Genderalapú környezettudatosság?
Pietro Meloni, a Sienai Egyetem antropológus docense szerint hiba azt hinni, hogy a nők genetikailag gondoskodóbbak a védtelenekkel szemben. A nőkben nincs semmiféle erősebb hajlam a gyermekgondozásra, a szappanoperák követésére, a rózsaszín szín vagy a varrás kedvelésére. Mint ahogy a férfiak sem fociszurkolónak vagy thrillerrajongónak születnek, írja az olasz Business Insider.
A Nielsen néhány hónapja végzett felmérése szerint a férfiakat jobban érdekli a politika (27%-uk érdeklődik iránta, míg a nők csupán 12%-a) és a pénzügyek, míg a nők aktívabbak, ha tenni kell a környezetért. A nők szívesebben utaznak tömegközlekedéssel mint kocsival (30% szemben a férfiak 22%-ával), 69%-uk saját bevásárlószatyorral jár vásárolni, míg a férfiaknak csak 54%-a, 14%-uk pedig hajlandó többet fizetni a környezetbarát termékért. Ebben azért a férfiak sincsenek annyira lemaradva tőlük a 12%-kal.
Jane Goodall: “Az emberiségnek vége, ha nem változtatunk a koronavírus után”
A járvány csak figyelmeztetés volt, az emberiségnek gyökeres változásra van szüksége.
Kapcsolódó cikk
„Ezekből az adatokból azonban az nem derül ki, hogy miért döntenek így a nők. A társadalomtudományok már széleskörűen bizonyították, hogy az egyének viselkedését nem csupán a biológia határozza meg, hanem a környezet, a kultúra és a neveltetés. És természetesen a marketing” – mondta Meloni.
Hozzátette, hogy a nők valószínűleg azért választják a környezetbarát termékeket, mert őket célozzák meg a legagresszívebb zöld marketingstratégiákkal. Rengeteg szépségápolási cikket, parfümöt, ruhát és kiegészítőt (nylon helyett például környezetbarát anyagból készülnek a harisnyák) hirdetnek környezetbarátnak a reklámokban. A menstruációhoz kapcsolódó termékeket (mosható betét, menstruációs kehely) is valószínűleg nők vásárolják elsősorban. De léteznek ökológikus mosószerek, tisztítószerek, mosogatószerek.
A rengetegféle zöld háztartási és higiéniai termék azt bizonyítja, hogy még mindig az a kép él a marketingesekben, hogy a nők feladata a gyerekek nevelése és a háztartás. De a nemek közötti különbség a környezettudatosság terén nem másból, mint mindennapi életben megjelenő eltérő nemi szerepekből adódik, és ami a fogyasztási szokásainkon is látszik
– hívta fel a figyelmet Meloni továbbá arra is, hogy nem szabad felcserélni az okot és az okozatot.
Női aktivisták a környezetvédő mozgalmak élén – véletlen?
Grazia Francescato zöldpárti politikus és a WWF korábbi igazgatónője szerint viszont a nők érzékenyebbeka környezetvédelmi témákra.
„A zöld tulajdonképpen rózsaszín. Az ökomozgalom a kezdetek óta integrálja az olyan tipikusan női értékeket, mint a gondoskodás, az empátia, a szolidaritás, a felelősségvállalás a bolygó és minden élőlény iránt. De természetesen ezeket az értékeket a férfiak is magukévá tehetik a mindennapokban vagy a közös fellépésben, ahogyan a Fridays for Future ifjú aktivistái is teszik” – vallja.
Klímaszakértők közveszélyesnek minősítették Michael Moore új filmjét
Donald Trumpnak és Naomi Seibtnek még akár be is jöhet.
Kapcsolódó cikk
Elismerte, hogy a környezetvédelmi és klímamozgalmakban a női aktivisták szerepe meghatározó, gondoljunk Greta Thunbergre, Vanessa Nakatéra, Alexandria Ocasio Cortezre vagy az indiai Ridhima Pandey-re.
„Azonban ne gondoljuk, hogy csupán a nők dolga a Föld megmentése” – figyelmeztetett Francescato.
A bejegyzés megtekintése az InstagramonGreta Thunberg (@gretathunberg) által megosztott bejegyzés,
A 27 országban jelen lévő férfi kozmetikumokat gyártó cég, a Bulldog kifejezetten fontosnak tartja a környezettudatos csomagolást: a tusfürdőket műanyag flakonok helyett papírdobozokba töltik, a borotvák nyele bambuszból készül, a tubusok alapanyaga nem kőolajszármazék, hanem cukornád. Az alapító Simon Duffy azt nyilatkozta, sosem gondolták, hogy nem határozná meg, ki mennyire környezettudatos. Szerinte az újrahasznosított műanyaghulladékból készült Adidas sportcipőknél sem nézte senki, hogy férfiak vagy nők fogják inkább megvásárolni.
Meloni szerint az elsősorban női fogyasztókat megcélzó zöld kampányok üzenete az, hogy a fenntarthatóság a nők feladata. Ez nem csak hibás, de nagyon káros elgondolás. Olyan, mintha egy döntő meccsen csak a csapat felét állítanánk ki: biztos a vereség.