Az elektromos autók elterjedése kulcsfontosságú a klímakatasztrófa elkerüléséhez, mert az autók teljes életciklusának figyelembevételével az elektromos feleakkora karbonlábnyommal rendelkezik, mint egy hagyományos gépjármű.

A vezető autógyárak áttérnek az elektromos technológiára

Egyre inkább egyértelművé válik, hogy az elektromos járműveké a jövő. Bár tavaly a koronavírus-járvány miatti korlátozások miatt jelentősen visszaesett az üvegházhatású gázok kibocsátása, már év végére visszapattant és meghaladta a 2019-es időszak mértékét.

A klímakatasztrófához vezető globális felmelegedés mérséklésére céljából megkötött párizsi egyezmény arra kötelezi az államokat, hogy fogják vissza a károsanyag-kibocsátást, és helyette használják a megújuló energiaforrásokat és az innovációt, írja az IFL Science. Ennek pedig egyik módja, ha a szerves eredetű energiát használó gépjárművek száma jelentősen csökken.

elektromos auto olcso
/ Forrás: Giphy

A közelmúltban nagyban nőtt az elektromos járművek elfogadottsága. A nagy autógyártók is kizárólag elektromos meghajtású gépkocsikat fognak fejleszteni a jövőben. Így rövid időn belül sokkal olcsóbbá és hatékonyabbá válhat a gyártásuk, ami majd lenyomja az árakat. Jelenleg még sokkal drágább egy elektromos autó a hagyományoshoz képest, ezért sokan nem tudják lecserélni a benzines kocsijukat.

2025-27-re várható az árverseny kiéleződése az elektromos autók és a hagyományos meghajtásúak között

A BloombergNEF tanulmánya szerint néhány éven belül megtörténhet az áttörés. Előrejelzésük alapján 2027-re az elektromos autók ára megegyezik majd a hasonló kategóriájú hagyományos gépkocsikéval. Más, kevésbé visszafogott kutatások azt prognosztizálják, hogy ez az árverseny akár már 2024-ben is bekövetkezhet.

A csökkenő akkumulátorárak és a fejlesztések gyorsan lenyomják majd az elektromos járművek árát. A nagy mennyiségben gyártott, optimális módon megtervezett autó a hagyományos gépjárművek árának akár harmadával is olcsóbb lehet 2025-re

– írja a tanulmány. Nem egy autógyár bejelentkezett már az olcsó elektromos autók előállításának versenyébe. Az Audi már nem is fejleszt hagyományos motorokat. A Tesla, amely kizárólag elektromos autókat készít, lenyűgöző technológiájával és versenyképes áraival tört be a gépkocsipiacra, és ma már 800 milliárd dolláros piaci értéke messze a legmagasabb a vezető autógyárak között – a Toyota 200 milliárddal szorult a második helyre.

Kapcsolódó cikk

Sokan szeretnének tehát az elektromos autók piacából részesedni, de az még a jövő zenéje, hogy kik lesznek képesek ténylegesen versenyezni.

Zöldebb, de nem teljesen környezetbarát alternatíva

Annak ellenére, hogy az elektromos autók anyagának és az elektromos áram előállítása messze nem karbonsemleges, a károsanyag-kibocsátás szempontjából az elektromos járművek sokkal zöldebb alternatívának számítanak a benzines autókhoz képest.

Egy elektromos autókról készült metaanalízisben kimutatták, hogy egy elektromos jármű legyártása, használata és leselejtezése feleannyi károsanyag-kibocsátást generál, mint egy benzines kocsi. Sokan nem gondolnak arra, hogy a gumiabroncsokat tekintve viszont egy elektromos autó sokkal környezetszennyezőbb. 

Ugyanakkor a környezet szempontjából még mindig jobb egy használt benzines autót vásárolni, mint egy új elektromosat. Ám ahogy a hagyományos gépkocsikat egyre inkább kivonják a forgalomból, az alternatíva az elektromos járművek – és a városi mobilitásban az aktív közlekedés, vagyis a kerékpár – maradnak.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

meghalt-karsai-daniel-halalanak-oka

Szívszorító: Meghalt Karsai Dániel

Egy ország rendült meg. Negyvenhét éves korában elhunyt Karsai Dániel alkotmányjogász. Halálának hírét szombaton este testvére, Karsai Péter jelentette be közösségi oldalán. Karsai Dániel majdnem

idojaras elorejelzes 2024 aprilis sarkvideki hideg

Érkezik az év hidegfrontja, hó is eshet

Sarkvidéki hideg zúdul az afrikai melegre, jövő hétfőről keddre helyenként 25 fokot zuhanhat a hőmérséklet, és komoly viharok alakulhatnak ki, a hegyekben havazás sem kizárt.

nyugdijkorhatar 2024 nyugdij nyugdijas nyugdij utalas 2024

Tényleg csak 70 évesen mehetünk nyugdíjba? Itt a nyugdíjszakártő válasza

A világ egyik nagy vagyonkezelő cége arra figyelmeztette a munkavállalókat, hogy ne számítsanak arra, hogy kényelmesen nyugdíjba tudnak vonulni a hatvanas éveikben, hanem meg kell emelni a nyugdíjkorhatárt akár 70 évre, mert az emberek sokkal tovább élnek, mint korábban, és kevesebb fiatal kép be a munkaerőpiacra.