Fontos a kreativitás, főleg, ha az ember a művészlétet választja. Azonban van valami, ami még ennél is fontosabb. Egy új felfedezés érdekes információval szolgál a művészek és szociális kapcsolataik, valamint műveik eredetiségét illetően.
Egy 2012-es kiállításon, amely az absztrakció születéséről szólt, a New York-i Museum of Modern Art kurátorai rámutattak arra, hogyan befolyásolják egymást a művészek. Az Inventing Abstraction: 1910-1925 című kiállításon 80 művészt vizsgáltak meg, és nézték meg, ki ismerte egymást. Leah Dickerman, az esemény kurátora és két kutató, Paul Ingram és Mitali Banerjee tanulmányain alapszanak az eredmények.
Ingram és Banerjee megvizsgálták a művészek kreativitását, szociális hálóját, valamint az elért hírnév szintjét. Az eredményeket egy 2018-as dokumentumban közölték.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Megállapították, hogy a sikeres művészek számára a barátok fontosabbak lehetnek, mint új alkotások létrehozása. A kutatók, az absztrakció koránál maradva, régi leveleket, valamint angol és francia nyelvű Google-bejegyzéseket vettek alapul. [/perfectpullquote]
Megnézték, melyik művészt hányszor említenek az egyes írásos források 1910 és 1925 között. Ahhoz, hogy a kreativitást megértsék, két módszert alkalmaztak. Először gépi tanulást alkalmaztak, hogy analizálják a kreativitást egy számítógépes programon. Majd megkértek négy művészettörténészt, hogy az innováció, az eredetiség és a kreativitás szempontjait figyelembe véve, értékeljék a művészek munkáit.
Bánki Ákos: Festés közben nem érzek semmit, mégis azokban a percekben éltem igazán – Interjú / ContextUs
A legújabb egy 8-10 évvel ezelőtt abbahagyott sorozatnak az újraértelmezése, ahol a formákat, a képeket és igazából az egész pszichikai tér-sorozat velejét fogalmaztam újra. Több éve szerettem volna egy olyan lehetőséget, ahol a galériában nem csak a táblaképek kerülnek kiállításra, hanem a helyszín falának a terét is hozzá tudom illeszteni a kompozícióhoz, festményekhez.
Érdekes eredményre jutottak. Míg a régi tanulmányok azt mutatták, hogy a hírnév és a kreativitás összefügg, jelen kutatás újdonsággal szolgált. Azok a művészek, akik kiterjedt szociális hálózattal rendelkeztek, nagyobb népszerűségre tettek szert. Tehát hiába kapott valaki magas pontszámot a tehetségét illetően, nem feltétlenül volt híres. Aki nagy hírnévre szeretne szert tenni a művészvilágban, jobb, ha minél többet ismerkedik, minél különbözőbb emberekkel.