A gazdag, zsidó származású lapkiadótól, Rudolf Mosse-től számos műtárgyat elvettek a nácik. Az örökösök pár éve elhatározták, hogy visszaszerzik az 1930-as években eltűnt alkotásokat – írja a The Art Newspaper.
A Szövetségi Nyomozóiroda, azaz az FBI szerzett vissza egy festményt a New York állambeli Arkell Múzeumtól az örökösök számára. Miután megbizonyosodtak róla, hogy az alkotást a nácik kobozták el Rudolf Mosse, zsidó származású sajtócézár családjától a második világháború előtt, akcióba léptek.
Gari Melchers Tél című képe egykoron Rudolf Mosse tulajdonában állt, aki a 19. század végén az egyik leggazdagabb embernek számított Németországban. Mosse örökösei 2012-ben létrehozták a Mosse Visszaszolgáltatás Projektet, hogy visszakapják a hatalmas gyűjtemény darabjait. Két éve, 2017-ben a német kormánytól is kaptak anyagi támogatást, hogy a hiányzó műtárgyak nyomára leljenek.
Előkerült egy holokausztot megjósoló némafilm, a Nagyváros zsidók nélkül
A sokoldalú és politikai állásfoglalásairól is ismert osztrák zeneszerzőnő a párizsi Ensemble Intercontemporain kortárs zenei együttes, a Wiener Konzerthaus, a londoni Barbican Központ, az Elbphilharmonie Hamburg, a Sinfonieorchester Basel, és a ZDF/ARTE televíziók megrendelésére komponált zenét az Osztrák Filmarchívum által közelmúltban restaurált némafilmhez.
A korcsolyázókat ábrázoló festmény volt az első darab a még abban az évben visszaszerzett nyolc kép közül. A projekben részt vevő egyik kutató vette észre, hogy egy múzeum posztolta a Facebookon karácsony előtt. A Visszaszolgáltatás Projekt felvette a kapcsolatot az amerikai múzeummal, de nem jártak sikerrel. Az FBI jogásza viszont meggyőzőnek bizonyult.
Az Arkell Múzeum sajnálatát fejezte ki a kép szomorú története kapcsán, amikor értesültek arról, hogy a nácik 1933-ban eltulajdonították a képet a Mosse családtól. A múzeum visszaszolgáltatta a festményt az FBI-nak, és lemondott minden képpel kapcsolatos jogáról.
Miután a nácik lefoglalták Mosse gyűjteményét, jópár alkotást aukciókon értékesítettek, ahogy Melchers művét, a Tél című képet is. Aztán New Yorkba került ki, majd pedig egy Bartlett Arkell nevű gyáros vásárolta meg 1934-ben. Az ő gyűjteménye képezte az Arkell Múzeum anyagának alapját.