Gumiabroncs-darabkák földön, vízen, levegőben
Egy 2016-os vizsgálat szerint a levegő minősége Európában közel félmillió ember idő előtti halálát okozta. A jobb levegőminőség és a globális felmelegedés visszaszorítása érdekében a nagyvárosok, például Barcelona vagy Párizs komoly lépéseket kezdtek tenni a gépjárműforgalom csökkentése érdekében. Ha a közúti közlekedés környezetszennyező hatásáról beszélünk, akkor szinte kizárólag a kipufogógázok károsanyag-kibocsátására gondolunk. Ám az autók nem csak így károsítják közvetlen módon a környezetünket.
A fékezés, kanyarodás, gyorsítás során elkopó gumiabroncsok az egyik legnagyobb rejtett mikroműanyag-szennyezőforrásnak számítanak, amire nem is gondolunk. Az autók kerekeiből származó műanyagrészecskék a levegőben szállva vagy a városi csatornahálózatból aztán bekerülnek a vizekbe. Így már nem is meglepő, hogy a porszerű fekete részecskék teszik ki az óceánok mikroműanyag-szennyeződésének 28%-át egy tanulmány szerint, írja a Creative Boom.
Egy új tanulmány szerint nem kellene műanyag pohárba kérned a kávéd
A kutatók újabb okot találtak arra, hogy miért érdemes elutasítani az elviteles kávét.
Kapcsolódó cikk
A lisszaboni ügynökség, a How & How csapata úgy döntött, hogy szeretnék mindezt tudatosítani az emberekben, ezért terveztek egy társadalmi célú kampányt az autógumik környezetterhelő hatásáról.
„Valami földöntúli, éteri minőséget, amolyan könnyed borzalmat szerettünk volna érzékeltetni. A lágyból piszkosba, feketébe átmenő színeket és kormos hatású, szemcsés textúrákat használtunk. Igyekeztünk megjeleníteni az utazást úgy, hogy egyetlen autó vagy út sem látszik az anyagokon. Arra koncentráltunk, hogy mi történik a kerekekkel” – mesélte Cat How, a reklámügynökség alapítója.
Rábukkantak a lehetséges megoldásra is
Mivel a mikroműanyagok a Föld minden sarkában jelen vannak, a Himalája csúcsaitól az óceánok legmélyéig, ezért ezt grafikailag egy gömbbel ábrázolták, amelynek szélességi és hosszúsági vonalai úgy forognak, mintha négy kereket formáznának.
Így csökkent 2020-ban globális széndioxid-kibocsátás a koronavírus-járvány miatt
Rendkívüli mennyiséggel csökkent a széndioxid-kibocsátás, de mostantól fogva 10 éven át kéne hasonló mértékben csökkenteni a káros anyagok emisszióját.
Kapcsolódó cikk
How azt is elárulta, hogy kifejezetten nehéznek bizonyult jól feldolgozni a témát a kampányhoz. Ugyanis többféle üzenetet is sugallhatnak a kreatívok, számtalan statisztikai adatot kellett megjeleníteniük a tények ismertetése végett, és egészen mostanáig nem tudtak egyértelmű cselekvésre való felhívást közvetíteni.
Kevesen tudtak eddig az autógumik környezetszennyező hatásáról, és jelenleg nincs is környezetbarát alternatívája a gumiabroncsoknak. Ráadásul az elektromos autók nagyobb súlyuk miatt még jobban koptatják a kereküket a hagyományos kocsiknál, ezért erősebb szennyező hatással bírnak. Tehát a jövőben az elektromos autók előretörése mellett a mikroműanyag-szennyezés is növekedni fog. Tisztában voltak azzal, hogy azt nem üzenhetik, hogy ne használjanak autót az emberek, főleg ne elektromos autót.
The Tyre Collective
Tyres: The stealthy microplastic pollutant we never thought about.Tyre wear and tear is the second-largest microplastic pollutant in our environment. As we m...
Végül ezek a problémák maguktól megoldódtak. A How & How rátalált a The Tyre Collective fejlesztésére, amely éppen a mikroműanyagok láthatatlan szennyezése ellen jelent megoldást. A kerekek közelébe szerelhető elektrosztatikus elven működő eszköz összeszedi az abroncsból menet közben leváló darabkákat. Egy ilyen szerkezettel a jövőben jelentősen csökkenthető a gumik kopásából adódó környezetterhelés.