Kína gazdaságilag és globálisan is egyre erősebb. Ennek hátránya leginkább a kínai művészeket, szórakoztatóiparban dolgozó embereket érinti. Ai Weiwei a saját bőrén tapasztalta a kínai állam igazságtalanságát.
Emmanuel Benhiby Cities of Love sorozata különböző helyszíneken játszódik. Az egyes epizódok rövid részekből állnak, mindegyiket más-más rendező rakja össze. A legújabb, Berlin, szeretlek című részen 11 rendező dolgozott, olyan nagy nevekkel, mint Keira Knightley vagy Helen Mirren. Ai Weiwei része, amelynek fókuszában fia és a közte lévő földrajzi távolság állt, végül nem került bele. Az eset természetesen nem maradt visszhang nélkül.
A kérdésre, miért történhetett meg mindez, a produkciós csapat annyit válaszolt, hogy a finanszírozás nem lett volna biztosítva, ha Ai Weiwei része a filmben marad.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Az alkotást a Berlini Filmfesztiválon is vetítették volna, de végül nem választották be. A szervezők előtte elmondták, hogy a kínai művész miatt lehetetlen lett volna a filmet bemutatni a fesztiválon.[/perfectpullquote]
Nem Weiwei az egyetlen, aki ilyen méltatlan helyzetbe került. Zhen Yimon One Second című alkotását pár nappal a premier előtt húzták ki a fesztivál programjából „technikai okok” miatt.
Ai Weiwei: A politikai művészet jövője / Talán igen, talán nem – Kritika
„Egyetlen nagy művésszel nem találkozom, aki művein át ne avatkozott volna bele a világ rendjébe, jobban mondva rendetlenségébe.” (Kassák Lajos) Művészet gépkarabéllyal A művészet, ha a politika, Hannah Arendt által sokszor leírt definíciójából indulunk ki, kétségkívül politikai aktus. Olyan emberek közötti tevékenység, amelyben klasszikusan autoriter módon közvetlen visszacsatolás nélkül kíván a művész hatni a befogadóra.
Claus Clausen, a Berlin, szeretlek egyik producere, nagyon különlegesnek találta Ai Weiwei részét. Ettől függetlenül, túl nagy nyomás nehezedett rájuk a forgalmazók miatt. Kínában és a környező területeken nem játszották volna az alkotást. Azt viszont nem találták igazságosnak, hogy emiatt a többi alkotó elessen a lehetőségtől. Weiwei szerint, ha vele ilyen történhetett, mi lesz a fiatal kínai művészekkel?