Gordon Parks amerikai fotográfus, filmrendező, költő és aktivista, aki a blaxploitation terminust is megalkotta. 1957-ben, a Life magazin megbizatásából hathetes utazást tett, és átszelte az Egyesül Államokat New Yorkból indulva, Chicagón és San Franciscón át egészen Los Angeles-ig. A projekt során képein az ország bűnügyi életét igyekezett dokumentálni.
A bűn légköre
A rendszerszintű erőszak és hatalommal való visszaélés témája sajnos nem is lehetne aktuálisabb a mai közbeszédben, amikor a világhírű fotós, Gordon Parks munkáit most a Steidl kiadó publikálásában láthatjuk csokorba gyűjtve, az A bűn légköre című kiadványban. Parks igyekezett tudatosan kerülni az olyan, média által klisévé minősített bűncselekmények kizárólagos bemutatását, mint a droghasználat és a korrupció. A bünözők viselkedésének társadalomra gyakorolt hatásának árnyaltabb ábrázolására törekedett.
Nyomozók rajtaütés előtt
New York, NY, 1957
Gordon Parks narratívája szerint az erőszak szinte burjánzott az ötvenes évek végén. Sötét sikátorokban razziázott a rendőrök oldalán, tűzlépcsőkön menekült velük, és ablakokat tört be az akciók során, hogy dokumentumsorozatát elkészíthesse.
Névtelen, Chicago, Illinois, 1957
Gordon Parks élénk színvilágú, szinte mozifilm képkockáiként ható fotói elfogulatlanul és empátiával mutatják be a korabeli Amerika rendőrségének munkáját, a letartóztatások brutalitását és a bebörtönzések folyamatát.
Chicago, IL, 1957
A Life magazin megbízásának végeredménye egy nyolcoldalas riport lett, aminek az A bűn légköre munkacímet adta Parks. Merész esztétikájával és kifinomultságával kihívás elé állította a bűnözésről addig jellemzően sztereotíp módon kommunikáló mainstream médiát.
San Quentin, Kalifornia, 1957
A városi bűnözés mély nyomot hagyott Gordon Parksban, és karrierje során később is visszatért ezen témához.
Recepteket hamisító drogfüggők ujjlenyomata, Chicago, Illinois
A munka elvállalásakor Parks első afroamerikaiként már tizedik éve dolgozott a Life magazinnak.
Névtelen, Chicago, Illinois, 1957
Korábbi hivatásos fotósként készített képeivel ellentétben az A bűn légköre-sorozatnál színes filmre dolgozott, és kizárólag természetes fényt használt.
Névtelen, 1957
“Mindenkinek szembesülnie kellene az emberiséget sújtó problémákkal” – nyilatkozta Parks 1961-ben. Hivtallása szerint ő a fotóin keresztül szembesítette saját magát és közönségét a morális dilemmákkal. Szavak nélkül mutatta meg, mi az, amiben fejlődnünk lehetne és kellene.
Név nélkül, 1957
A fotós sosem ingott meg azon hitében, hogy a fényképészet mint médium az egyik legerőteljesebben képes tájékoztatni, meggyőzni és motiválni. Belátta, hogy ahhoz, hogy cselekvésre öszönözzön és nézőpontváltásra sarkalljon, minél szélesebb rétegekhez kell eljuttatnia képeit.
Kábítószer után kutatva, Chicago, Illinois
A bűnözés aktusának, a droghasználatnak és a korrupciónak kizárólagos beutatása helyett kifinomultabb nézőpontokkal kísérletezett.
Név nélkül, New York, NY, 1957
Fegyveres gyanúsított, Chicago, Illinois, 1957
A kamerát válaszott fegyverének tartó Gordon Parks képi világával arra törekedett, hogy bemutassa és hosszú távon megváltoztassa az afroamerikaiak bűnüldözés során szerzett tapasztalatait.