Szerelmi történet a koncentrációs táborban?
A legkevésbé romantikus szerelmi történetre számít az ember egy SS-tisztről és egy koncentrációs táborban fogvatartott kamaszlányról szóló filmben. Liliana Cavani 1974-es erotikus kultdrámájában, Az éjszakai portásban mégis egészen különös viszony bontakozik ki Max, a náci parancsnok és Lucia, a tövig nyírt hajú, csontsoványra fogyott fiatal lány között. A lány szexért cserébe olyan figyelmességeket kap a férfitól, mint egy fogolytársa levágott feje. 12 évvel a háború vége után újra találkoznak abban a szállodában, ahol Max recepciósként dolgozik, és újraéled a szado-mazo szexre épülő kapcsolatuk.
A filmet a mai kor igényei szerint felújították, és blu-ray-en újra kiadták, írja a The Guardian. Az új nézők pedig szintén elgondolkodhatnak azon, vajon egy egészen sajátos kamaradarabot látnak vagy fasiszta pornót. Esetleg mindkettőt.
Meghalt Lucia Bose koronavírusban, az olasz neorealizmus filmcsillaga
Lucia Bose, az olasz neorealizmus ünnepelt filmcsillaga, aki Michelangelo Antonionival és Federico Fellinivel is forgatott.
Kapcsolódó cikk
A holokauszttúlélő olasz író, Primo Levi szerint a film „csodálatos és hamis: semmi köze sincs ahhoz, ami a koncentrációs táborokban történt”. Jörg Heiser német akadémikus szerint „Cavani a koncentrációs tábor valóságát a náci elegancia játszóterévé alakította”. A kritika is nagyon különbözően fogadta a filmet. Európában óvatosabban bántak vele, Amerikában viszont szétszedték. A The New Yorker kritikusa „emberileg és esztétikailag bántónak” minősítette.
Pornóként kezelték, pedig egyáltalán nem ez volt a szándékom. Néhány producertől olyan ajánlatokat is kaptam, hogy forgassak még náci szexfilmet
– mesélte a 87 éves rendezőnő, hogyan rombolták a félrevezető kritikák a film hírnevét.
A hírhedt londoni kultmozi, a Scala egykori programigazgatója, Jane Giles elmondta, hogy 1981 és 1992 között 23 alkalommal vetítették a filmet. Jól illeszkedett az 1970-es évekbeli, extrém szexet ábrázoló európai művészfilmek sorába. Több neves olasz filmrendező is szexuális kontextusban dolgozta fel az ország fasiszta történelmi múltját. Ennek a trendnek a legkiemelkedőbb alkotásai Luchino Visconti Elátkozottak, Bernardo Bertolucci A megalkuvó, Pier Paolo Pasolini Salò, avagy Szodoma 120 napja című filmje. Ezek a mozik a német rendezők hasonló elgondolásból készült műveinél szabadabban, sokkal egyértelműbb képi világgal ábrázolták a fasizmus borzalmait.
A belógó haj marad
Cavani éveken át készített háborús témájú dokumentumfilmeket. Ezek egyike az 1965-ben bemutatott Women of the Resistance (Az ellenállás asszonyai). Az abban bemutatott két nő visszaemlékezései ihlették Az éjszakai portást.
The Night Porter Trailer
CultFilms is proud to present the 4K restoration of Liliana Cavani's provocative classic THE NIGHT PORTER, with brand new extras that explore the film's cont...
Cavani szerint Max és Lucia kapcsolata gyönyörű.
„Luciát egy életen át elkísérte ez a vonzalom. Amikor viszontlátták egymást, a tűz nem hunyt ki. Nagyon fiatal volt, és összezavarta, egészen letaglózta a férfi. Elhitte, hogy maga miatt kívánja őt. És mégis, mindennek ellenére érezhető némi őszinteség Max érzéseiben. A maga módján ez egy romantikus kapcsolat” – vélte a rendező.
Filmek, amelyekben a színészek nem csak imitálják a szexet
Egyik-másik alkotás már-már pornónak is beillik.
Kapcsolódó cikk
A másik narratíva szerint viszont Lucia egy szexuálisan kihasznált, megfélemlített gyereklány.
„Nem szabad általánosítani. Ámor nyilai egészen kiszámíthatatlan módon repkednek, és kettejüket bizonyára eltalálta. Ha pedig Ámor nyila eltalál, akkor nincs mit tenni. De legyünk őszinték: senki sem tudja meghatározni, hogy mi is a szerelem”
– reagált Cavani. Giles szerint a rendezőnő szereti provokálni a közönséget, és ha szexuális visszaélésként látná a történetet, akkor az egészen másképp nézne ki.
A felújítás során megkérdezték Cavanitól, hogy szeretné-e, ha eltüntetnék az egyik jelenetben a stáb egyik tagjának véletlenül belógó haját. Egykoron emiatt nem akarta újraforgatni a jelenetet, de most is elutasította a lehetőséget. Azzal indokolta, hogy az a kis baki egy teszt. Ha valaki a belógó hajat veszi észre, akkor a film nem ér semmit és jobb kidobni. Ehhez képest közel 50 év után is érdekes maradt annyira, hogy vitatkoznak rajta.