Kevés afroamerikai művészt ismer a világ, még kevesebb női afroamerikai művészt. Pedig tehetségük, szorgalmuk és kitartásuk egy jobb életért példaértékű. Mint Augusta Savage szobrász munkássága, amely többről szólt, mint puszta alkotás. Keményen harcolt, hogy a fekete bőrű művészeket is elismerjék.
Augusta Savage Floridában született, 1892-ben. Később New Yorkba költözött, hogy folytassa szobrászati tanulmányait, annak ellenére, hogy szülei ellenezték. Kitartásának meglett a gyümölcse, ösztöndíjat kapott Párizsba. Azonban a 100 kiválasztott közül ő volt az egyetlen fekete, és a konzervatív Párizs nem fogadta el a jelentkezést. Az eset óriási visszhangot váltott ki, több lap is megírta. Savage pedig a következőket fogalmazta meg nyílt levélben:
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Rengeteg panaszt hallok, hogy a negrók nem veszik ki a részüket a nekik felajánlott oktatási lehetőségekből. Nos, ennek az egyik oka, hogy sokunk, amint kicsivel feljebb jut, millió lábfej nyomja vissza a közhely halott szintjére, ami a kultúra rasszista határvonalává tesz minket ebben az országban. Hogyan versenyezzek más amerikai művészekkel, ha nem kapom meg ugyanazokat a jogokat, mint ők?[/perfectpullquote]
– olvasható Savage levelében.
A harlemi reneszánsz korában, amikor a fekete bőrű művészek elkezdtek kibontakozni, a szobrász óriási lépéseket tett a megkülönböztetések ellen. Végül életében kétszer is megkapta a Rosenwald-ösztöndíjat, amellyel kijutott Párizsba, járt Belgiumban és Németországban.
Miután magába szívta az európai művészetet, visszatért hazájába és megalapította saját stúdióját (Savage Studio of Arts and Craft), ahol ingyen tanulhattak a harlemi művészek.
Innen olyan nagynevű szobrászok kerültek ki, mint William Artis szobrász, Gwendolyn Knight művész vagy Jacob Lawerence festő.
Helyet az afrikai művészeknek! Memphis már megtette az első lépést
Victoria Jones éveken keresztül egy nonprofit szervezetnél dolgozott Memphisben. Tapasztalata szerint az afroamerikai művészek nem igazán kaptak lehetőséget a bemutatkozáshoz. Holott Memphisben él Amerika egyik legnagyobb színes bőrű közössége. Művészeiknek mégsem volt helyük, hogy megmutathassák alkotásaikat. Jones, hogy ennek véget vessen, létrehozta saját nonprofit szervezetét The Collective ( The CLTV) néven.
Sajnos Savage nehezen tudta beszerezni a drága bronzot, ezért gipszből alkotott. Emiatt művei egy része elveszett, köztük az egyik leghíresebb, A hárfa. Ez jelentős kihívást jelentett a kurátoroknak, akik idén végre Savage munkásságának szentelnek egy egész kiállítást. Az Augusta Savage: Renaissance Woman című kiállítást több helyen is megrendezik Amerikában, köztük Floridában, és New Yorkban. Savage munkássága lehetővé tette az afroamerikai művészek számára, hogy kifejezhessék magukat. Habár a mai arányokat nézve, még mindig van hova fejlődni.