Emma Talbot nyerte el az idei Max Mara-díjat. Klimt egyik leghíresebb festményének feminista személetben született újragondolt alkotásával aratta le a babérokat.
Klimt a feminizmus kereszttüzében
A May Mara művészeti díjat 2005 óta ítélik oda olyan művészeknek, akik egyedi és formabontó munkájukat még nem tudták nagyközönség elé terjeszteni. Az idei, nyolcadik díjnyertes alkotó Emma Talbot, aki Allison Katz, Katie Schwab, Tai Shani és Hanna Tuulikki művészekkel vette fel a versenyt. A díj zsűrijei között olyan nagynevű művész szakértők döntöttek a díjról, mint Hettie Judah művészetkritikus, aki a The Guardian sajtóorgánumnál is publikál.
Emma Talbot Londonban született, jelenleg azonban Stourbridgeben él. Munkájában általában globális problémákat jár körbe, beleértve a környezeti kérdéseket vagy a nemi különbségek felszámolásának igényét. Rajzaiban, festményeiben és szobraiban gyakran visszaköszönnek a személyes életéhez vagy a jelenlegi politkai helyzethez kapcsolódó elemek. Alkotásaival ezekről a kényes témákról való kommunikáció módját kívánja átformálni, egy új módon tálalni azt a befogadók felé.
A műkincsrablók bevallották, hogyan lopták el Gustav Klimt festményét
Az olasz műkincsrablások egyik legrejtélyesebb esetére derült fény: művészettörténészek a múlt héten megerősítették, hogy Klimt Bildnis einer Frau című 1916-17-ből származó festménye került elő a piacenzai Ricci Oddi kortárs művészeti galéria falának egy üregéből, a képet 23 évvel ezelőtt lopták el a galériából.
Nem kivétel ez alól Klimt 1905-ben készült festményének, a The Three Ages of Woman interpretációja sem. A bécsi szecesszió stílusában született festményen egy nő életének öregedési stádiumai láthatók.
Talbot szerint azonban a képen egy megsemmisült, megalázott, idős nő áll a büszke generációk mellett, ami mindenképp újragondolást igényel a 21. században. Az idős nőt inkább úgy ábrázolná, mint egy ügynökséget, akik számtalan nehézséggel néznek szembe és küzdik le azokat, csak úgy, ahogy Herkules a tizenkét próbáját. Talbot munkájával szeretne szembemenni azzal az elterjedt negatív hozzáállással, ami az idősödést és a nők általános ábrázolását illeti.
Pont jókor?
Klimt munkájának újragondolása a jelek szerint sikeres volt, az elgondolkotató interpretáció meghozta gyümölcsét. Emma Talbot a Max Mara-díj elnyerése után a következőt nyilatkozta:
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Ezt a díjat nem is kaohattam volna meg jobb időpontban az életemben. Csak most kezdtem el igazán a munkámra fókuszálni tekintve, hogy eddig minden időmet a tanítsának és egyedülálló anyaként a családom támogatására szenteltem. A Max Mara művészeti díj segíteni fog abban, hogy újabb lépéseket tegyek a saját munkám érdekében.[/perfectpullquote]
A díj jutalmaként Emma Talbot hat hónapot tölthet Olaszországban egy neves rezidencián, illetve Rómában és Szíciliában lesz lehetősége kutatni a klasszikus mitológia, a textil anyagok és a permakultúra után. A koronavírus miatt ezek a tervek azonban újratervezést igényelnek.