William Goldman forgatókönyvírói zsenijének a hetvenes, nyolcvanas és a kilencvenes évek számos filmsikerét köszönhetjük.
A hazudozó producerek
William Goldman számos könyvnek a szerzője volt, amelyek a forgatókönyvírás mellett a hollywoodi filmes szokásokról, bennfentes sztorikról és saját filmszakmai élményeiről számoltak be.
A Mit is hazudtam? (Which Lie Did I Tell?) könyvének címe az állandóan hazudozó producerek szavajárásából származik, de a műben számos egyéb filmipari anekdota olvasható. Sőt, filmjei keletkezésének körülményéről is lerántotta a leplet.
Az Adventures in the Screen Trade pedig a hollywoodi üzleti szokásokról árul el rengeteg titkot. Ebben a könyvében jelent meg a Hollywoodban szállóigévé vált mondása is:
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Senki nem tud semmit. Az egész filmszakmában egyetlen ember sem tud arról semmit, hogy valójában mi fog működni[/perfectpullquote]
– írta William Goldman forgatókönyvíró.
Innentől datálható az átütő siker
Könyveiben írt a rendezőkkel folytatott harcairól is, akiket nemes egyszerűséggel csak az “írók gyilkosainak” nevezett, hiszen semmi elképzelésük sincs arról, hogy mit is akarnak, de mégis állandóan át akarják írni a forgatókönyveket.
Goldman számára A Butch Cassidy és a Sundance kölyök című film forgatókönyve hozta meg az átütő sikert, hiszen a film nem csak kasszasiker lett, hanem Oscar-díjat is kapott a legjobb forgatókönyv kategóriában. A filmben Paul Newman és Robert Redford alakították a főszerepet.
A hetvenes évektől kezdve a kétezres évek elejéig sorozatban jöttek a sikerfilmjei, a saját regényéből írta a Maraton életre-halálra című mozit, amelyben Dustin Hoffman játszott. Majd pedig A stepfordi feleségek, amely akkora siker lett, hogy később Nicole Kidmannel forgatták újra.
A második Oscar-díjat az Elnök emberei című filmdráma forgatókönyve hozta meg számára.
Stephen King és Goldman viszonya
A híd túl messze van, A herceg menyasszonya klasszikusokban szintén sztárparádé asszisztált Goldman forgatókönyvéhez, hiszen Sean Connery, Gene Hackman és Robin Wright remekeltek bennük.
Több Stephen King-adaptációt is köszönhetünk William Goldman munkásságának, hiszen ő ültette át filmre a Tortúrát, amely a főszereplő Kathy Bates számára meghozta a legnagyobb elismerést jelentő arany szobrot. 2003-ban pedig az Álomcsapda című King-regény került a mozikba Goldman jóvoltából.
A legnagyobb sztárok versengtek azért, hogy főszerepet játszhassanak egy William Goldman által írt filmben.
Mel Gibson és Jodie Foster a Maverick, Clint Eastwood az Államérdek, Michael Douglas a Ragadozók, John Travolta pedig A tábornok lánya főszerepét játszhatta el.
William Goldmannak köszönhetjük Hollywood egyik legnagyobb nevettetőjének életrajzi filmjét a Robert Downey jr. alakításával fémjelzett Chaplin filmet is.
Miatta tisztelik a forgatókönyvírókat
Goldman személye óriási mértékben járult hozzá ahhoz, hogy a forgatókönyvírókat a megfelelő tisztelet övezze a filmszakmában, hiszen amíg ők nem végzik el a feladatukat, addig a rendezők a színészek és a stáb többi tagja csak üres papírokból dolgozhatnak.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A forgatókönyvírók az alapjai, azt hiszem, mindennek. Ha rossz a forgatókönyved az abból készült mozit rendezheti akár Bergman, Fellini vagy David Lean is, akkor sem fog filmként működni. Nem fog.[/perfectpullquote]
– fejtette ki véleményét Goldman a forgatókönyvírásról az Amerikai Írószövetségnek adott egyik interjújában.
William Goldman halálával pótolhatatlan veszteség érte Hollywoodot és a filmvilágot.