A közelmúltban mutatták be Csehov Medve című drámáját a nemrég induló, de egyre több érdeklődőt vonzó Rombusz Műhelyben. A nyitott kör tagjai és az odalátogatók ismét egy remek színházi estét tölthettek az Így dicsérjük Erószt tematika mentén bemutatott legrövidebb Csehov-előadáson. A szobaszínház egyik tagját, Vucsics Virágot interjúvoltuk meg. Ki az állhatatosabb a két nem közül? Erre kerestük a választ.
Contextus: Miért éppen Csehov drámáját, a Medvét választottátok?
Varga Maja, a Chek Out Társulat vezetője választotta ezt a darabot. A cél az volt, hogy egy olyan rövid előadást válasszunk, amely a nőről és férfiról szól, illetve az ő állhatatosságukról. Az is szempont volt, hogy kevés szereplős legyen, mert egy szobaszínházi koncepció mentén jött létre ez a színjáték. Az előadást a SÍN Kulturális Központban próbáltuk, akik igen készségesek voltak.
Contextus: Mit gondoltok a női férfi kérdéskörről? Hogy elemeztétek a próbafolyamatot?
Egy kérdőív kitöltésével kezdtük a munkát, amelyben azt vizsgálta a vezetőnk, Varga Maja, hogy a házasságon belül a férfiaknak vagy a nőknek van-e igazuk bizonyos kérdésekben, ki az állhatatosabb, illetve szerintünk mi a fontosabb egy nőben és egy férfiban. Ezt próbáltuk magunkra fordítani. Egyéni vélemények keletkeztek a tesztek során, de ezeket összegeztük, és lettek közös nevezők.
Contextus: A nő vagy a férfi az állhatatosabb?
Azt mondanám, hogy a nő, mivel mindannyian a saját nemünk felől vizsgáljuk ezt a kérdést. Nekem számos csalódásom volt, de minden éremnek két oldala van. Alapjában azt kell, hogy mondjam, hogy mindkét nemre igaz az állítás, az erősebbik és a gyengébbik nem is lehet állhatatos.
Contextus: Ez a mai világban is van létjogosultsága?
Számomra igen. Manapság szabadabban gondolkodunk. Csehov ezzel a darabjával egy mérlegelvet hozott létre. Az író egyik nem mellett sem foglal állást, nyitva hagyja ezt a kérdést. Ebbe az írásban az egyensúly mellett megmutatkozik azért az emancipáció kérdésköre is.
A műben a főszereplő nő teljesen leveti a társadalmi gátakat és konvenciókat. Özvegy létére kitör a megszokott életéből. Ehhez persze kellet egy férfi is.
Az előadás végére az említett egyensúly áll be. Mindkettő bátor, merész, nonkonformista, állhatatos. Az elején erkölcsi piedesztálról beszél mindkét ember.
Contextus: Szerinted megmondó előadást írt Csehov?
Ez egy tanító előadás. Önmagam életében is sok mindenre rádöbbentet. Mindenki hajlamos az öncsalásra, hazudunk magunknak a végletekig, hogy ne kelljen szembe nézni bizonyos problémákkal. Ez egyben egy védekezési mechanizmus is. Ugyanakkor pont lehet, hogy emiatt maradunk le új és jót hozó dolgokról.
Contextus: Hogy érezted magad a szobaszínházi méretekben?Mondhatjuk, hogy ez most már a profilom. Több éve ilyen méretek közt játszom. Magába szippantott ez a nézőközelség. A nagyszínpadot most már el se tudom képzelni, távolinak tűnik nekem. Célom, hogy kizökkentsük a nézőt a megszokott védelmi vonalából.
Contextus: Mennyire vagy állhatatos a magánéletben?
Állhatatos vagyok a szerelemben, mint Popova. Sokat adott a szerep. A párom szintén egy állhatatos férfi, nem volt ez mindig így. Az ember magával is megküzd, nem csak a másikkal. Le kell rombolni a saját falainkat.
Contextus: Miért aktuális ez a darab szerinted?
Rengeteg kísértés és lehetőség van a mai világban. Nincsenek megkötések, elvárások, a társadalom eléggé liberális. A kapcsolatok nem holmi ruhaváltások.
Úgy gondolom, eléggé elfelejtettük azokat a fogalmakat, hogy hűség, kitartás, pedig ezek nagyon fontosak. Egy szerelemben is a legfőbb a kommunikáció.
Egymásba kell kapaszkodni, nem szabad engedni a mai felfogásnak. Az emberek nem termékek, hanem érző lények. A másik iránti tisztelet, és problémák megbeszélése sokat segíthet egy kapcsolatban.