Kutatások már bebizonyították, hogy az ülő életmód akár a dohányzással megegyező mértékben is károsítja az egészséget. Egy friss tanulmány azt vizsgálta, vajon elég-e a napi harminc perc ajánlott testmozgás a napi több órányi ülés káros hatásainak kompenzálására.

Mennyi mozgás szükséges az egészségünk megőrzéséhez?

A rendszeres fizikai aktivitás testi-lelki jótékony hatása közismert. A koronavírus-járvány miatti korlátozások miatt nagyon sokan kezdtek el sportolni a Strava statisztikái szerint. Nyilván ez összefüggésben van a szintén a pandémia miatti úgynevezett home office-hoz, az ebből fakadó ülőmunkához is. Mindazonáltal a long covidból való felépülést is elősegíti a sport. A Nike azt üzeni, hogy problémamentes terhesség esetén és kismamaként is folytathatjuk a testmozgást.

Az az ökölszabály ment át a köztudatba, hogy napi 30 perc vagy heti 150 perc mozgás elég a jó egészségi állapot megőrzéséhez az ülőmunka mellett. De valóban elég ennyi?

Testmozgas Mennyiseg Ulomunka

A British Journal of Sport Medicine című szaklapban publikált tanulmány – amit a The Conversation szemlézett – azt állítja, hogy a napi 30 perc nem elegendő annak, aki sokat, napi 7-12 órát egyhelyben ül. A tanulmány szerzői hat, korábban megjelent brit, amerikai és svéd tanulmány adatai alapján dolgoztak, összesen 130 ezer fős minta alapján. A vizsgálatba bevont személyek napi mozgását mindegyik kutatásban valamilyen fizikai aktivitást mérő eszközzel (például Fitbittel) folyamatosan monitorozták. Majd a vizsgált időszakot követő 4-14 évben feljegyezték, történt-e korai elhaláloz az egykori alanyok között.

Az összesített adatok alapján a napi félórás edzés 80%-kal csökkentette az idő előtti elhalálozás esélyét azoknál, akik kevesebb mint napi 7 órát ültek. Azoknál viszont, akik 11-12 órát ültek naponta, már csupán 30%-os aránnyal lehet számolni, amennyiben a 30 perces sportoláshoz egyéb könnyű fizikai aktivitás (bevásárlás, főzés, kertészkedés) is társul. Az egészséges élethez tehát több mint 30 percet kell mozogni, ha valaki sokat ül egyhelyben.

Kapcsolódó cikk

A tanulmány másik tanulsága viszont, hogy nem csak edzéssel lehet az ülőmunka és életmód egészségkárosító hatásait kiküszöbölni. A napi ülésmennyiségünkhöz érdemes meghatározni az aktív sportolással és az egyéb fizikai aktivitással töltött idő mennyiségét. Így azok számára is nyitva áll a lehetőség a hosszú és egészséges élet előtt, akik valamilyen oknál fogva nem tudnak vagy nem szeretnének sportolni.

Az ülőmunka határozza meg, mennyit mozogjunk

Például ha valaki napi 30 percet sportol és hat órát egyéb könnyebb fizikai munkával tölt – háztartási munkát végez, elsétál vagy elbiciklizik a munkahelyére – és 10 órás ülőmunkát végez, annak ugyanannyi esélye van a korai elhalálozásra, mint annak, aki naponta közel egy órát edz, további négy órán át talpon van és 11 órát ül a munkahelyén vagy autóban.

Az egészséges életmód kutatói évtizedeken át kizárólag csak a sportolás kedvező élettani hatásaival foglalkoztak. Ez a tanulmány éppen abban újszerű, hogy arra világít rá, nem elég csak a napi szintű sportolás jótékony hatásait vizsgálni, azt is figyelembe kell venni, hogy az egyén milyen egyéb tevékenységeket végez még a nap folyamán.

Aludjunk eleget!

Ebből az is következik, hogy nem lehet általános szabályt megfogalmazni a napi mozgásmennyiségre vonatkozóan, hanem az ajánlást is egyénre kell szabni. Aki naponta nyolcórás ülőmunkát végez, annak az egy órás sportolás vagy néhány óra könnyű fizikai munka is nagyon hasznos lehet.

A kutatók azt is kiszámolták, hogy egypercnyi közepes intenzitású vagy erősebb megterhelést jelentő edzés hat perc könnyű fizikai munkának felel meg.

Amivel nem foglalkozott a tanulmány, pedig a nap nagy részét ez a tevékenység teszi ki, az az alvás. Nem vizsgálták, hogy az edzés és a könnyű fizikai munka jótékony hatásai akkor is érvényesülnek-e, ha az egyén nem alszik eleget.

Kapcsolódó cikk

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

Nincs több cikk