A közösségi média befolyásolhatja, hogyan vélekedünk személyes emlékeinkről egy friss kutatás szerint

A fókuszcsoportos kutatás azt tárta fel, milyen hatással van az emberekre a közösségi oldalak emlékekre emlékeztető funkciója.

A közösség határozza meg, mit gondoljunk saját emlékeinkről

Az emlékeink nagy része személyes és intim kötődésű. Mostanában azonban a közösségi média, applikációk vagy fotógalériák rendre emlékeztetik a felhasználóknak, mi is történt velük néhány évvel ezelőtt ebben az időszakban. 

Ezen funkciónak a hatásait vizsgálta egy friss kutatás. Arra a következtetésre jutott a brit York Egyetem doktorandusza, Benjamin N. Jacobsen és professzora, David Beer, hogy emlékeink újraélése a kütyük révén nem csupán arra van hatással, hogy mire emlékezünk, hanem az emlékeinkhez fűződő érzéseinkre is. A közösségi média tehát képes befolyásolni, milyen érzéseink fűződnek a múltunkhoz, írja a The Conversation.

kozossegi media emlekeink kutatas
/ Fotó: Pixabay

A Facebook, ahol lájkokban mérik a népszerűséget és a sikert, nem csak a másokkal való kapcsolatainkat rombolhatja, hanem negatívan befolyásolhatja egy kedves emlékünkhöz fűződő pozitív érzésünket, ha a poszt, amelyet megosztottuk, nem kap elég kedvező visszajelzést. Így az emberek meggondolják, mit és hogyan osszanak meg a közösségi térben, hogy elkerüljék a kellemetlen visszajelzéseket.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

A 60 közösségimédia-felhasználó részletes kikérdezésén alapuló fókuszcsoportos vizsgálatban a kutatók arra voltak kíváncsiak, hogyan vélekednek az emberek a Timehop, a Facebook memories vagy az Apple memories és az ezekhez hasonló funkciókról, valamint hogyan használják őket. 

Ijesztő, hogy a közösségi média platformok emlékeztetnek?

Amikor a vizsgálatban arra kérdeztek rá, hogy a közösségi oldalon kapott lájkok száma változtatott-e bármit az adott emlékhez kapcsolódó érzéseiken, néhányan bevallották, hogy a lájkok tükrében bizony másképp éreznek az adott eseménnyel kapcsolatosan. Akadnak, akik a lájkok mennyiségből ítélik meg az adott emlék jelentőségét.

Néhányan ijesztőnek és tolakodónak érzik, hogy a közösségi média vagy applikáció emlékezteti őket, mi történt velük akár tíz évvel ezelőtt, mások viszont örülnek a lehetőségnek, mert talán már rég el is felejtették az eseményt. 

Lehet, hogy az emlék egyébként nagyon sokat jelent az egyénnek, de folyton azt figyeljük, mások mit gondolnak rólunk, a dolgainkról

– fogalmazott az egyik résztvevő.

Jobban meggondoljuk, mennyire személyes emlékeket teszünk közzé

Ha nem kapunk elég lájkot, az rombolhatja az emlékhez fűződő jó érzéseinket. Egy tesztalany úgy nyilatkozott, hogy ha megosztja valamelyik emlékét, és csak hárman lájkolják, akkor nála az a csalódás is hozzákapcsolódik ezentúl az emlékhez, hogy kevés reakciót kapott. Ezen pedig már az sem segít, ha aztán törölhetjük a posztot.

Az interjúalanyok tisztában voltak azzal, hogy emlékeik nagyon személyes természetűek, ezért nem kéne hozzá fűződő viszonyukat a közösségi oldalak látogatóinak befolyásolni.

Mégis, néhányan elismerték, hogy a közösségi média hatására változtattak valamilyen személyes élményük megítélésén. 

Ez a felismerés a mások értékítéletével kapcsolatosan aztán hatással van arra is, hogy a felhasználók hogyan osztják meg emlékeiket másokkal. A kísérlet egyik résztvevője elmondta, hogy a legkedvesebb emlékeit nem osztja meg, ha úgy látja, hogy a lájkok száma módosítaná az emlékkel kapcsolatos érzéseit. A kutatás megállapította, hogy az emberek megválogatják, milyen emlékeket osztanak meg bárki számára láthatóan és milyeneket zárt körben.  

Megváltozhat az egyéni és kollektív emlékezetünk

Ma már teljesen hétköznapi tevékenységnek számít, ha egy személyes emlékünket megosztjuk a világgal a közösségi oldalakon. A kutatás alapján a közzététel következtében sokaknál megváltozik a múltjukhoz való viszonyuk. A jövőben a közösségi médiában folytatott megosztások révén tehát megváltozhat az egyéni és kollektív emlékezetünk.

Jeff Orlowski, a Social Dilemma rendezője ennél még merészebb megállapítást tett, amikor azt állította, hogy az internet elpusztítja az embereket.

„Az internet szabályozása a klímaváltozással egyenértékű probléma. Együttes és rendszerszintű fellépés nélkül egyénileg tehetetlenek vagyunk” – vont párhuzamot Orlowski a koronavírus-járvány mellett a médiában háttérbe szorult globális problémával. Ugyanakkor, bár hatalmas változással jár, szerinte lehetséges olyan technológiát létrehozni, ami az emberiség érdekét szolgálja.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból