A vezető autógyárak áttérnek az elektromos technológiára
Egyre inkább egyértelművé válik, hogy az elektromos járműveké a jövő. Bár tavaly a koronavírus-járvány miatti korlátozások miatt jelentősen visszaesett az üvegházhatású gázok kibocsátása, már év végére visszapattant és meghaladta a 2019-es időszak mértékét.
A klímakatasztrófához vezető globális felmelegedés mérséklésére céljából megkötött párizsi egyezmény arra kötelezi az államokat, hogy fogják vissza a károsanyag-kibocsátást, és helyette használják a megújuló energiaforrásokat és az innovációt, írja az IFL Science. Ennek pedig egyik módja, ha a szerves eredetű energiát használó gépjárművek száma jelentősen csökken.
A közelmúltban nagyban nőtt az elektromos járművek elfogadottsága. A nagy autógyártók is kizárólag elektromos meghajtású gépkocsikat fognak fejleszteni a jövőben. Így rövid időn belül sokkal olcsóbbá és hatékonyabbá válhat a gyártásuk, ami majd lenyomja az árakat. Jelenleg még sokkal drágább egy elektromos autó a hagyományoshoz képest, ezért sokan nem tudják lecserélni a benzines kocsijukat.
2025-27-re várható az árverseny kiéleződése az elektromos autók és a hagyományos meghajtásúak között
A BloombergNEF tanulmánya szerint néhány éven belül megtörténhet az áttörés. Előrejelzésük alapján 2027-re az elektromos autók ára megegyezik majd a hasonló kategóriájú hagyományos gépkocsikéval. Más, kevésbé visszafogott kutatások azt prognosztizálják, hogy ez az árverseny akár már 2024-ben is bekövetkezhet.
A csökkenő akkumulátorárak és a fejlesztések gyorsan lenyomják majd az elektromos járművek árát. A nagy mennyiségben gyártott, optimális módon megtervezett autó a hagyományos gépjárművek árának akár harmadával is olcsóbb lehet 2025-re
– írja a tanulmány. Nem egy autógyár bejelentkezett már az olcsó elektromos autók előállításának versenyébe. Az Audi már nem is fejleszt hagyományos motorokat. A Tesla, amely kizárólag elektromos autókat készít, lenyűgöző technológiájával és versenyképes áraival tört be a gépkocsipiacra, és ma már 800 milliárd dolláros piaci értéke messze a legmagasabb a vezető autógyárak között – a Toyota 200 milliárddal szorult a második helyre.
A világ leggazdagabb 1%-a több szén-dioxid-kibocsátásért felelős, mint az emberek fele
Az ENSZ-jelentés megvizsgálta a kormányok vállalásait is a kibocsátás visszafogására.
Kapcsolódó cikk
Sokan szeretnének tehát az elektromos autók piacából részesedni, de az még a jövő zenéje, hogy kik lesznek képesek ténylegesen versenyezni.
Zöldebb, de nem teljesen környezetbarát alternatíva
Annak ellenére, hogy az elektromos autók anyagának és az elektromos áram előállítása messze nem karbonsemleges, a károsanyag-kibocsátás szempontjából az elektromos járművek sokkal zöldebb alternatívának számítanak a benzines autókhoz képest.
Egy elektromos autókról készült metaanalízisben kimutatták, hogy egy elektromos jármű legyártása, használata és leselejtezése feleannyi károsanyag-kibocsátást generál, mint egy benzines kocsi. Sokan nem gondolnak arra, hogy a gumiabroncsokat tekintve viszont egy elektromos autó sokkal környezetszennyezőbb.
Ugyanakkor a környezet szempontjából még mindig jobb egy használt benzines autót vásárolni, mint egy új elektromosat. Ám ahogy a hagyományos gépkocsikat egyre inkább kivonják a forgalomból, az alternatíva az elektromos járművek – és a városi mobilitásban az aktív közlekedés, vagyis a kerékpár – maradnak.
A Himalája hegyeit borító hó is tisztább és lassabban olvad a tavalyi járványügyi intézkedések miatt
Húsz éve nem volt olyan tiszta a hó a Himaláján, mint tavaly.