A How & How kreatív csapata olyan problémára akarta felhívni az emberek figyelmét, amely kevésbé nyilvánvaló, ráadásul az elektromos autók térnyerése is csak ront a helyzeten. 

Gumiabroncs-darabkák földön, vízen, levegőben

Egy 2016-os vizsgálat szerint a levegő minősége Európában közel félmillió ember idő előtti halálát okozta. A jobb levegőminőség és a globális felmelegedés visszaszorítása érdekében a nagyvárosok, például Barcelona vagy Párizs komoly lépéseket kezdtek tenni a gépjárműforgalom csökkentése érdekében. Ha a közúti közlekedés környezetszennyező hatásáról beszélünk, akkor szinte kizárólag a kipufogógázok károsanyag-kibocsátására gondolunk. Ám az autók nem csak így károsítják közvetlen módon a környezetünket.

Gumiabroncs Mikromuanyag
A Deadly Dust Kampány Óriásplakátjai / Fotó: How &Amp; How

A fékezés, kanyarodás, gyorsítás során elkopó gumiabroncsok az egyik legnagyobb rejtett mikroműanyag-szennyezőforrásnak számítanak, amire nem is gondolunk. Az autók kerekeiből származó műanyagrészecskék a levegőben szállva vagy a városi csatornahálózatból aztán bekerülnek a vizekbe. Így már nem is meglepő, hogy a porszerű fekete részecskék teszik ki az óceánok mikroműanyag-szennyeződésének 28%-át egy tanulmány szerint, írja a Creative Boom

Kapcsolódó cikk

A lisszaboni ügynökség, a How & How csapata úgy döntött, hogy szeretnék mindezt tudatosítani az emberekben, ezért terveztek egy társadalmi célú kampányt az autógumik környezetterhelő hatásáról.

„Valami földöntúli, éteri minőséget, amolyan könnyed borzalmat szerettünk volna érzékeltetni. A lágyból piszkosba, feketébe átmenő színeket és kormos hatású, szemcsés textúrákat használtunk. Igyekeztünk megjeleníteni az utazást úgy, hogy egyetlen autó vagy út sem látszik az anyagokon. Arra koncentráltunk, hogy mi történik a kerekekkel” – mesélte Cat How, a reklámügynökség alapítója.

Rábukkantak a lehetséges megoldásra is

Mivel a mikroműanyagok a Föld minden sarkában jelen vannak, a Himalája csúcsaitól az óceánok legmélyéig, ezért ezt grafikailag egy gömbbel ábrázolták, amelynek szélességi és hosszúsági vonalai úgy forognak, mintha négy kereket formáznának.

Kapcsolódó cikk

How azt is elárulta, hogy kifejezetten nehéznek bizonyult jól feldolgozni a témát a kampányhoz. Ugyanis többféle üzenetet is sugallhatnak a kreatívok, számtalan statisztikai adatot kellett megjeleníteniük a tények ismertetése végett, és egészen mostanáig nem tudtak egyértelmű cselekvésre való felhívást közvetíteni.

Kevesen tudtak eddig az autógumik környezetszennyező hatásáról, és jelenleg nincs is környezetbarát alternatívája a gumiabroncsoknak. Ráadásul az elektromos autók nagyobb súlyuk miatt még jobban koptatják a kereküket a hagyományos kocsiknál, ezért erősebb szennyező hatással bírnak. Tehát a jövőben az elektromos autók előretörése mellett a mikroműanyag-szennyezés is növekedni fog. Tisztában voltak azzal, hogy azt nem üzenhetik, hogy ne használjanak autót az emberek, főleg ne elektromos autót.

The Tyre Collective

Tyres: The stealthy microplastic pollutant we never thought about.Tyre wear and tear is the second-largest microplastic pollutant in our environment. As we m...

Végül ezek a problémák maguktól megoldódtak. A How & How rátalált a The Tyre Collective fejlesztésére, amely éppen a mikroműanyagok láthatatlan szennyezése ellen jelent megoldást. A kerekek közelébe szerelhető elektrosztatikus elven működő eszköz összeszedi az abroncsból menet közben leváló darabkákat. Egy ilyen szerkezettel a jövőben jelentősen csökkenthető a gumik kopásából adódó környezetterhelés.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

idojaras elorejelzes 2024 aprilis sarkvideki hideg

Érkezik az év hidegfrontja, hó is eshet

Sarkvidéki hideg zúdul az afrikai melegre, jövő hétfőről keddre helyenként 25 fokot zuhanhat a hőmérséklet, és komoly viharok alakulhatnak ki, a hegyekben havazás sem kizárt.

nyugdijkorhatar 2024 nyugdij nyugdijas nyugdij utalas 2024

Tényleg csak 70 évesen mehetünk nyugdíjba? Itt a nyugdíjszakártő válasza

A világ egyik nagy vagyonkezelő cége arra figyelmeztette a munkavállalókat, hogy ne számítsanak arra, hogy kényelmesen nyugdíjba tudnak vonulni a hatvanas éveikben, hanem meg kell emelni a nyugdíjkorhatárt akár 70 évre, mert az emberek sokkal tovább élnek, mint korábban, és kevesebb fiatal kép be a munkaerőpiacra.