Warning: Undefined property: WP_Error::$slug in /home/contextus/public_html/wp-content/plugins/wpcodebox2/src/Runner/QueryRunner.php(126) : eval()'d code on line 44

Pálla Orsolya

The Walking Forest: A mai világunk, macbethizálva

Halbelsőségek, vérben áztatott pénz, megrázó történetek: röviden ez a The Walking Forest. Ezt azonban akkor még nem tudjuk, amikor belépünk a performansznak otthont adó hatalmas térbe.

Színház az egész Wekerletelep – Stereo Akt: Promenád

Vannak, akik élményre vágynak: színházat akarnak látni, sőt, annak részei akarnak lenni. Erre Boross Martin is rájött. Ennek fényében hozta létre a Stereo Akt alkotócsoportot és így született meg a Promenád című előadásuk is.

Závada Péter Amphitryon-sztorija

Az eddig megjelent drámái, három verseskötete és számos színpadi szövege után megjelent Závada Péter legújabb, Je suis Amphitryon című drámája. A ContextUs második születésnapja alkalmából, kötetbemutató-jelleggel erről a szövegről és az ebből készülő előadásról beszélgettünk Petivel, valamint arról, hogy mit gondol a kortárs magyar színházról.

Öt napra Kecskemét lett a magyar színházi élet központja

Az idén 9. alkalommal megrendezett Szín-Tár elsődleges missziója, hogy összehozza a magyarországi és a határon túli magyar színművészeti egyetemek hallgatóit. Erre öt nap állt rendelkezésre, amelyek során öt különböző egyetem színinövendékei mutatták be vizsgaelőadásaikat.

Látszatélet: Társadalmi szatíra és horrorfilm színpadon

Mundruczó Kornél nem csak magyar, de nemzetközi vizeken is ügyesen evez a siker felé. A kortárs alternatív magyar színházi életben ő az egyetlen olyan rendező, aki képes és hajlandó is a társadalmi, hétköznapi és színházi konvenciókat feszegetni. Kritika a Proton Színház Látszatélet című előadásáról.

A Balkon: Zsótér Sándor illúzióháza

Jean Genet-t kevesen ismerik Magyarországon. A Balkon előadást (Bognár Róbert fordításában: Az Erkély) még kevesebben. Genet műve egyáltalán nem érdemeli meg, hogy húszévekre a fiók alján pihenjen, érintetlenül.

Akárhogy is vártam, az én szívem nem szakadt…

A Pintér Béla és Társulata előadásokra szinte lehetetlen jegyet kapni. Hogy mi ennek az oka? Pintér Béla a legismertebb kortárs magyar drámaíró, aki olyan szüzsék köré épít történeteket, amikre ma mindenki kíváncsi: politika, korrupció, rasszizmus, kirekesztés stb. Olyan folyton telt házas darabokról beszélünk, amikről mindenki ódákat zeng, így nem csoda, hogy hatalmas elvárásokkal ültem be a Szívszakadtig című előadásukra.

Soliloquor: Vecsei H. Miklós Istennel beszélget

Csúnya világban élünk. Csúnya emberekkel vagyunk körülvéve. Mi is csúnyák vagyunk, kívül-belül. Ha ezekkel nem lennél tisztában, hát a soliloquor verseit olvasva egészen biztosan tudatosul benned. Nézz körbe és nézz magadba – ez a kötet előrevetített tanulsága.

János király az elmegyógyintézeti színjátszó kör előadásában

William Shakespeare királydrámái annyira menők (és egyesek szerint örök értékűek), hogy Friedrich Dürrenmatt is úgy vélte, 1968-ban is érdemes a János király szövegéhez nyúlni. A saját, 20. századi körülményeihez alakította azt – így lett Shakespeare tragédiájából egy politikai komédia. Ezt a néhány évtizeddel ezelőtt született művet vette elő a Szegedi Nemzeti Színház, és próbálta újra átdolgozni. Egy biztos: Keszég László János királya messze áll mindkét említett etalon-drámától és azok koncepciójától.

Saját halál: Telik az idő, de nem akar múlni

Forgács Péter nem kis fába vágta a fejszéjét, amikor úgy döntött, hogy Nádas Péter Saját halál című elbeszéléséből készít filmet. A történet maga páratlan, de annak filmvászonra való adaptálása hatalmas kihívás. A film rendezőjének többé-kevésbé sikerült eleget tennie a nézők elvárásainak. Gyakorlatilag, ha elcsípünk egy vetítést, egy két órán át húzódó, soha véget nem érő önanalízist láthatunk és hallhatunk.

Figaro házassága: Egy soha véget nem érő álomba csöppenve

Beaumarchais hasonló címet viselő drámája nyomán született a Nemzeti Színház idei második bemutatója: a Figaro házassága avagy egy őrült nap emléke. Mivel egy 18. században íródott, akkor is játszódó történetről van szó (ami ráadásul operaként vált ismertté!), jogosak lehetnek a fenntartások, amikkel beülünk a nézőtérre: biztos hosszú lesz, vontatott lesz, és erőltetett humorú.