Bernando Bertolucci és Federico Fellini leghíresebb alkotásai is a cenzúra áldozatává váltak a '60-as, '70-es években.

Cenzorok helyett korosztályi besorolást elbíráló testület az olasz filmeknél

„Eltöröltük a filmek cenzúrázását. Végleg megszűntek azok az ellenőrzések és intézkedések, amelyek révén az állam beleszólhatott a művészi szabadságba” – jelentette be április 5-i közleményében Dario Franceschini kulturális miniszter. 

Az olasz filmes cenzúra szinte egyidős a mozi elterjedésével Itáliában. Az 532-es rendelet több mint száz éve, 1914 óta volt érvényben Olaszországban, és olyan híres filmeket is rendezőket is ellehetetlenített, mint Bernando Bertolucci Utolsó tangó Párizsban című Oscar-díjra jelölt alkotása, írja a The Guardian.

marlon brando bernardo bertolucci olasz filmek cenzura
Marlon Brando és Bernardo Bertolucci az Utolsó tangó Párizsban forgatásán / Fotó: AFP/Getty Images

Mostantól fogva nem lehet majd betiltani az olasz mozikban az új filmek bemutatását, illetve vallási vagy erkölcsi alapon megvágni az eredeti alkotásokat. Ezek után a filmkészítőknek annyi dolguk marad, hogy a forgalmazóknak vagy a producereknek kell meghatározniuk a korosztályi besorolást azon filmek esetében, amelyeket mozikban mutatnak be. A besorolás helyességét egy 49 fős, filmes szakemberekből, pedagógusokból, szociológusokból, jogászokból, szülői szervezetek képviselőiből és környezetvédőkből álló testület fogja elbírálni.

Kapcsolódó cikk

Olaszországban többszáz filmet cenzúráztak az elmúlt évszázadban, főleg politikai, erkölcsi és vallási okokból. Emlékezetes a Nuovo Cinema Paradiso egyik jelenete, amely nagyon érzékletesen mutatja be, hogyan vágatta ki a szicíliai falu papja a csókjeleneteket a legújabb filmekből a második világháború utáni években.

Censura

Y así con los curitas..

A legnagyobb port Bernardo Bertolucci 1972-ben készült Utolsó tangó Párizsban című alkotásának betiltása kavarta. A cenzúratörvényre hivatkozva pornográfia vádjával nem vetíthették az olasz mozik, három kivételével minden kópiáját meg kellett semmisíteni, és a rendezőt a bíróság öt évre eltiltotta a közügyektől.

Több mint 10 ezer filmbe nyúlt bele a cenzúra

„Ez egy fontos és történelmi lépés az olasz filmipar számára. Nagyon ideje volt már” 

– jelentette ki Elena Boero producer. Néhány filmes szakember vele ellentétben azonban azt vallja, hogy létezett kedvező hatása is annak, ha a hatóság belenyúlt egy művészeti alkotásba: a cenzúrázás híre felkeltette az érdeklődést a film iránt és méginkább bevonzotta a közönséget a moziba.

A Cinecensura kutatása szerint 1944 után 274 olasz, 130 amerikai és 321 egyéb nemzetközi film esett át komolyabb cenzúrán, de összességében több mint 10 ezer filmet módosítottak valamilyen mértékben, például a Rocco és fivéreit (1960), vagy Federico Fellini műveit, a köztük Az édes életet (1960) is.

A száz év során persze jelentősen változott a cenzúra koncepciója. Kezdetben inkább politikai, társadalompolitikai indíttatásból keményvonalasan cenzúráztak, az utóbbi évtizedekben már csak pusztán formalitásnak számított az előzetes vetítés.  

A legutolsó jelentősebb cenzúra az 1998-ban készült istenkáromló és groteszk Totò che visse due volte (Totò, aki kétszer élt) című filmet érte a katolikus egyház részéről. 

A ma is velünk élő filmes cenzúra egyik legkirívóbb példája Kína, ahol nem csak rendszeresen megvágják a külföldi alkotók filmjeit, vagy éppen törlik az internetről a kritikus tartalmakat, de a mozikban újabban kötelezővé tették a propagandát is.

Kapcsolódó cikk

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet