Mit tudunk a nagy festők életéről? És amit tudunk, az tényleg igaz? Vagy csupán hiszünk a filmeknek, amelyek bemutatnak valakit, aki nem is volt? Az alábbi hat film némelyike hagy kivetnivalót maga után, némelyik azonban igazi remekmű. Egy valami azonban közös bennük: nem engedik, hogy elfelejtsük a nagynevű művészeket.
Az életrajzi filmek egy része hiába próbálja visszaadni egy adott személy életét. Nem könnyű vállalkozás, hiszen a nagy festők alig hagytak információt maguk után. Habár levelekből, családok, barátok elmondásaiból össze lehet rakni egy kerek képet. Kérdés, hogy ez mennyire fog megfelelni a valóságnak.
Grandma Moses (1950)
Grandma Moses! America’s Most Loved Painter of Folk Art!
Grandma Moses art is a quintessential slice of Americana. Anna Mary Robertson Moses [Sept 7, 1860 – Dec 13, 1961] is renowned in America for being its foremo…
Jerome Hill Oscar-jelölt 20 perces dokumentumfilmje tartogat némi kihívást a néző számára. Nehéz elválasztani a valóságot és a propagandát. Az alkotás elején a narrátor „Amerika projektjeként” vezeti fel a már sokat megélt Moses nagymamát. A film előnye, hogy a kanyargós szöveg ellenére, időt szentel a művész festményeire. Néha elég hagyni a kamerát és a nézőt, hogy összerakják a valóságot.
Edvard Munch (1974)
Edvard Munch – Peter Watkins – 1974
1974
Peter Watkins dokudrámája tele van klisékkel. Ami a filmet mégis rendkívülivé teszi, hogy Watkins figyelmet fordít a kliés és az élet közötti szűk hézagra. A film azt sugallja, hogy Munch művészetének nyers stílusa mindössze egy illúzió, amit az emberek képzelete szült.
Frida (2002)
Frida (2002) Official Trailer #1 – Salma Hayek Movie HD
Subscribe to TRAILERS: http://bit.ly/sxaw6h Subscribe to COMING SOON: http://bit.ly/H2vZUn Subscribe to CLASSIC TRAILERS: http://bit.ly/1u43jDe Like us on FA…
Julie Taymor Oscar-nyertes drámája nem igazán a festőnő alkotásaira fókuszál. Ehelyett gyönyörű képi világa lenyűgözi a nézőt. A festőkről készített filmeket azért szeretik a rendezők, mert olyan varázslatos képi világot tudnak kihozni a témából, amellyel nem nagyon tudnak mellényúlni.
Minden idők kilenc filmje, amely tényleg megérdemelte az Oscar-díjat
Azokról a filmekről, amelyek valamelyik kategóriában elnyerik az Akadémia díját, elképesztő alkotások. Gondolnánk. Pedig 9 évtized nagyon hosszú idő, ez alatt az idő alatt rengeteg olyan film nyert díjat, amelyet végül a nagyközönség elfelejtett. Vajon rosszul döntött a bizottság? Inkább csak a régebbi díjazott filmek a mai korszellemnek nem felelnek meg.
A bal lábam (1989)
My Left Foot | ‘The Painting’ (HD) – Daniel Day-Lewis, Brenda Fricker | 1989
Rachel receives a painting from a crush, but it’s not who she’s hoping for. In this scene: Rachel (Julie Hale), Christy (Daniel Day-Lewis) About My Left Foot…
Jim Sheridan filmje két Oscar-díjat is nyert, nem véletlenül. Daniel Day-Lewis játéka Christy Brownként elképesztő. A művész, akik cerebrális megbetegedéssel született, és egyetlen végtagjával, a bal lábával tanult meg festeni és írni. Rengeteg dráma van a filmben, annak ellenére, hogy Brown valódi élete (állítólag felesége és ápolója bántalmazta) sokkal kuszább volt, mint a filmben bemutatott.
Caravaggio (1986)
Caravaggio – Trailer
MUBI: http://mubi.com/films/caravaggio Esta é uma complexa e lúcida biografia de Michelangelo Merisi da Caravaggio, pintor italiano do século XVII, conhecido…
Derek Jarman filmje Sean Beannel és Tilda Swintonnal a főszerepben nem éppen a történelmi pontosságra törekszik. Amolyan brit-punk újjáélesztése a művész valódi énjének. Egyesek önkényesnek gondolhatják, holott Jarman csak a festő személyiségét akarta megfogni, nem pedig élete apró részleteinek valódiságát leképezni.
Yumeji (1991)
Yumeji Official Film Trailer
Part of director Seijun Suzuki’s absurdist Taisho trilogy, this surreal tale follows 1920s painter Yumeji Takehisa (Kenji Sawada), who strays from his lover …
Seijun Suzuki filmje nem Yumejiről, a festőtől szól, legalábbis nem abban az értelemben, ahogy a Kahlo- vagy a Munch-film. Magáról a művészek idealizásáról. Tulajdonképpen bemutat azoknak, akik úgy gondolják, tudnak bármit is az alanyaikról. A rendező nagyon jól értelmezi az életrajzi filmeket: ha tudnánk a művészek valódi életéről, vajon még mindig bálványoznánk őket?