Kamu vs. valódi spontaneitás
Azt tudtuk, hogy nem veszélytelen műfaj a szelfizés. Az óvatlan szelfiző megrongálhat műalkotásokat, de akár önmagában is kárt tehet. 2011-2017 között legalább 250 személy vesztette életét szelfizés közben.
Egy TikTok-influenszer évszázados leleplezést tett: már a tükörszelfik sem valódiak az Instagramon, írja a The Guardian. A nagy bejelentést, amelyben elárulta, hogy nagyon sok tükörszelfit simán állványról vagy egy másik személy segítségével készítenek, múlt héten alaposan felkapta a közösségi média.
„Itt a nagy titok: nincs is tükör. Csak egy másik telefonra vagy tartalék kamerára van szükség hozzá, amit feltehetsz egy állványra időzítéssel, vagy valaki más lefotóz” – írta Kara Del Toro, akinek köszönhetően megtudhattuk, hogy az internet ismét átvert minket.
A legtöbb tükörszelfi az influenszerek fürdőszobájában vagy hálószobájában készül, és azt az illúziót adja, hogy bepillanthatunk az adott személy legintimebb tereibe.
Mert Alas: “Attól féltem, hogy elárasztanak majd értéktelen szelfikkel”
A Let’s Art, azaz Művészetre fel névre keresztelt kezdeményezés a nagy hírű divatfotós, Mert Alas online térbe helyezett karantén-projektje.
Kapcsolódó cikk
Susie Lau, akit több mint 510 ezer követője csak Susie Bubble-ként ismer, azt állítja, hogy az ő tükör előtt készült fotói valódiak.
Vicces, hogy az emberek olyasmit hamisítanak, amit sokkal könnyebb valóban megcsinálni, mint bekamuzni
– jegyezte meg, hogy ő sem érti a furcsa trendet.
Erica Davies, aki szintén valódi tükör előtt készített szelfiket szokott posztolni, azért is jobban szereti ezt a formátumot a direktben lőtt önarcképpel szemben, mert így nem csak az aktuális outfitjét mutathatja meg, hanem a lakása egy részletét is. Szintén nem érti, miért fektet valaki energiát az állvány felállításába, amikor sokkal egyszerűbb és gyorsabb a tükör előtt lőni egy képet.
„A mai online kultúra nagyon öntudatosan viszonyul a mesterkéltséghez, értékként és esztétikai stratégiaként kezeli. A valódiság látszatát keltik az esztétikával, nem a valódiság a cél. Meg kell különböztetni a valódiság esztétikáját attól, hogy arra vágyunk, hogy valódi vagy igaz legyen az adott kép. A hamisítás a játék része” – véli Derek Conrad Murray, a Kaliforniai Egyetem művészet- és vizuális kultúra történésze.
De miért kell hazudni egy tükörszelfi miatt az influenszereknek?
Lau praktikus szempontokkal is magyarázza a jelenséget. Lehet, hogy a kamutükrös technikával jobbak a fényviszonyok, az is lehet, hogy az adott tükör aránya nem megfelelő, vagy csak nincs a lakásban olyan hely, ahol elférne egy egészalakos tükör.
Ana Peraica, a Culture of the Selfie: Self-Representation in Contemporary Visual Culture (Szelfikultúra: önarckép a jelenkori vizuális kultúrában) című kötet szerzője szerint a tükör megjelenése teljesen megváltoztatta a vizuális kultúrát. Megváltozott az emberek világhoz való viszonya, és már nem teológiai szempontból magyarázták a világot, hanem Isten helyett az embert állították a világegyetem középpontjába. A mai tükör előtt készített szelfik is alaposan rávilágítanak a mai internetes kultúránk több aspektusára.
Lau szerint mindez csak azt az általános elképzelést erősíti, hogy semmi sem igaz az Instagramon. Hozzátette, hogy a valóság gondosan meg van szerkesztve, akkor is, amikor azt hiszed, hogy valódi. Ez akár a közösségi média alapvetése is lehet.
„Miért is nem lehet egy normális tükör előtti szelfit elkészíteni? Miből gondoljuk azt, hogy nem jó a valódi és alakítanunk kell a valóságon? Ez is csak a perfekcionizmust és az Instagramon az agyonretusált képek áradatát erősíti” – vélte Lau.
Fontos-e, hogy átvágják az embereket a tükrös szelfikkel az Instagramon? A reakciókat tekintve úgy tűnik, sokaknak igen. És miközben az influenszerek valódiságáról szóló vitákban a félrevezető szűrőkről szóló diskurzusok teljesen megszokottak, az influenszer-jelenség ezen oldala inkább nevetséges, mintsem számonkérő.
Meztelen fotó az Instagramon? A képzőművészek már tudják a cenzúra elkerülését
Számos képztőművész megélhetése múlik azon, hogy ne tiltsák le őket a közösségi oldalak.