Az Európai Parlament a végrehajtásért felelős Európai Bizottság ellen
Az állásfoglalásban a képviselők rámutattak, hogy az uniós költségvetést védő jogállamisági feltételrendszer már január elsején hatályba lépett, és a koronavírus-járvány utáni helyreállítást célzó alapokra is vonatkozik. Kiemelték: a bizottság ennek ellenére semmilyen lépést nem kezdeményezett, és nem tartotta tiszteletben azt a június elsejei határidőt sem, amelyet az EP március végi állásfoglalásban meghatározott.
„Egyre inkább fennáll a veszélye annak, hogy egyes tagállamok visszaélnek az uniós költségvetéssel, és közben a jogállamiság helyzete is romlik” – hangsúlyozza az állásfoglalás.
A bizottságnak az összes rendelkezésére álló eszközt – többek között az uniós szerződés 7. cikkében szereplő eljárást, a jogállamisági feltételrendszert és a kötelezettségszegési eljárásokat – be kell vetnie annak érdekében, hogy kezelni tudja a demokrácia és az alapvető jogok tartós megsértését, beleértve a média szabadsága és az újságírók, valamint az egyesülési és a gyülekezési szabadság elleni támadásokat is
– közölték az állásfoglalást megszavazó képviselők.
Az Európai Tanács haladékot kért a Bizottságtól a jogállamiság ügyében
A jogállamisági feltételrendszer január 1-jén lépett életbe, de a tagállami kormányok vezetőit tömörítő Európai Tanács arra kérte a bizottságot, hogy halassza el a jogszabály alkalmazását addig, amíg Magyarország és Lengyelország az Európai Bíróság elé nem viszi a jogszabályok ügyét, és amíg a bizottság ki nem dolgozza a jogszabály alkalmazására vonatkozó külön útmutatóját.
Míg Magyarország és Lengyelország március végén az uniós bírósághoz fordult, az EP elfogadott állásfoglalásában azzal érvelt, hogy az Európai Tanácsnak a mechanizmusra vonatkozó következtetései nem rendelkeznek törvényi erővel, és a bizottság számára június elsejét tűzte ki az iránymutatások elfogadásának határidejeként.
Az EP állásfoglalását Zbigniew Ziobro lengyel igazságügyi miniszter csütörtöki sajtóértekezletén úgy kommentálta: ez annak bizonyítéka, hogy a demokráciával „nem Lengyelországban, hanem az EU-ban van gond”. A megszavazott dokumentumot Ziobro „nyíltan antidemokratikusnak és a jogállamiságot sértőnek” minősítette, azzal érvelve, hogy az EP képviselői egy szuverén, demokratikus államra akarják rákényszeríteni akaratukat olyan területeken, amelyekben a demokratikusan megválasztott nemzeti szervek az illetékesek.
Június 1-én megkezdte munkáját az Európai Ügyészség, amely elsődleges feladata az európai forrásokkal való visszaélések, korrupció feltárása. Kedvezőtlen hír a magyar kormány számára, hogy a jogállamisági problémákat feltáró 2018-ban elfogadott Sargentini-jelentés alapján indult 7. cikk szerinti eljárás is folytatódhat. A kormány tavaly februárban felfüggesztette a bizottság alelnökével, Vera Jourovával való diplomáciai kapcsolatokat, miután Magyarországot „beteg demokráciának” nevezte.
Orbán Viktor egyetemi modellváltásától hangos a The New York Times is
Mivel az alapítványok kuratóriumi tagjait a kormány nevezi ki, így határozatlan időre bebiztosíthatja magának a felsőoktatás irányítását az Orbán-rezsim.