Az ír származású építész-tervező, Eileen Gray stílusával megelőzte a korát. És persze eladják az általa készített széket 22 millió euróért (több mint 6 milliárd forint).
Nem aratott sikert a kritikusoknál
Eileen Gray formabontó stílusával felrázta az avant-garde művészetet, és nevéhez köthető, hogy megalkotta a világ legdrágább székét. A tervezőnő által 1923-ban megálmodott szobabelső viszont a korabeli kritikusok körében nem aratott osztatlan sikert.
„Egy szoba, amely csak a rémálmokhoz és álmatlansághoz való” – fogalmazott egy kritikus a radikális vonalvezetésű hálószobával kapcsolatban. Az ír dizájner ledöbbentette az akkori francia ízlést a hálószobabelsőjével, amely zebracsíkos dívánnyal, és piros-vörös alakzatokkal rendelkezett. A megbotránkozások ellenére JJP Oud vezető építész felfigyelt az installációra és felfedezte benne a modern épületbelsőket.
Képzőművészet: Finn design az erdőből / ContextUs
Jyväskylä egy – első ránézésre kimondhatatlannak tűnő névvel büszkélkedő – kisváros Finnország közepén, melynek – apró mérete ellenére – majd minden utcasarkán akad egy kis galéria vagy múzeum. A városkát Alvar Aalto, a leghíresebb skandináv építész kedvenceként tartják számon, nem ok nélkül.
Eileen Gray terveit és alkotásait a Yale Egyetem adta ki könyv formájában is, amelyhez egy különleges kiállítás is kapcsolódni fog a Bard Graduate Center Galériában. A kollekció része 200 tárgy, amelyek között lesznek olyan bútorok is, amelyeket azelőtt sehol sem állítottak még ki, köztük lakkbútorok, építészeti rajzok, és egyéb tünemények.
A könyv pedig összetett képet rajzol a sokrétű alkotóról, Gray-ről.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Eileen Gray alapvetően alábecsült és meg nem értett maradt a legtöbb kritikus és történész számára[/perfectpullquote]
– vélekedik Nina Stritzler-Levine a galéria igazgatója.
Különleges bútordarabokat tervezett
Napjainkban Gray nevét leginkább a hajlított fémből és üvegből készült állítható, kör alakú asztalkáról illetve Côte d’Azur-on álló, E-1027 nevű modern villáról ismerik. Az asztalhoz tartózik Gray különleges, bumfordi Bibendum széke is, amely mára a XX. század klasszikus darabjaihoz tartozik, és egy 2009-es aukción az értéke elérte a 22 millió eurót, írja a The Guardian.
A könyv felfedi Gray egyéb művészeti alkotásait is, amilyenek a kísérteties belső terek, hajléktalanok számára tervezett házak és egy állati témát feldolgozó balett: „Balett vadállatoknak vadállatoktól”.
A művésznő arisztokrata családban született 1878-ban az írországi Enniscorthy-ban.
Tanulmányai befejezése után Párizsba költözött, ahol hamar asszimilálódott a város bohém köreibe, amely elfogadta biszexualitását is.
Különcségét fokozta, hogy férfiruhákat viselt. Feltűnő jelenség volt akkor is, mikor kedvesével Damia-val és annak párducával együtt, autójával száguldozott Párizs utcáin.
A balti országok uralják a magyar designt – Ez várható a Design Hét Budapest 2019-en
A Design Hét Budapest Magyarország legnagyobb designeseménye, melynek fő célja a szemléletformáláson túl a tervezők és vállalkozások közötti együttműködések ösztönzése és ezáltal a hazai design-ökoszisztéma gazdasági szerepének erősítése – emlékeztettek az MTI-hez eljuttatott közleményükben a szervezők. Tájékoztatásuk szerint a fesztivál több gazdaságélénkítést célzó programmal is várja majd az érdeklődőket.
A művésznő korai munkáira az art nouveau és az art deco volt jellemző. Gray 1922-ben nyitotta meg saját galériáját, ahol különleges bútordarabokat árulta a tehetős ügyfélkörének. A bútorokban kombinálta a lakkot, a fémet, a celluloidot, a tojást, a zebrabőrt és gyapjút, amellyel saját stílust hozott életre.
Építészeti munkái
Gray életében az egyik legmeghatározóbb szerelme a romániai építész, Jean Badovici volt, akivel közösen dolgozott az E-1027 villán. Badovici hatására kezdett el foglalkozni Gray az építészettel. A híres villa 1929-ben készült el, amely a klasszikus modernizmus víziója lett, számos nyitott belső terével, a tengerparti épület hajótölcsérre és vitorlákra emlékeztető elemekkel rendelkezik. Kompakt, kemping stílusú beépített bútorok jellemzik a berendezését.
A könyv tanúsága szerint Gray az 1930-as és ’40-es éveket különböző megvalósulatlan hipotetikus projektek tervezésével töltötte. Főleg középületeket, munkásszálló, nyaralókomplexumok szociális- és kulturális központok tervezésével foglalkozott.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Eileen Gray számára a tér egy új alapanyaggá vált, amelyet átalakíthat és mintázhat a dekoráció szükségességének függvényében, végtelen számú lehetőséget engedett meg magának [/perfectpullquote]
– fejtette ki Badovici.