Eladható manapság olyan mozgóképes produktum, amiben egy árva mondat nem hangzik el? A Szamuráj Jack alkotóinak őskorba kalauzoló sorozata pont erre tesz kísérletet. A Primal kegyetlen utazás, a modern animáció egyik ékköve.
Feszültségtanulmány
Genndy Tartakovsky felel több, olyan mára klasszikussá vált, Cartoon Netwok-ön futó rajzfilmért, mint a Dexter laboratóriuma, a Pindúr pandúrok vagy a Szamuráj Jack. Új, felnőtteknek szánt sorozata, a Primal nevéhez híven az őskorba kalauzol. Egy ősember elveszti családját, és társra lel egy dinoszauruszban. Együtt küzdenek tovább.
Tartakovsky mestere az animációnak. Művészete a dialógusokon túl jóval inkább a mozgásra épít. Atmoszférateremtésében kitüntetett szerepe van a környezet ábrázolásának. Igyekszik a nézőt lelassítani, és a figyelmét fókuszáltabbá tenni.
Ebben fő támasza a mereven pásztázó kamera és a robotikus megkomponáltsága a képernyőn zajló eseményeknek. Az Any-Mation elemzése kiemeli a várakoztatást is, mint olyan akcióra kihegyezett művek fontos elemét, ami a Jó, a Rossz és a Csúf végső leszámolási jelenetének is sajátja.
A türelmesen mozgó kamera, és a szereplők feszültsége átragad a nézőre is. Pont ezért tud katarzisként hatni, amikor a Szamuráj Jackben rosszakarói a főhősre vetik magukat
Egy kontrollmániás zseni
Tartakovsky azon filmesek közé tartozik, akik szeretnek műveik minden része fölött irányítást gyakorolni. A kompozíciók centinként való kiszámítottsága a Primal esetében is abszolút szemet szúr.
A lassúság jóval inkább dinamikussá teszi az akciót. A cső végén elszorított ujj addig hagyja nőni a nyomást a slagban, amíg az kész ki nem törni, hogy tartalma elárasszon mindent. Ez a fajta vizuális gondolkodás a legremekebb képregényrajzolók sajátja.
A 300 című művet rajzoló Frank Miller ugyancsak nagy hatást gyakorolt Tartakovskyra. Nem meglepő, hogy a Primalhez a 300-ból készült film zeneszerzője, Tyler Bates adja a hangaláfestést.
Az összkép kegyetlen lett: törzsi dobok, elektromos gitár, köztük a sötéten durmoló szintetizátor a habarcs.
Az utolsó utáni némafilmes
Az öt részes sorozat túlélésről és kényszerszövetségből formálódó barátságról mesél. A helyszínek változatosak: trópusi dzsungel, tundra és sivatag. A harc véres: csontok törnek és végtagok szakadnak le a tombolás alatt.
A Primal sosem volt faunát mutat be: mamutok, dinoszauruszok, óriási denevérek és ősemberek népesítik be világát. A célja nem is a hitelesség. Ez a sereglet sokkal közelebb áll az Elveszett világhoz, vagy King Kong szigetéhez.
Kiemelendő, hogy több állat, bár megmarad vadnak, mégis olyan komplexitású érzelmeket produkál, mint főhősünk. A mamutok temetési ceremóniája a sorozat egyik csúcspontja.
Őskori sziklarajzokat pusztított el az amazonasi tűzvész
Kőkorszaki sziklafaragásokat rongált meg és pusztított el Santa Cruz területén az amazonasi erdőtűz. Danilo Drakic régész szerint a nemzet örökségét jelentő műalkotások kormozottak lettek, megrepedtek a sziklák a hő hatására. A pontos károkat egyelőre nem sikerült megállapítani tekintve, hogy még nem sikerült elfojtani a lángokat.
A sorozat sava-borsát az a bravúr adja, hogy egyetlen mondat sem hangzik el benne. A szótlanság egy percig sem kelt hiányérzetet. Tartakovsky és stábja remekül ért ahhoz, hogy egy legörbülő szájjal annyi érzelmet közöljön, amire olykor színpadi színészek sem képesek.
A figyelem húrját úgy feszítik meg az alkotók, hogy az arcok rezdülése célba ér. Létrehozza azt a komplex tudást, amely nem igényli a szavakat. Itt térünk vissza a kontrollmániához. Ha a gesztusok, a mozgás, a környezet a hangok kevésbé lennének precízen kivitelezve, erre képtelen lenne a Primal.
A részek megtekinthetőek az Adult Swim kínálatában, ahol az idehaza népszerű Rick and Morty is fut.