Ha jazz és a kissé populáris irányba elmozduló ragtime, akkor Richard Bona e zenei formanyelvnek az evolúciós csúcsa.

De kezdjük az elején. Hónapokkal ezelőtt megvettem két álló jegyet a Mom get closer jazz fest háromnapos fesztiváljának utolsó napjára, ahol a BG5, a Bass Loco és az est fénypontjaként Richard Bona is koncertet adott. És miért két álló jegy? Talán én és a kisfiam vagyunk azon kevesek egyike, akik Bona visításig magas hangfrekvenciáit nem csupán elviseljük, de szeretjük és élvezzük is, és minél közelebb akartunk lenni a színpadhoz – sikerült.

Bár csalódással kezdődött az este, hisz mi meg voltunk győződve arról, hogy a koncertek végén lesz dedikálás, szelfi, pólócsere etc. De a szervezők kérdésünkre azt válaszolták, hogy Bona lemondta a sajtónyilatkozatokat, dedikálásokat is, mert több napja nem aludt, és a koncert után száguld a reptérre, mert indul a gépe a következő fellépésének a helyszínére. Mi azért kitartó rajongóként felkutattuk a hátsó művészbejárót és a nagy, fehér Mercedest, amivel érkezett. Ráadásul ilyen hideg, szeles idő sok esetben december derekán sincs, mi pedig könnyű ingben és zakóban akartunk villázni az első sorokból.

Richard Bona
Richard Bona / Fotó: Császár Márta

A BG5 formáció nyitotta az estét. Nekik ez volt a jutalmuk, egy jazz zenei versenyen az első helyezést érték el. Hat számot játszottak a jazz legklasszikusabb értelmezésében. A színvonal tényleg igazán magas volt, de különösen kiemelkedő volt az ütős fegyelmezettsége és virtuozitása. Ugyan voltak befogadási nehézségeim talán éppen a klasszikus sík miatt, és a bizonyítási vágyuk is néha túlcsapónak tűnt, de megkérdőjelezhetetlen tehetségük nagy erővel hatott mindenkire.

A Bass Locora már kezdett gyűlni a tömeg. A Tomor Barnabás vezette formáció minden tagjából sugárzott a tapasztalat és a felkészültség.

Ezt a produkciót már teljesen magamévá tudtam tenni, azt hiszem, a populáris irányba való elmozdulásuk miatt. De a könnyebben emészthető, befogadható irány kéz a kézben járt a hihetetlenül magas minőséggel, ami valljuk be, nem sűrűn fordul elő. Itt ez telitalálat volt, még akkor is – sőt még erősebben –, amikor csak Tomor és Tettamanti (trombita, szárnykürt, harsona) kettesben maradtak a színpadon, és egy lenyűgözően lassú, már-már vontatott ritmikára felfűzött letisztult, végkimerülésig harmonikus zenei élményt nyújtottak.

Egy kis csúszással, nagyjából 21 órakor megjelent Richard Bona és quintettje is a színpadon.

Egy klasszikus Bona-slágerrel indítottak, ami bizony a mi Youtube mono-sztereo élményünk berögződése után maga a megtestesül csodaként hatott füleinkre. Ekkorra, mint egy szardíniás doboz, úgy megtelt a koncert terem, az összes jegy elkelt, ami 800 főt jelentett.

A színvonalban és az egyénekben itt már semmi hullámzás, minden hang, ritmus a helyén. A kimért, egységes produkciók semmiféle betanultságot, mesterkéltséget nem hordoztak magukban. Igen, ez az első vonalbeli zenészek ismertető jegyei. A billentyűs, Etienne Stadwijk régi csapattag, és olyan alapot képezett a formációban, hogy a háttérben szinte észre sem lehetett venni virtuozitását. Talán éppen ezért simult ilyen harmonikusan bele a zenei motívumokba. Neki láthatóan sok szerepet hagyott Bona a kiállásokban, szólórészekben, de milyen jól is tette.

Richard Bona
Richard Bona / Fotó: Császár Márta

Az ütős, Ludwig Alfonso – jó értelemben – szinte letolta erejével a színpadról a zenekart. Olyan alapot rakott fel a zenék alá, ami úgy egyben- és összetartotta a produktumot, mint a malter a téglákat. Pontos, mégis néha becsapós ritmusai és a riffenkénti visszatérései vagy megérkezései a bűvös egyekre (Az egyek mindig az adott ritmus képletek első ütemei – a szerk.), ámulatba ejtő. Talán az egyetlen negatívum a műsorfüzetben feltüntetett gitáros, Adam Stoler játékát illetheti, ami azért érdekes, mert ő nem is játszott a zenekarban. Valószínűleg elírták a nevét, hiszen mondhatni frontember, és nem is értem, miért nem volt jelen a színpadon.

Helyette egy új gitáros játszott, akinek a nevét sajnos nem sikerült megtudnom. Viszont nagyon kevés szerepet kapott.

Nem csupán a szólórészekben, kiállásokban, hanem az alapokat is csak úgy ímmel-ámmal hozta. Ezt talán azzal lehet magyarázni, hogy az a számomra ismeretlen művész még viszonylag új lehet a csapatban, vagy csak ezen az európai turnén vesz részt.

Tatum Greeblat (trombita)viszont hozta a tőle megszokott formáját. Kapott teret és alkalmat is arra, hogy bizonyítsa nekünk élőben is azt, ami számomra eddig is elvitathatatlan volt tőle: egy zseni. Minden rezdülése, minden egyes zenei megmozdulása egy-egy külön kis világot nyitott meg a nagy összességben. Úgy illeszkedett be a zenébe, hogy néha úgy éreztem, ő viszi a hátán a zenekart a kiteljesedés felé. RICHARD BONA. Csupa nagybetűvel. Napok teltek el a koncert óta, és még mindig egy kérdés bolyong bennem: hogy a francba képes valaki olyan professzionálisan játszani a hangszerén, hogy végig azt érezni, hogy állandóan valahol a zenei minimalitás síkján mozog? Már-már zavarba ejtő az a képessége, hogy teste minden részével úgy tud a háttérben maradni, mozogni, hogy nem takarja el előlünk magát a zenét. Meg- és elbújik könnyfakasztó profizmusa mögött. Nincs maszk, nincs álca, csak ő és a hangszer – mintha ha egy test lennének – és az az ősi hang, ami genetikailag kódolva van hangszálaiban.

Egyszerre álltunk az ezeréves elemi tűzrakás körül és a modern jazz zenei világában. Arra azért felfigyeltem – és ez tényleg lehet, a fáradtsága, kialvatlansága miatt lehetett –, hogy szokásától eltérően egyéni szólórészeket nem vállalt.

A másik még az lehet, hogy olyan kompozíciók maradtak ki a repertoárból, mint a Dipita, az Eyala és a Dina lam, amit nagyon szerettünk volna hallani, de mindent kárpótoltak a sok, még számunkra is ismeretlen, új számok.

Richard Bona
Richard Bona / Papp-für János

Közel kétórás koncertet toltak le a fiúk. Úgy telt el ez a relatíve hosszú idő, hogy azt éreztem, mintha csak az elején és a végén vettem volna levegőt. A koncert után a maximális zenei kielégülés mámorában, nem adva fel az esélyt, hogy egy dedikálást és egy szelfit begyűjtsünk, hátramentünk a művészbejáróhoz. Közel egy óra várakozás után megjelent Bona a bejárati ajtó előtti teraszon.

Félve felnyújtottuk neki a programfüzetet benne a fotójával, és megkérdeztük, adna-e autógrammot. Ő visszakérdezett, hogy van-e cigarettám.

Majd később, hogy tüzet is tudnék-e adni. Mondtam, hogy természetesen. Ebben a pillanatban észrevette a kisfiamat, akit már bent is látott az első sorokban villázni, és így szól hozzá: oh boy. Ekkor lejött közénk, odament a fiamhoz és kérdezte, hogy szeretne-e egy közös fotót. Nanááá! Majdnem elájult az örömtől. Amíg adtam tüzet Richard Bonának, és elszívtunk egy cigit, addig mindenkivel dedikáltattunk és fotózkodtunk a zenekarral. Lehet, hogy fáradt volt, és indult a gépe, meg sietett, de nem annyira, hogy ne szakítson két böszörményi fanra néhány percet. Köszönjük Richard!

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

goballoon.hu - 2024 július - LinkMarketing - 6

Felkészülés a hőlégballonos repülésre

Ma már nem úgy készülünk egy hőlégballonos sétarepülésre, mint a 2019-ben megjelent “A hőlégballon” című film szereplői, akik az NDK-ból próbáltak megszökni egy ilyen légijárművel.

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.