“Íme a jövő – itt is van”, ezekkel a szavakkal kiáltotta ki a Christie’s árverésvezetője múlt csütörtökön azt a festményt, amelyet mesterséges intelligencia készített.
Az aukciós ház később Twitterén azt írta, hogy “licitálási csata” bontakozott ki a képért. A kalapácsot végül 432.500 dollárnál (körülbelül 123,2 millió forintnál) ütötték le.
A Dazeddigital megjegyzi, hogy a dolog már csak azért is figyelemreméltó, mert ez az összeg 10-szer akkora, mint amennyiért átlagban egy (valóságos) férfi művész és 20-szor (!) annyi, amennyiért egy női alkotó műve gazdát cserél aukciókon. S ha hozzávesszük azt is, hogy az alkotást eredetileg 7 és 10 ezer dollár közöttire becsülték, akkor aztán tényleg van min ámulni.
A festmény címe Edmond de Belamy, és a kitalált Belamy családot ábrázoló, nagyobb sorozat egy darabja.
Az alkotás mögötti mesterséges intelligenciát egy kreatív stúdió hozta létre, ahol állítólag emberek dolgoznak. Az Obvious-nek nevezett stúdiót három francia férfi vezeti.
Az árverési sikert azonban beárnyékolja, hogy Twitteren egy 19 éves programozó művész, Robbie Barrat azzal vádolja a céget, hogy a kép elkészítéséhez olyan nyílt forráskódot használt, amelyet ő hozott létre.
No Title
left: the “AI generated” portrait Christie’s is auctioning off right nowright: outputs from a neural network I trained and put online *over a year ago*.Does anyone else care about this? Am I crazy for thinking that they really just used my network and are selling the results? pic.twitter.com/wAdSOe7gwz
Ahogy Barrat írja, a baloldali kép az aukción elárverezett tétel. A jobb oldalon pedig a fiatal programozó neurális hálózatának “outputjai” láthatók. Felháborodottan jegyzi meg, hogy nem hiszi el, hogy valaki az ő hálózatát felhasználva értékesíti munkájának gyümölcsét.
A Dazeddigital szerint az Obvious egyeztetett Barrattal, és nyíltan bevallotta, hogy felhasználta kódjának nagy részét a festmény elkészítéséhez. Mindenesetre ha jogi útra kerül a dolog, nem lesz könnyű dolga a bíróságnak ebben a modern kori jogvitában dönteni.