A világban tapasztalható problémákra reagálva az idei Edinburghi Fesztivál egyebek mellett a genderpolitikával, a rasszizmussal és a homofóbiával is foglalkozik.
Fergus Linehan, a fesztivál igazgatója elmondta, hogy az idei programban számos színházi és operaelőadás keres választ művészi eszközökkel olyan aktuális kérdésekre és feszültségekre, mint a környezetvédelem, a nigériai nők jogai vagy az autoriter populista vezetők felemelkedése.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A művészek is úgy érzik, nem foglalkozhatnak csak az esztétikai örömökkel, mert ez olyan lenne, mintha hegedülnének, míg Róma ég[/perfectpullquote]
– idézte az igazgatót a The Guardian cikke.
A fesztivál komolyabb tónusát ellensúlyozza majd az augusztus 2-i nyitókoncert, amikor a Los Angeles-i Filharmonikusok klasszikus és modern hollywoodi filmzenékből játszanak a nyugat-edinburghi Tynecastle futballstadionban. A koncertet családi programnak szánják, ezért koraestére tervezték. Az arénába szóló 15 ezer jegy ötödét a helyi lakosok és közösségek kapják. A zenekart Gustavo Dudamel vezényli majd.
A nemzetközi fesztivál programjában több klasszikus koncert szerepel, fellép a BBC Szimfonikus zenekara, Simon Rattle, Mark Elder és Donald Runnicles, Andrew Davis pedig a Királyi Skót Nemzeti Zenekart vezényli Wagner Az istenek alkonya című művének előadásán.
Edinburgh Feszt: Egy magyar médiamunkás kalandjai a skót fővárosban / ContextUs
Novemberben megvolt a helyszín és a darab, amit színre akarok vinni. Decemberre összeállt a csapat: színésznők, zenész, producer. Januárban az egyik szereplő visszalépett. Sebaj, új koncepció, más felállás – még aznap. Februárban lelépett a producer. Sebaj, más pénzügyi konstrukció – még aznap. Márciusban levelet kaptam a helyszín főbérlőitől: sajnos, az üzemeltető úgy döntött, hogy szállodává alakíttatja az épületet.
Az idei fesztiválon azonban a legnagyobb hangsúlyt a kortárs színházi produkciók kapják. Az egyik fénypont Ibsen Peer Gyntjének modern változata lesz az angol Nemzeti Színház előadásában. A drámaíró David Hare csaknem négyórás új provokatív feldolgozásában a dráma színhelyét Skóciába helyezik át.
A La Reprise című belga előadás egy brutális homofób gyilkosságot idéz fel, amelynek egy Liege-ben elrabolt fiatal férfi az áldozata. Jang Liping független kínai tánctársulata Sztravinszkij Tavaszi áldozat című művét ötvözi a tibeti és kínai mitológiával az újjászületés és az ember természethez való viszonyának témáját vizsgálva.
Az Amszterdami Nemzetközi Színház előadásában Oidipusz, Szophoklész hőse modern populista vezetőként tér vissza.
A Sydney-i Színházi Társulat Kate Grenville A titkos folyó című regényének színpadi változatát mutatja be, amelyben egy brit telepes és az ausztrál őslakosok egymással szembeni bizalmatlanságát tárja fel. A nigériai genderpolitika és női szolidaritás témájával a Hear World! című előadás foglalkozik.
Edinburgh Feszt: Álmok és a valóság a világ legnagyobb művészeti összejöveteléről / ContextUs
Egy évszám. Kinek mi jut eszébe róla? Nekem, személy szerint, anyukám születése – ezúton is kívánok neki sok erőt, jó egészséget! Magyarországon épp elkezdik magukat jól érezni a szovjetek, Erdélyben pedig a románok. A Magyar Kommunista Párt megnyeri a kékcédulás választásokat, csalással; Romániában I. Mihály királyt lemondásra kényszerítik, megkezdődik a kommunista rémuralom.
Linehan kiemelte, az idei program összeállításánál figyeltek arra, hogy szélesebbre nyissák a repertoárt, és ne csak a fehér, északi féltekét képviselő alkotások szerepeljenek a műsorban.