Elliott Erwitt a Jackie Kennedyről és Che Guevararól készült portréi által vált világszerte ismertté. A Found not lost című, február 15-én megjelent könyve azon munkáit mutatja be, melyek korábban nem kerültek nyilvánosság elé.

Hírességek Elliott Erwitt lencséjén keresztül

A szerény és régi vágású, 92 éves fotográfus, Elliott Erwitt immár 70 éve dokumentálja a világot, munkássága több mint 600 ezer fotót számlál. Magát úgy jellemzi, mint „hivatásos fotós a szakmának, amatőr fotós a hivatásnak.” Ezzel a kijelentéssel talán kissé alábecsüli alkotásainak jelentőségét és kompozícióinak erősségét. A gyászoló Jackie Kennedyt vagy a Nyikita Szergejevics Hruscsov, Sztálin utáni elnök a Szovjetunióban, mellkasát bökdöső Richard Nixon, az Egyesült Államok 37. elnökét ábrázoló zsigeri alkotások a bizonyítékai Elliott Erwitt tehetségének.

Fiatalabb korában olyan ünnepelt figurákról is készített felejthetetlen portrékat, mint Marilyn Monroe, Simone de Beauvioir vagy Che Guevara. Fotói humoros és szarkasztikus kikancsintások, melyek kompozíciói az alanyok emberi oldalát helyezik középpontba legyen szó ismert vagy hétköznapi arcokról.

Talált fotók a fiók mélyéről

Idős korára Erwitt hatalmas archívumára fordította figyelmét, hiszen rengeteg fotója maradt a publikálatlanul a fiókban. A 2016-os texasi retrospektív kiállítása előkészületei során több régi munkáját újraértékelte. Az ekkor újonnan felfedezett alkotásait mutatja be most megjelent Found, Not Lost (Talált, nem elveszett) című új fotókönyve. Maga Elliott Erwitt válogatta, szerkesztette és rendezte össze a fotókat, melyekben közös pont, hogy mindegyikből visszaköszön valami különös melankólia.

elliott erwitt new york fekete feher fotografus forografia bacsi idos park napozas nap foto
/ Fotó: New York City, 1948 / Photograph: Elliott Erwitt / Magnum Photos

Álmodozó emberek, magányos ablakok, szokatlan nézőpontok

Az 1947-ben New Orleansban készült fotón két fiatal fekete bőrű lány áll, egyikük fekete, másikuk fehér babát tart a kezében.

elliott erwitt new orleans fekete feher fotografus forografia lanyok nap fotoja
/ Fotó: New Orleans, 1947 / Elliott Erwitt / Magnum Photos

Feleség a kamera kereszttüzében

1954-ben meghitt fotót készített feleségéről, Lucenne van Kamról alvás közben.

elliott erwitt new york fekete feher fotografus forografia no fekszik nap fotoja
/ Fotó: New York City, 1954 / Photograph: Elliott Erwitt / Magnum Photos

New York igazi arca elevenedik meg Erwitt alkotásain

Erwitt utcai fotográfiái lazább megközelítésűek, mivel a legtöbb a szerkesztői megbízások közöttii szünetekben készült. Az 1950-es években fiatal fotósként a New York-i utcákat járta figyelve annak energiáját és jellegzetességeit. Megörökítette a zörgő metrókocsi ülésein alvó ingázókat, a mozgó busz ablakkeretébe kapaszkodó fiút vagy a focitólabdát rúgó gyereket a Pittsburgh-i szeméttelepen.

elliott erwitt new york fekete feher fotografus forografia kisfiu kapaszkodik nap fotoja
/ Fotó: New York City, 1948 / Photograph: Elliott Erwitt / Magnum Photos

A Found, Not Lost kiadványban található fotók többsége a csendes megfigyelő nézőpontját képviseli. Többnyire csak a helyszín és az évszám szerepel képleírásként, ezzel fokozva a képek rejtélyességét. Egy szigorúbb szerkesztés akár a munkássága drámai újraértékelésévé is változtathatta volna ezt a gyűjteményt. A mosolygós gyermekeket, napozó időseket és táncoló párokat bemutató képek azonban ehelyett olyan fotótörténeti dokumentációk, melyek nem illeszkednek semmilyen tradícióba.

Egy könyv olyan történetekről, amelyet hiányolsz

– mondta Erwitt tavaly novemberben a The Guardiannek adott interjújában. 

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

301-es parcella nagy imre 1956 horvath erno kiallitas fotokiallitas

NÖRI: fotókiállítás mutatja be a 301-es parcellát

“Nemcsak a kiállítás, maga a Nemzeti Gyászpark is figyelmeztető jel számunkra, és a mi feladatunk, hogy azok számára is az legyen, akiknek 1989 nem volt az életük része, és már csak a történelem egy jelentős pillanataként tanulnak róla.”