a sportruházat-gyártó termékei ellen. 

Nike Japan Reklam
Részlet a Nike reklámfilmből / Fotó: Ajeng Dinar Ulfiana/Reuters

Az erősen társadalmi célúnak is szánt hirdetést november 30-án tették fel a közösségi oldalakra. A Twitteren jelenleg 15 millió, a YouTube-on közel 10 millió megtekintésnél tart, és összesen már több mint 100 ezer kommentet generált. 

A reklám üzenete számos felhasználót feldühített. Szerintük ugyanis hamis képet fest a modern japán társadalomról.

動かしつづける。自分を。未来を。 The Future Isn't Waiting. | Nike

アスリートのリアルな実体験に基づいたストーリー。3人のサッカー少女が、スポーツを通して、日々の苦悩や葛藤を乗り越え、自分たちの未来を動かしつづける。You Can't Stop Us. #YouCantStopUs

„Tényleg ennyire diszkriminatív lenne Japán? Mintha direkt rossz színben akarnátok feltüntetni az országot” – jegyezte meg az egyik hozzászóló. 

Manapság teljesen természetes, hogy egy-két más nemzetiségű jár iskolába teljes békességben. Az egyetlen előítéletes itt a Nike

– írta egy másik. Többen megfogadták, hogy soha többé nem vásárolnak a cégtől.

A világ legjobban fizetett sportolónője sem úszta meg a rasszista megjegyzéseket

Japán viszonylag homogén társadalom. A múlt évben azonban a többféle származású sportolóból álló rögbicsapatuk és a félvér Naomi Osaka teniszezőnő sikerei megkérdőjelezték a régi elképzeléseket, hogy mit is jelent japánnak lenni.

A jövő nem várhat című kisfilm három kamaszkorú, eltérő háttérrel rendelkező lányt mutat be. Az egyikőjük japán, a másik koreai, a harmadiknak pedig színesbőrű apja van. Neki az osztálytársai megfogdossák a göndör haját, a koreai lány a Japánban élő koreaiak problémáira keres megoldást a neten. A japán lányt pedig az osztálytársai zaklatják, miközben szeretne megfelelni a szülei elvárásainak. 

A film végén a három szereplő úgy dönt, hogy szembenéznek a problémájukkal, és a foci által akarnak bizonyítani. 

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Osaka, aki idén a világ legjobban kereső sportolónője lett, még mielőtt felért volna a csúcsra, megtapasztalta néhányszor a japánok ítélkező hozzáállását. Egy reklámfilmben éppen saját szponzora ábrázolta fehér bőrű rajzfilmfiguraként, és egy standupos is beszólt neki. 

A Nike nem reagált a vitára, csak annyit írt a honlapján, hiszen abban, hogy a sport megváltoztathatja az emberek életét.

Régóta foglalkozunk a kisebbségek ügyeivel, támogatjuk és kiállunk olyan ügyekért, amelyek megfelelnek az értékeinknek. Hiszünk abban, hogy a sport képes megmutatni, hogy milyen egy szebb világ, összehozni az embereket és cselekvésre buzdít a közösségünkben

– jelentette ki a sportruházatgyártó, akinek Marine Serre divattervezővel is volt egy emlékezetes együttműködése.  

Az ismert sportolónők közül a brit hétpróbázó olimpikon, Katarina Johnson-Thompson számolt be arról, milyen atrocitások érték bőrszíne miatt. Még Palvin Barbarát is zaklatták az általános iskolában, pedig elvileg semmi okot nem adott rá.

Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból