Az Európai Kerékpáros Szövetség adatai szerint a bringások milliárdokat spórolnak meg az államháztartásnak, miközben szívesen és sokat költenek a helyi kisvállalkozásoknál. 

Egész Európában jelentősen nőtt a kerékpározók száma

A koronavírus-járvány a közlekedési szokásokat is megváltoztatta. Sokaknak kellett alternatívát találnia a mindennapi közlekedés megoldására, a tömegközlekedés helyett. A Huffington Post olasz kiadása az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) honlapján található anyagokból gyűjtött ki néhány érdekes adatot arra vonatkozóan, hogyan változott az európai biciklis közeledés a koronavírus járvány hatására, illetve milyen trendek várhatóak a jövőben.

Kerekpar Forradalom Europa
Kerékpársáv A Nagykörúton / Fotó: Ibikebp Instagram

Európában a döntéshozók 2020-ban 1 milliárd eurót fordítottak kerékpáros infrastruktúrafejlesztésre, 2300 km új bicikliutat terveztek, amelynek a fele már el is készült, és különféle programokat indítottak kerékpárok vagy egyéb mikromobilitási eszközök vásárlásának támogatására.

- YouTube

Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.

Az ECF az Eco-Counter rendszer segítségével, amely 55 országban több mint 18 ezer mérőállomással regisztrálja a kétkerekű forgalmat, megbecsülte, hogy mennyivel növekedett meg a bringázók száma a járvány során 2020-ban. 2019 szeptemberéhez képest 2020 hasonló időszakában 20-25%-kal több kerékpárost regisztráltak Nyugat-Európában. A legnagyobb növekedést, 27,5%-ot Olaszországban mérték, de májusban egészen kiugró mértékű, több mint 80%-os emelkedést könyvelhettek el.

Az európai kerékpárgyártás lehet a biciklis fellendülés egyik nyertese. Az ECF 2019-es éves jelentéséből kiderül, hogy a 20 millió értékesített darabból 12,7 milliót Európában gyártottak. 2018-ban a kerékpárüzletek forgalma 13,2 milliárd euróra rúgott, amelybe beletartozik az alkatrészek és a kiegészítők értékesítése is. Az előrejelzések szerint ez az összeg 5,5%-kal nőhet 2022-ig. Olaszországban már 2020-ban 20%-os emelkedéssel kalkulálnak. Ez több mint 2 millió eladott kerékpárt jelent, ennek pedig több mint 10%-a az e-bike.

2016-ban Magyarország 171 ezer termékkel a 3. legtöbb elektromos rásegítéssel működő kerékpárt gyártotta Európában Németország és Hollandia után. Ez azért is jó hír, mert a többszáz közlekedésügyi szakértő közreműködésével készült The way foward című jelentés szerint a 2019-es eladási adatokhoz viszonyítva 2030-ra 47%-kal több bicajt fognak értékesíteni, és az elektromos biciklik fogják kitenni a kereslet nagy részét, akár 17 milliót. Már tavaly is 3,7 millió darabot értékesítettek Európában, és 2020-ban is erősen megnövekedett irántuk az érdeklődés.

A kerékpáros turistáké a jövő

A kerékpáros turizmus az ECF által készített tanulmány becslése szerint 44 milliárd euróval járul hozzá az európai gazdasághoz, és több mint félmillió munkavállalót foglalkoztat. Magyarországról a Duna menti kerékpárutat az egyik legvonzóbb európai kerékpáros úticélként említi a jelentés. A kerékpáros turisták az Unión belül 111 milliárd eurót költenek, többet, mint az autósok. Ráadásul szívesebben vásárolnak a helyi kereskedőknél, ezzel is inkább a kisvállalkozásokat támogatják a multikkal szemben.

Kapcsolódó cikk

Azt is kiszámították, hogy a kerékpárhasználat miatt a tagállamokban évente 18 ezerrel kevesebb idő előtti halálozás történik. A tanulmány szerint ez több mint 50 milliárd euró megtakarítást jelent Európának. Az egészségesebb életmód miatt a súlyos, krónikus megbetegedések is megelőzhetők: az egészségügy éves költségei 21 milliárddal csökkennek, a társadalombiztosítás pedig 5 milliárddal kevesebbet fizet ki betegszabadságokra. Kiszámolták, hogy a kerékpározók miatt évente 16 millió tonnával kevesebb széndioxid kerül a levegőbe. Tehát nagyjából 3 milliárd literrel kevesebb üzemanyagot vásárolunk, és 1-5 milliárd euróval több pénz marad az európai biciklisek zsebében. Egy kerékpár éves fenntartási költsége az ECF adatai alapján 300 euró, az elektromos ennek duplája, míg egy autóé 6 ezer euró.

Kérdés persze, hogy a járvány elvonultával megmaradnak-e a kerékpáros forradalom vívmányai. A várakozások alapján az a legvalószínűbb, hogy további teret nyernek a környezetkímélő közlekedési módok a jövőben, amit a klímavészhelyzet és a városok levegőminősége érdekében született nemzetközi jogszabályok is megkövetelnek. 

Az Európai Bizottság tavaly decemberben fogadta el a közlekedést környezetbarát módon átalakító tervét, amely 2030-ig 55%-kal kívánja csökkenteni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását a közlekedésben, 2050-re pedig teljesen emissziómentessé tenné a városi közlekedést.

Januárban is óriási kerékpáros forgalomnövekedés volt Budapesten

Az ATV Start vendége Halász Áron szóvivő, Magyar Kerékpárosklub.IRATKOZZON FEL CSATORNÁNKRA: https://goo.gl/uo2kimLÁTOGASSON EL OLDALUNKRA: http://www.atv.hu...

A budapesti kerékpáros boomról Halász Áron, a Magyar Kerékpáros Klub szóvivője az ATV-ben beszélt. 

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

idojaras elorejelzes 2024 aprilis sarkvideki hideg

Érkezik az év hidegfrontja, hó is eshet

Sarkvidéki hideg zúdul az afrikai melegre, jövő hétfőről keddre helyenként 25 fokot zuhanhat a hőmérséklet, és komoly viharok alakulhatnak ki, a hegyekben havazás sem kizárt.

nyugdijkorhatar 2024 nyugdij nyugdijas nyugdij utalas 2024

Tényleg csak 70 évesen mehetünk nyugdíjba? Itt a nyugdíjszakártő válasza

A világ egyik nagy vagyonkezelő cége arra figyelmeztette a munkavállalókat, hogy ne számítsanak arra, hogy kényelmesen nyugdíjba tudnak vonulni a hatvanas éveikben, hanem meg kell emelni a nyugdíjkorhatárt akár 70 évre, mert az emberek sokkal tovább élnek, mint korábban, és kevesebb fiatal kép be a munkaerőpiacra.