Idén 14. alkalommal került megrendezésre a Verzió Nemzetközi Emberjogi Dokumentumfilm-fesztivál. A program keretében 100 dokumentumfilmet mutatnak be 44 országból. A filmvetítéseket beszélgetések kísérik a rendezőkkel, emberi jogi aktivistákkal és szakértőkkel. A Verziónak köszönhetően mutatták be Magyarországon Andrés Lübbert legújabb dokumentumfilmjét, A kaméleon színét.
Andrés Lübbert harminckét éves, félig belga, félig chilei rendező, aki filmjeiben interkulturális környezetről, migrációról, identitásról, emberi jogokról és szociális problémákról mesél. A kaméleon színe középpontjában édesapja, Jorge Lübbert áll. A chilei származású férfi a Pinochet-diktatúra elől menekült Kelet-Németországba, azonban mikor fia megtudja, hogy menekülése után megfigyelte őt a Stasi, kezdi sejteni, hogy apja mégsem egyszerű politikai menekült volt. Apa és fia együtt utaznak vissza Chilébe, hogy szembenézzenek a múlttal, amiről Jorge sosem beszélt.
Jorge Lübbert zsarolás útján vált a chilei titkosszolgálat eszközévé, kegyetlen tettekre kényszerítették, elrabolták, mindent megtettek, hogy megtörjék, és olyan embert csináljanak belőle, akire nekik volt szükségük. Andrés elmondása szerint az apját a szeretet mentette meg. A férfi a család kedvence volt, azért nem tört meg, mert nem tudott volna ekkora csalódást okozni a szeretteinek.
Jorge az őt ért traumának köszönhetően zárkózottá vált, sosem mesélt szeretteinek az átélt borzalmakról.
A film finoman ábrázolja a családfő elzárkózását a témától: a rendező rengeteg jelenetben mutatja meg, ahogy apja próbál menekülni a sokkoló részletek elől, melyek esetenként annyira borzalmasak voltak, hogy Andrés filmjébe sem kerülhettek bele.
Ezt az elzárkózást a film végső jelenete ábrázolja leginkább, melyben apa és fia egymást kamerázva beszélgetnek a filmről. Andrés bevallja, magának is szüksége volt a film elkészítésére, hogy megértse, mi történt az apjával. A képernyővásznon egy rendkívül érzelmes, megható pillanat elevenedik meg. A szóváltás során Andrés leveszi a napszemüvegét, úgy néz apjára, az viszont magán hagyja, majd visszautasítja fia kérését, hogy még egy utolsó kérdést tegyen fel, végül pedig elmegy. Andrés bevallása szerint a film sokat változtatott kettejük kapcsolatán, azelőtt nem ismerte igazán, nem is kommunikáltak, egyáltalán nem volt intenzív a kapcsolatuk.
A rendező a dokumentumfilm érdekében tanult meg spanyolul, majd a film készítése során ezen a nyelven beszélgetett Jorge-val, ezzel arra kényszerítve apját, hogy anyanyelvét használja. Elmondása alapján ez is segített abban, hogy megnyílásra ösztökélje, ugyanis anyanyelve is része az őt ért traumának. A dokumentumfilm készítése során mindig próbálta meglepni a férfit, sosem mondta el neki előre, hova mennek, hogy érzelmeket tudjon kicsalni belőle, és megakadályozza, hogy bezárjon előtte.
A kaméleon színe gyönyörűen ábrázolja a megrázkódtatások természetét és a fájdalmas emlékekkel való szembenézés problémás kérdéskörét egyaránt.
Ahogyan a rendező mondta, vannak dolgok, amikből nem lehet felépülni, mert mindig velünk maradnak, csak meg lehet tanulni együtt élni velük.
A dokumentumfilmben gyakran látjuk zavarban a szereplőket. Andrés narrációjában többször számol be bűntudatról, amiért arra kényszeríti apját, hogy emlékezzen és meséljen, hogy meglátogassa élete olyan helyszíneit, amelyekhez szörnyűséges emlékek és érzések fűződnek. Mindezek ellenére Andrés úgy gondolja, a film segített édesapjának abban, hogy feltegyen olyan kérdéseket, amiket korábban nem, és felismerjen olyan problémákat, amiket meg kell oldania.
https://www.youtube.com/watch?v=uJuPWtJG1yA
Andrés filmje olyan emlékezetről mesél, amivel a magyarok is rendelkeznek. Hazánkban is őrzünk rettenetes történeteket a diktatúra időszakából, azonban mi sem beszélünk róla.
A kaméleon színe elkészítésével Andrés célja az volt, hogy generációk közötti párbeszédet indítson, mivel véleménye szerint egy figyelmen kívül hagyott sokkhatás apákról fiúkra öröklődik.
A rendező filmjével azt szándékozta megakadályozni, hogy a családja további leszármazottaiban is megmaradjon ugyanaz a trauma.