Számos említésre méltó alkotást termelt ki a hazai filmgyártás 2015-ben. Vegyes fogadtatásban részesült, de szépen szerepelt a kasszáknál az Argo második része, a Liza, a rókatündér különleges világával a magyar közönség megnyerése mellett rengeteg külföldi díjat is bezsebelt, a Saul fiára pedig elfogultság nélkül tekinthetünk Oscar-esélyesként. Év végi befutóként – eredetileg csak tévéfilmként, majd a pozitív fogadtatás hatására hamarosan a mozikban is – csatlakozott a táborhoz a Mágnás Elza meggyilkolását feldolgozó Félvilág.
Főszereplőnk (Turcsányi Emília alias Mágnás Elza) a nyitójelenetben holtan tekint a szemünkbe. Az ezt követő szűk másfél órában arra kapunk magyarázatot, hogyan került az úrnővé avanzsált prostituált egy Dunán hánykolódó utazóládába. Az igaz történeten alapuló kamaradráma lassan csordogál, de első percétől kezdve magával ragadja a nézőt – hála a szemet gyönyörködtető képi világnak, a mesterien megkomponált zenei betéteknek, a minden részletre kiterjedően átgondolt forgatókönyvnek, valamint a Mágnás Elzát alakító Kovács Patrícia, de leginkább a Kóbori Rózsit megformáló Gryllus Dorka játékának.
Tudjuk tehát mi lesz a végkifejlet, kezdettől fogva sejthető, ki teszi majd el láb alól a rátarti úrnőt, a mellékszálak – a szövevényes szerelmi viszonyok, a mélyen elfojtott sebek, a lassacskán feltáruló titkok –, mégis lüktetést adnak a történetnek.
Mágnás Elza taszító arroganciája ráadásul nem csak a környezetében élőket, hanem a történetet szemlélő nézőket is mágnesként vonzza magához.
Belesimulunk a sztoriba, elcsípünk sokat sejtető párbeszédeket, elnyel bennünket a kor hangulata; megvetjük, megszánjuk, megsajnáljuk a szereplőket.

A tökéletes elmélyülést egyetlen momentum töri meg: a színészek motyogása. Annyira halkan, hadarva és elfojtottan hangzik el néhány mondat a filmben, hogy homlokunkat ráncolva kell a távkapcsoló után nyúlnunk – remélve, hogy a következő ilyen esetben segítségünkre siet majd a feltekert hangerő. Egy-két kibogozhatatlan vagy épp színpadiasra sikeredett megszólalást leszámítva, lehengerlő színészi teljesítmények domborodnak ki a mindössze néhány szobában és utcai átvezetőkben kibontakozó drámában.
Gryllus Dorka élete egyik legmeggyőzőbb alakítását nyújtja kiöregedő komornaként, Kovács Patrícia pedig hitelesen válik bicskanyitogatóan pöffeszkedő luxusprostivá.
Döbrösi Laura játéka azonban néha bizonytalan, ennek ellenére szerethetően formálja meg a törékeny naivát. A főszereplők mellett feltűnő Kulka János vagy a karcos hangú, Cili mamaként szipkázó Bordán Irén is hozzájárul, hogy egy tökéletesen kerek világ teljesedjen ki a képernyőn.

Az egész filmet körüllengő fojtogató feszültség és perzselő erotika olyan különleges atmoszférát teremt, ami magyar mozgóképeknél csak ritkán tapasztalható. A hollywoodi blockbustereken felcseperedő fiatalabb generáció tagjainak kihívást jelenthet néhány hosszúra nyújtott jelenet átvészelése, az esztétikai élményt kereső nézők számára viszont igazi ínyencségként szolgálhat Szász Attila legújabb filmje, a Félvilág.
Rendező: Szász Attila
Forgatókönyvíró: Köbli Norbert
Szereplők: Kovács Patrícia, Gryllus Dorka, Döbrösi Laura, Kulka János, Sándor Péter
Forgalmazó: A Company Hungary Kft.