Időutazásra sem volt szüksége Robert De Nironak és Will Smith-nek, hogy megfiatalodjanak. Paul Walker pedig a sírból térhet vissza évekkel a halála után. A digitális megújulás forradalmi lehetőségeket kínál. De lehetnek mindennek negatív következményei? És miért pont Lugosi Béla akadályozhatja meg a sztárok örök életét?
Színészek veszélyben
A különböző technológiák folyamatos változása világszerte egyre több szakmát fenyeget, ez alól a művészeti területek sem jelenthetnek kivételt. Elég felidézni az idén tavasszal létrehozott A.I. Gemini nevű robotot, amely akár neves festőművészeket is megszégyeníthetne a tusfestés területén.
A szórakoztatóipar technológiája pedig érzékelhetően arra irányul, hogy digitális szereplőket hozzon létre, akik versenyre kelnek az élő szereplőkkel.
A hollywoodi rendezők népszerű módszere egyrészt a már ismert sztárok korával való játszadozás a filmvásznon. Másrészt a már elhunyt filmcsillagok életre hívása új szerepekben a CGI segítségével.
A már széles körben de-ageingnek nevezett technológiát tekintve a lehetőségek tárháza egyre csak bővül. De vajon hosszabb távon milyen irányokba vezethet az új őrület? Milyen messzire mehet egy filmkészítő az életkorokkal való játszadozásban vagy a re-animált új karakterek szerepeltetésében? Hogyan rúghatnak labdába a fiatal színészek a képernyőt akár örök időkre el- és lefoglaló példaképeik árnyékában?
A de-ageing születése
A ”De-Ageing” azaz a digitális megfiatalítás technológiáját először Edson Williams és Thomas Nittmann alkalmazta. 2004-ben megalapították a Lola Visual Effects, azaz ismertebb nevén Lola elnevezésű VFX és CGI technológiával foglalkozó cégüket Los Angelesben. Ez volt az első vizuális effektusokkal foglalkozó vállalat, amely kifejezetten a mozgóképes produkciók számára kínált digitális kozmetikai fejlesztéseket a színészek megfiatalításához. Az első fiatalítást a 2006-ban vászonra kerülő X-Men: Az ellenállás végében láthatta a nagyközönség. Ekkor a Magnetot alakító Ian Mckellen és X Professzor bőrébe bújó Patrick Stewart 30 évvel korábbi énjét láthattuk egy flashback erejéig.
A de-ageing egyre divatosabb eljárás, s hasonló gyorsasággal terjed mint a 3D-megjelenítés James Cameron Avatarja után.
Jelenleg azonban még nem tökéletes a módszer és a költségei miatt leginkább az A-listás produkciók és sztárok körében megengedhető. A trükk időtartama is egyre nő. Amíg a fiatal Arnold Schwarzenegger arca csak pár másodperc erejéig jelent meg a Terminator: Megváltásban, Samuel L. Jackson 30 évvel fiatalabb alteregója már lényegesen több időt tölt a vásznon a Marvel Kapitányban.
Persze elképzelhető, hogy amiért ez a technika jól működik a Marvel Kapitányban, az nem csak a de ageingnek köszönhető, hanem sokkal inkább magának színésznek. A most 70 éves Jackson imidzse a köztudatban nagyjából ugyanaz maradt a ’80-as évek vége óta, amikor már eleve középkorú férfiként filmsztárrá vált. Ezért talán még 20 évvel a Ponyvaregény után is könnyedén újra eljátszhatta volna Jules Winnifield karakterét.
Mesterek és a technológia
A gengszterfilmek nagymestere, Martin Scorsese sem volt rest felhasználni az új csodát az idén ősszel Netflixre kerülő életrajzi filmjében, a The Irishmanben. Igaz, a rendező szerint a fiatalító technológia „még mindig nem tart ott, ahol kellene”. Szerinte a “youthification”, tehát a megfiatalodás egyszerűen nem működött elég jól sem Robert De Niro, sem pedig Al Pacino esetében, hiszen hosszú évek óta ismeri a színészeket, akikkel nem egy alkalommal forgatott kezdő korukban. Éppen ezért a The Irishman rendezőjének pontos elvárásai voltak az idősödő színészeit illetően, amit a de-ageing jelenlegi formája még nem tudott visszaadni.
Robert De Nirót és Al Pacinót megfiatalították a felújított The Irishmanben
A Netflix gyártásában 125 millió dolláros költségvetéssel készült, eredeti történeten alapuló filmet Frank Sheeran ( Robert de Niro) szakszervezeti tisztviselő és állítólagos bérgyilkos valamint Jimmy Hoffa, a fuvarosok szakszervezetének rejtélyesen eltűnt vezetője ( Al Pacino) kapcsolatáról nagy várakozás övezi.
Scorsese szerint a nem igazán hitelesen visszafiatalodó CGI arcok iránti elégedetlenségének is köszönhető a film több hónapos csúszása.
Nem akart kimaradni a sorból a Pí élete című film Oscar-díjas rendezője, Ang Lee sem. Legújabb munkájában, a Gemini Manben a kiöregedett Will Smith-et ugrasztotta össze saját fiatalabb kiadásával. A rendezőnek a legnagyobb problémát az okozta a forgatás során, hogy véleménye szerint Will Smith jelenleg már sokkal jobb színész, mint 30 évvel ezelőtt.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Nem az volt a cél, hogy bemutassuk, hogyan játszott Smith 30 évvel ezelőtt, hanem hogy megtaláljuk az útját annak, hogyan építsünk fel digitálisan egy igazi emberi karaktert a digitális effektek mögött[/perfectpullquote]
– nyilatkozta.
Ezzel szemben Will Smith a saját elmondása szerint egyáltalán nem érzett rokonságot digitális karakterével: “Ez egy száz százalékosan digitális karakter, teljesen újrakreálva”. A színész szerint nem arról van szó, hogy az arcképéről szimplán eltüntettek pár ráncot, hanem egy teljesen új CGI figurát alkottak ugyanazokkal a módszerekkel, ahogy az oroszlánokat teremtették Az oroszlánkirályban.
A színészt nem hatotta meg, amikor szembe találkozott önmagával. A rendező Ang Lee-t viszont alaposan elgondolkodtatta digitális teremtménye. Megszokott rendezői módszerének teljesen meg kellett változnia:
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] A digitális színész nem játszhatott, hanem valódi érzelmeket kellett mutatnia a moziközönség felé. Egy valódi és összetett karaktert kellett teremteni. [/perfectpullquote]
Örök élet, Hollywood
Természetesen nem csak az élő sztárokat teheti halhatatlanná a Lola VFX és a hasonló eljárások, hanem képes a rég elhunyt színészeket is újra vászonra varázsolni. Emlékezetes volt a forgatás idején már 20 éve halott Peter Cushing visszatérése Tarkin parancsnok szerepében a Zsivány Egyes – Egy Star Wars történetben. Az új technológia nélkül egy fiatalabb színész játszhatta volna el a szerepét…
Paul Walker már másodszorra térhet vissza a Halálos Iramban-franchise következő részében, halála után 6 évvel.
Első újjászületése közvetlenül a tragikus autóbalesetben bekövetkezett halála után történt, a balesete idején forgatott hetedik rész végi búcsújelenetben. Második digitális feltámadásakor az arcát montírozzák testvérére, aki az elhunyt színész testmozgásának leutánzásában segédkezik.
Furious 7 VFX – Weta Digital enabled Paul’s legacy to live on
When Paul Walker tragically passed away halfway through filming Furious 7, Weta Digital were called upon to carry out the sensitive task of completing Paul’s…
A filmkészítés nem az egyetlen műfaj, ahol a de-ageinggel kísérleteznek. Tupac Shakur hologramja 15 évvel a rap-legenda halála után adott sikeres koncertet 2012-ben a Coachella Fesztiválon.
Természetesen a reklámok sem maradnak ki a digitális forradalomból, de egyelőre ehhez olyan filmcsillagokra is szükségük van, mint az örökifjú Audrey Hepburn. Az 1993-ban elhunyt filmsztárt legutóbb 2014-ben láthattuk egy Dove-reklámban, ahol az ‘50-es éveket megidézve, mosolyogva csokoládét reklámozott egy buszon.
“It’s DOVE:Feat. Audrey Hepburn” 2014 Commercial
2014 Dove Chocolate Commercial. Audrey Hepburn (Tribute) A cinematic advertisement for DOVE Dark Chocolate.
Jelenleg az örökéletű, számunkra mindig fiatal sztárokhoz hasonlóan a technika is fiatal, de milyen jövőt jelent ez a tendencia a kezdő színészeknek? Mi történt volna Robert De Niro karrierjével, ha a Dühöngő bikában a fiatal Jake Lamottát maga a bokszoló alakította volna, digitálisan? Ki veheti majd fel a versenyt James Deannel, ha netalántán ő is vissza kíván térni, mondjuk az Óriás 2-ben?
Drakula visszavág
Egészen úttörő vállalkozásba fogott a digitális speciális effekteket gyártó Los Angeles-i cég, a Digital Domain is. A filmsztárok megőrizhetik digitális valójukat is egy archívumban, mintha csak pénzt tennének a bankba. Darren Hendler, a cég digitális effektekért felelős szupervizora a National Public Radionak elmondta, hogy vannak olyan nagy nevű sztárok Hollywoodban, akik már tudatosan készülnek a haláluk utáni szereplésre.
Ezen meg nem nevezett színészek milliókat költenek digitális alteregóik megőrzésére a Digital Domain archívumában, hogy post mortem felhasználhatóak legyenek a készülő produkciókban.
Darren szerint digitális archívumukban a sztárok szinte minden arckifejezése és mozdulata archiválható a legkisebb mozzanatig.
Azonban California állam törvényeinek értelmében, a jövőben mégsem lesz könnyű dolga azoknak a sztároknak, akik örökké rivaldafényben szeretnének maradni. A Variety beszámol róla, hogy a jogalkotók 1984-ben elfogadott törvénye szerint egy bizonyos idő elteltével az elhunyt személy örökösei megtagadhatják a megboldogult képmásainak használatát. A törvény reakció egy bírósági határozatra, amely szerint Lugosi Béla örökösei nem voltak képesek megakadályozni a művész imázsának áruként való felhasználását a Universal Pictures-szel szemben.
A pert még Lugosi Béla örökösei indították 1966-ban, mert a Universal Pictures Lugosi képmását örököseinek engedélye nélkül használta fel. Az ügyet tárgyaló bíróság ugyan először a Lugosi örökösök mellett döntött, ám a Universal Studios fellebbezéssel megnyerte az ügyet.
Amíg a de-ageing technológia lehetőségei folyamatosan gyarapodnak, a jogi és etikai szabályozások is igyekszenek lépést tartani az állandó változásokkal.
A tehetősebb filmsztárok most még élvezhetik a friss előnyt, hogy néhány évvel fiatalabbnak mutatkozhatnak a vásznon, és nem kell a smink bizonytalanságaira vagy az operatőri trükkökre hagyatkozniuk. Ám ez az út könnyen vezethet a poszt-színészekkel teli szórakoztatóipar, az ember utáni mozgóképek világába, ahol már nem tudunk, vagy talán nem akarunk majd különbséget tenni a digitális és a hús-vér szereplők között.