Vannak jól kidolgozott, szépen építkező filmek, amelyek valahogy mégsem hagynak az emberben semmilyen nyomot. És vannak azok, amelyek látszólag a teljes káoszban fetrengenek, de jobban belemélyedve, új perspektívába helyeznek egy problémát. Gaspar Noé Eksztázis című filmje tavaly Cannes-ban debütált, és idén a hazai mozikban is látható. Figyelem, csak erős idegzetűeknek ajánlott! 

Ezek vagyunk mi?

Az emberben van egy természetes vágy a kötődésre. Az ősember azért élt törzsekben, hogy túléljen. Azért élünk párban, közösségben, mert tartoznunk kell valahová, valakihez. Jóllétünknek ez az egyik feltétele. Gaspar Noé Eksztázisa a ma emberének egyik legnagyobb terhét boncolgatja. A rendező a valahova tartozásnak az igényét és az elmagányosodás problémáját emeli olyan művészi szintre, amelyre csak azok képesek, akik elhagyják a komfortzóna langyos közegét.

Bár egy táncpróbára épül a darab, a filmben tanúi lehetünk az egyedülálló anyaság nehézségének, előkerülnek a párkapcsolati problémák, valamint a legnagyobb teher: ha senki nem akar minket.

Szerencsére Noé nem foglalkozott azzal a szomorú ténnyel, hogy társadalmunk még mindig nem szereti, ha tükröt tartanak elé. Bár vállalkozása öncélúan hathat, megközelítése inkább elgondolkodtató.

A rendező összevonta a táncot és az LSD-t, belehelyezte egy közös projekthez összeállt tánckarba, és kikeverte azt, amire ma azt mondjuk: sokkoló. Ez a sokk pedig nem az erős képi hatások vagy a kevésbé megszokott homoszexuális, leszbikus vagy vérfertőző testvéri kapcsolatok bemutatásából fakad. Hanem abból az egyszerű tényből, hogy jobban a képsorok mögé nézve az ember meglátja önmagát. Azt az elesett, szeretetre vágyó, bizonytalan embert, aki mindenkiben ott van, és aki a szeretés mellett, nem csak gyűlölni, de ölni is képes. Noé filmje megtörtént eseményeken alapszik, hasonló eset történt a ’90-es években, de a téma napjainkban talán aktuálisabb, mint bármikor.

climax movie preview
Jelenet a filmből / Fotó: Rolling Stone

Mindent a táncért

A film rövid videó-jelenetekkel indul, amelyekben a társulat tagjai nyilatkoznak. Mit hajlandóak megtenni a táncért, drogoztak-e már, mit tennének meg a sikerért stb.? A láthatatlan riporter ezeket a kérdéseket teszi fel nekik. Hallunk hétköznapi és kevésbé hétköznapi válaszokat.

Nem egy ötfős társulatról beszélünk, hanem annál jóval több ember alkotja a csapatot, és bár gyorsan haladunk, ezekben a rövid jelenetekben érdemes figyelni a táncosok válaszaira.

Mindegyik nevét természetesen képtelenség megjegyezni, de nem is ezen van a hangsúly. Ebben a rövid bevezetőben egyrészt fontos az ismerkedés, másrészt pedig az a valami, amelyért ezek az emberek eljöttek. Hátterük, személyiségük eltérő, egyvalamiben azonban egyformák: mind hajlandóak áldozatokat hozni a táncért.

A valódi táncosok alkalmazása azért is fontos, mert ad egy plusz töltetet a filmnek, sokkal valósághűbb képet kapunk általuk. Játékuk ettől lesz meggyőző, elhitetik a nézővel, hogy ők egy társulat. Talán a megfelelő instrukciók, talán a tapasztalat miatt, szerencsére mesterkéltségnek vagy túlzásnak nyoma sincs. A bemutatkozás után látható, egyetlen snittre felvett táncjelenet pedig önmagában megállná a helyét. A techno számra eltáncolt, hip-hop elemeket tartalmazó koreográfiában mindenki mutat valami egyedit, ami csak rá jellemző. Aki nem is érti a tánc nyelvét, talán még annak is egyértelmű, hogy a koreográfia tulajdonképpen az összetartozást és az egyéni kibontakozást jeleníti meg.

Jelenet a filmből / Fotó: Vod

Mivel a tánc lényeges eleme a filmnek, a zene végig szól. A techno- és az elektronikus zenét tökéletesen ellensúlyozza a néhol felszólaló amerikai popzene, valamint egy-egy lassabb, romantikusabb ütem.  A bevezetőben felcsendülő Trois Gymnopedies Gary Numan feldolgozásában vagy Mick Jagger Angie című száma mellett, Marc Cerrone Supernature dala is megtalálható a listán, akárcsak Patrick Hernandez klasszikusnak számító Born to Be Alive instrumentális változata. Thomas Bangalter francia zenész pedig kimondottan a film számára írta a Sangria című elektronikus kompozíciót.

A váltakozó sebességű betétdalok jól kiegészítik a gyors tempóban haladó történéseket.

A film cselekményeit nem eltúlozza, hanem kiemeli a zene, ami külön jó pont, mert filmkészítésnél ez igen kényes lehet. A zene sokat ronthat, de sokat segíthet is a mondanivaló hangsúlyozásában, valamint az atmoszféra megteremtésében.

Összetartozunk. Vagy mégsem?

Miután a táncnak vége, elkezdődik a lazítás, a táncosok tovább mozognak, de lazább, kötetlenebb módon. Megmutatkoznak a társulaton belüli kapcsolatok, ki kinek a kije. Ki kivel szeretne együtt lenni, vagy már kivel volt együtt. Az emberi kapcsolatok kusza szálai rajzolódnak ki, közben a néző úgy érzi, mintha egy egyetemi buli külső szemlélője lenne. A kamera táncosról táncosra vándorol, mindenhol megpihen egy kicsit, és elénk tár valamit, amiről mindig is tudtuk, hogy létezik, de nem szívesen vettünk róla tudomást. A nyugtalan kameramozgástól a néző úgy érezheti, mintha ő is ott lenne a táncosok között.

Az alkohol öl, butít – Gaspar Noé legújabb, rekordsebességgel forgatott filmje szerint is

Gaspar Noé pimasz, erőszakos, kábítószerhajtású alkotásaival é vek óta sokkolja a moziba járókat. Legújabb filmje, amit d ecember végén, január elején, mindössze 15 nap alatt forgatott le, a Cannes-i Filmfesztiválon debütált. A Climax egy techno musical, ami teljes egészében egy tánc próbateremben játszódik Párizsban.

Ezekben a jelenetekben a rendező némileg hanyagolta a kidolgozottságot, mintha túl akart volna lenni az egyébként nagyon is életszagú párbeszédeken, amelyek az ilyen bulik elmaradhatatlan kellékei. A táncosok megnyilatkozásai egytől egyig szexről, párkapcsolatról, megcsalásról szólnak. Az életszerű jelenetek gyorsan váltakoznak, és mivel nem mélyreható filozófiai elmélkedéseket hallunk, a tempó pont megfelelő. Majd egyre jobban felgyorsul és már csak a lejtő legalján áll meg. Addig pedig igen rögös út vezet. Van, akinek ez az út az utolsó.

Érvágás

A szangria szó spanyolul érvágást jelent. Mivel valahogy LSD keveredett bele, a táncosok szép lassan a pokolban találják magát. Egyeseknél pedig az ellenkezőjét váltja ki. Selva (Sofia Boutella), a tánckar tagja először a koreográfust (Claude Gajan Maull) vádolja. Nemsokára kitör a káosz, a táncosok egymásnak esnek, keresik a tettest. A helyszínen nem csak felnőttek vannak, hanem Tito (Vince Galliot Cumant), a koreográfus kisfia, aki szintén beleiszik a szangriába. Jelenlétével csak fokozza az abszurditást, a kegyetlenség, amelyet őt és anyját éri, a film egyik legszívszórítóbb jelenete.

Sofia Boutella Kiddy Smile
Jelenet a filmből / Fotó: Focker Blog

Selvából, akárcsak a táncosok többségéből, a legrosszabbat hozza elő a drog. Menekülése közben egy ponton belenéz a tükörbe és elszörnyedve ordít. Arca nem torz, mégis elfut saját képe elől. Boutella gyakorlott színésznek számít a csapatban, táncos múltjának köszönhetően játéka könnyed, természetes. Alakítása kitűnik a többi szereplőé közül, brillírozik a szerepében.

Egyre több a piros szín, amely most már vér formájában is megjelenik. A kamera folyamatosan mozog, kapkodva követi az eseményeket. Ez néhol zavaró, de nem annyira, hogy belezavarodjunk az történésekbe. Az egyik táncos terhes, ezért a többiek bíztatják, hogy ölje meg magát, majd kilökik a hóba, hiszen ebben az állapotban már nem lehet a tánckar része.

A film fokozatosan megmutatja, hogy a drog milyen szintű erőszakra készteti az embert. Az LSD-től megtébolyult táncosok a sötét folyosókon bolyongva menekülnek valami elől, miközben a háttérben üvöltözés, sírás hallatszik, néhányan pedig techno zenére rángatóznak a szinte üres táncparketten.

Tiniszex, drog, erőszak – Larry Clark még mindig a biztosra megy

“Az életet próbálom bemutatni, ennyi. Ez elég egyszerű” – Larry Clark arról, hogy a filmjei provokatívak. Amerikában 1995-ben debütált a rendező című filmje, nem kis visszhangot kiváltva a konzervatív társadalomban. A szexről, drogról, tinédzserkorról szóló film erősen feszegette a határokat. Habár Clark filmjei, fotói mindig is kényelmetlenséget váltottak ki az emberekből.

Noé korábbi filmjeiben (Szerelem, Enter The Void, Visszafordíthatatlan), akárcsak az Eksztázisban, a szex, a drogok és az erőszak állnak a középpontban, csak más-más arányban. Jelen alkotásban az agresszió kerül előtérbe, amelyet egyértelműen az LSD idéz elő. A testi kapcsolatról túlnyomó részt csak beszélnek, a Szerelemmel ellentétben csupán a film utolsó harmadában látjuk azt, amiről a filmben szó esik, vagyis a valakihez tartozás fizikai meglétét. Vagy éppen az ellenkezőjét. A film lezárását talán jobban ki lehetett volna dolgozni, és a néma jelenetek helyett betenni a táncosok szóbeli megnyilvánulásait a történtekről. De Noé ezt a néző fantáziájára bízza. 

A tükör

Az Eksztázis ereje abban rejlik, hogy egy univerzális problémát fogalmaz meg, amellyel bárki tud azonosulni. Gaspar Noé színes bőrű, transznemű, homoszexuális, leszbikus, biszexuális és heteroszexuális táncosai világunk különbözőségére reflektálnak; a helyzet pedig, amibe belekerülnek, világunk kegyetlen arcát tükrözi vissza. Az eksztázis önkívületi állapotot jelent, míg a film eredeti címe, azaz a climax tetőpontot. A francia cím talán azért találóbb, mert az alkotás tempója, a fokozás lényegesebb, mint maga a droghasználat. A tetőpont egyben a film végén sejthető szexuális beteljesülést is jobban jellemzi.

Sofia Boutella Romain Guillermic
Jelenet a filmből / Fotó: Notodo

Bár a forgatókönyv jól felépített, néhány jelenetet jobban ki lehetett volna dolgozni, egyes szereplőket például elhanyagolt a rendező, pedig az elején mindegyikük megszólalt.

Gaspar Noé ennek ellenére jól vette az akadályokat, amelyek egy filmnél gyakran előjönnek. Például, hogy valami giccsesen hat, az amatőr színészek lehúzzák a színvonalat vagy egyszerűen a túl sok részlet miatt nem jön át az üzenet, és az egész alkotás egy érthetetlen masszává alakul.

Szerencsére ezek közül egy sem teljesült az Eksztázisban. A legtöbb rendező durva látványi elemekkel fokozza filmjét, amelyben előkerül a drog (lásd: Trainspotting, Rekviem egy álomért), ezzel szemben Noé mellőzte a gyomorforgató jeleneteket. Éppen csak annyira tolta el a képi világot a sokkoló felé, amennyire szükséges. A film így is kellőképpen nyomasztott ahhoz, hogy az ember egy kicsit bódultan jöjjön ki a moziteremből és elgondolkozzon, tartozik-e valahova ebben az egyre sűrűsödő káoszban.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

goballoon.hu - 2024 július - LinkMarketing - 6

Felkészülés a hőlégballonos repülésre

Ma már nem úgy készülünk egy hőlégballonos sétarepülésre, mint a 2019-ben megjelent “A hőlégballon” című film szereplői, akik az NDK-ból próbáltak megszökni egy ilyen légijárművel.

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.