A kecskeméti Félelem és reszketés után mi hír az Apey and the Pea zenekar háza táján? Állításuk szerint nem terveznek kecskét áldozni vagy kinyírni egymást. Azóta a NAGY-SZÍN-PAD legjobbjai közé beválasztották a bandát. Az Apey and the Pea tagjaival beszélgettünk.
ContextUs: Budapesten, a Barba Negraban volt a Rats Tour turnétemetője, ahol olyan zenekarokkal álltatok egy színpadon, mint a Satelles, The Southern Oracle és a Stubborn. Milyen koncepció alapján társultatok a turnéra a többi, nálatok kevésbé ismert zenekarral?
Prepelicza Zoltán: Zeneileg közel állnak hozzánk, illetve nagyon szeretjük őket, jó cimboráink – ez fontos számunkra.
ContextUs: Kik azok a feltörekvő zenekarok a színtérről, akire érdemes szerintetek odafigyelni rajtuk kívül? Kikkel lesznek még közös bulik?
Makai László: Nekem nagy kedvencem a Vendetta Inc. és a Petofi.
Áron András ‘Apey’: A nyáron nagyobb fesztiválokon leszünk jelen, megyünk Kolozsvárra, fellépünk a Budapest Parkban. Két nagyon jó zenekarral fogunk most szeptembertől turnézni, a SONYAval és a HARMEDdal.
ContextUs: Ezen a turnén kívül mi tudna még inspirálni titeket?
AÁ: Egy Fonogram-díj. (nevet)
PZ: Szeretnénk belefogni valami nagyobb volumenű dologba, mondjuk egy amerikai zenekar előzenekaraként. Évek óta nagy álmunk, hogy bekerüljünk egy felsőbb európai körbe, ahonnan van továbblépés. Könnyebb lenne úgy turnézni.
ÁA: Természetesen az Illuminatira gondolunk.
Apey & the Pea – Live Barba Negra 2018 (Full Set)
Apey & the Pea live at Barba Negra, Budapest 18/03/17 credit: Reich Tamás Spotify: https://goo.gl/sYZKro iTunes: http://apple.co/2vPtGER Deezer: http://bit.l…
ContextUs: Ki a felelős a színpadi vizuálért és a designért?
ÁA: A mostani színpadképet én húzogattam össze, illetve Bali Dávid segített a Satelles-ből. Mostanában kezdtünk el ezzel foglalkozni igazán, most volt fénytechnikusunk is először, Kiss Lóránd – ügyes szakember. Próbálunk ezentúl a dolgok vizuális részére is koncentrálni. Az albumborítókat és merch-t pedig Kókai Barni (Barber’s Art) készíti el az elképzeléseink alapján. Még soha nem adott ki olyan munkát a kezei közül, aminek láttán ne szakadt volna le az állunk.
ContextUs: Andris, ha jól tudom, a Lauderbe, egy zsidó közösségi iskolába jártál. Mit mondanának rólad most az akkori tanáraid?
ÁA: Lehet, meglepődnének végül, hogy az akkori, nem éppen dicséretre méltó viselkedésemet alapul véve mégsem haltam éhen…
ContextUs: A szövegeiteket, képi világotokat hogyan egyeztetitek össze a saját, korábbi neveltetésből hozott, vagy saját utánajárásból eredő hitetekkel?
PZ: Ez félig színház – ha valaki ezt tényleg komolyan veszi, annak egészségére.
Valószínűleg nem neki szól a zenénk.
Nem terveztünk kecskét áldozni vagy kinyírni egymást.
ContextUs: A kecskeméti merch bannolásnak milyen visszhangja volt a zenei szakmán belül?
ÁA: Inkább pozitív visszhangja volt. Megkaptuk a mártír státuszt néhány hétre, majd pár hét után hamar el is felejtették ezt az incidenst.
ContextUs: A rajongók fejében hamar megszülethet a gondolat, hogy a kedvenc, ám kevéssé ismert favorit zenekar népszerűbb lesz, akkor az már nem annyira trú, hígul a közönség is. Mainstreamnek tartjátok most magatokat?
PZ: Ha egy zenekar ismertebbé válik, ott óhatatlanul megjelennek a “bezzegrégen”-arcok – persze jó volt régen is, de már többen ismerik a zenekart, jobb, ha többen hallgatnak valódi zenét. Valódi alatt azt értem, hogy nem használunk semmiféle kütyüt a zenénkben.
A stúdióban is egyben játszottunk fel mindent, a természetes hangzásra törekszünk, azt adjuk az albumon, amit élőben is lehet hallani – nem ér meglepetés senkit.
ML: Egy dolgot fontos tisztázni: ami mainstream, az koncepciózusan úgy épül, hogy megfeleljen a közjónak.
Mi nem úgy írjuk a dalokat, hogy “fú, ez most ne háromezer embert, hanem hatezret érjen el!” Ezek vagyunk mi: három, viszonylag különböző stílusból összerakott anyag.
Megkaptam emberektől, hogy annyian jönnek el a buljainkra, hogy az már mainstream. És erre mindig azt mondom, hogy ez soha nem volt mainstream, és soha nem is lesz az. Aki azt mondja az Apey and the Pea-re, hogy mainstream, az valószínűleg nem ismer minket.
Sok zenekarnál megfigyelhető, ahogy a lemezek jönnek, évről-évre puhul a hangzásuk, esetünkben épp az ellenkezője történt. Az elején elindultunk egy punkos, grunge-os, viszonylag könnyen emészthető vonalról, és eljutottunk a HEX-ig, ami metál. Pont.
ContextUs: Ezek után meglepetésként ért titeket az idei Nagy-Szín-Pad-felkérés?
ÁA: Az a része igen, hogy mi kaptuk a legtöbb szavazatot. Ez nagyon jól esett szakmailag.
ML: Annyira más jellegű produkciók vannak rajtunk kívül, hogy meglepődtem az egészen.
ContextUs: Nem túl ellentmondásos ez?
AÁ: De, viszont ez is a verseny része.
ContextUs: A The Erroristban milyen rendszer ellen buzdítotok?
ÁA: Bármilyen rendszer ellen, ami egy skatulyában tart téged, meg akar változtatni, vagy rád erőszakol valamit. Az itthoni rendszer, a windows rendszer…
PZ: Az egész világ ellen.
Apey & the Pea – The Errorist (Official Audio)
‘The Errorist’ taken from the III. album ‘HEX’, released on the 11th of September, 2017. ORDER ‘HEX’ | http://shop.lazarvsofficial.com Spotify: https://goo.g…
ContextUs: Zeneileg hogyan képzitek, illetve tartjátok szinten magatokat?
ML: Egy nagyon jó jazzdoboshoz járok dobtanárhoz, ugyanis a Kőbányai Zeneiskola elvégzése után – ahol egyébként mi megismertük egymást Pepével (Prepelicza Zoltán) – kerestem az utam.
Számomra komoly kihívás volt, hogy az utóbbi években olyan dolgokkal is megismerkedjek, amiket az iskolai képzésben nem tanultam meg.
Így beiratkoztam jazzdobra, és most olyan képzést kapok, amire egész életemben vágytam. Nem vagyok megelégedve azzal, amit tudok, újat, mást szeretnék tanulni. Sok Mötley Crüe-t hallgatok mostanában, és Ella Fitzgeraldot.
PZ: Nagyon fontosnak tartom, hogy a zenészek is hallgassanak zenét, de ne csak ugyanazt a tíz lemezt, amit évek óta elővesznek, fontos nyitni. Rengeteg jó zenekar van. Mi sem csak metált dugunk a fülünkbe. Viszont nem kottázunk, feleslegesnek tartom. Amennyi időt a kották megírásába ölnénk, azalatt már meg is írtunk két másik számot. A dobosnak lenne a legértelmetlenebb kottázni. Szerkezeteket, riffeket rakunk össze egymásra nézve, közösen dolgozva ezen – jobban haladunk így.
ML: Amit mi csinálunk, ahhoz van egy egyszerűbb zenei nyelv, mint az, hogy lekottázzam, amit Apey átküld egy demóban.
CV
Az Apey and the Pea 2008 februárjában alakult meg. Az első EP 2011-ben The Day Ends címmel jelent meg, majd az első LP, a Devil’s Nectar követte, amellyel az év albumát is elnyerték kétszer is a Hangsúlyon. Négy évvel ezelőtt, 2014-ben jelentették meg a második LP-jüket Hellish címen. Tavaly pedig a 3. LP munkálatait fejezték be, amit HEX címre kereszteltek. Idén a NAGY-SZÍN-PAD 5 legjobbjai közé választották.