Papírrepülők a fókuszban
Harry Smith ma elsősorban experimentális filmjeiről és az általa írt hat részes Anthology of American Folk Music (Az Amerikai Folkzene Antológiája) című munkájáról ismert. Műgyűjtőként is jelentős volt a tevékenysége, széleskörű érdeklődése az okkultizmustól a húsvéti tojásokig terjedt, de ezúttal több száz darabot számláló papírrepülő gyűjteményével került a középpontba. Andrew Lampert, a most megjelent könyv egyik szerzője így nyilatkozott a kiadványról:
Mint Smith örökségének gondozói, meg akartuk osztani ezeket a repülőket az elkötelezett rajongókkal. Reméljük, hogy e furcsa és gyönyörű tárgyakon keresztül mások is megismerkednek a munkájával, amelyeket Smith önálló jelentéssel ruházott fel.
Otthonról hozta a folkzene iránti rajongást
Az Egyesült Államokban, Oregonban született 1923-ban, korai éveiben Seattle és Bellingham között ingázott családjával. Szülei a teozófia és a panteizmus hívei, illetve nagy amerikai folkzene rajongók voltak.
Fontos volt a művészeti oktatás
Bár nem voltak tehetősek, a szülők fontosnak tartották, hogy gyermekük megfelelő művészeti oktatásban részesüljön, ezért Harry Smith 10 évig tanult festést és rajzolást. Egy ideig művészeti iskola is üzemelt az otthonukban.
Repülőgép szerelés a világháború idején
Smith alacsony növésű volt, és gerincferdülése miatt nem sorozták be. A II. világháború alatt szerelőként dolgozott, és éjszakákon át dolgozott a Boeing bombázógépek szűk, nehezen elérhető belső terének építésén, amelyhez épp megfelelő volt az alacsony termete.
Jazz zenei hatások
A II. világháború végével az akkor 22 éves Smith San Franciscoba költözött, és belevetette magát az akkoriban élénk jazz és folkzenei színtér mindennapjaiba. Ekkoriban készítette első kísérleti filmjeit és jazz zene ihletésű festményeit is. Harry Smith korai próbálkozásai a festészet terén szabad formájú absztrakciók voltak, amelyek vizuálisan reprezentálták a beat korszak jazz zenéjének hangjait, mértékeit, ütemeit és riffjeit.
Megrögzött gyűjtögető volt
A papírrepülő egy volt a sok furcsa megszállottsága közül (többek között ukrán húsvéti tojásokat is gyűjtött). Megszállottan kereste az újabb és újabb darabokat a kollekciójába, sokszor az autók közé is képes volt kirohanni értük. Hogy pontosan hány darabot számlál a gyűjtemény, nem lehet tudni. Smith „spirituális felesége” a beat korszak múzsája, Rosebud Feliu Pettet, több doboznyira becsülte. Az 1980-as években a Smithsonian múzeumnak ajándékoztak 250 darabot, melyet 1961-1983 között gyűjtött. Arról a mai napig nincs információ, hogy mi lett a többi darab sorsa.
Változatos „minták”
A „minták”, ahogy Smith hívta a repülőit, az összehajtogatott levéltől a firkapapírig sokféle alapanyagból készültek, de mind viseli a történelem ujjlenyomatát. Az egyes időszakokra jellemző hajtogatási módok is megfigyelhetőek rajtuk. Smith mindegyikre ráírta a megtalálás helyét is.
Harry Smith 1991 novemberében hosszan tartó betegség után hunyt el, melyet az egészségtelen, hektikus életmódja idézett elő.