A Független Színház Magyarország a koronavírus járványhoz igazodva online térben valósította meg az első karanténszínházi videósorozatot. A hatrészes videósorozat Ruždija Sejdovič és Jovan Nikolič Kosovo mon Amour című darabját dolgozta fel. Az érdeklődők hat héten át minden pénteken 21 órai kezdettel nézhették meg az új epizódokat élőben, YouTube-on.
Az európai roma drámairodalom egyik legfontosabb alkotása új formanyelven
Több mint 4000 emberhez juthattak el ezidáig, amely napról napra csak növekszik. Ekkora nézőszám eléréséhez legalább 60 előadást kellett volna tartaniuk, olvasható a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben. Az online megjelenés lehetővé tette, hogy azokat a színházszeretőket is elérjék, akiket korábban nem. Céljuk, hogy egyrészt a nehézségek ellenére is jelen legyen a Független Színház Magyarország, és ahogy azt már megszokhatták tőlük, előtérbe helyezzék a roma témát.
A 2000-es évek elején több tízezer roma családot telepítettek ki a koszovói háború során, akik többé nem térhettek vissza otthonaikba. A közös munka során az európai roma drámairodalom egyik legfontosabb alkotását gondolták újra és mutatták be új formanyelven.
Roma hősök: „Mától nem vagyok többé cigány. Ember vagyok” – Recenzió
Tapasztaltad már, hogy mennyire relatív és dinamikusan változó, éppen melyik címke kerül a te homlokodra is? Nem csak a származástól, nemtől, vallástól, bőrszíntől, hanem tértől és időtől is függ, hogy többségi vagy kisebbségi szerepben létezünk egy adott mikrokörnyezetben.
A szereplők játékát főként saját otthonaikban, illetve az RS9 Színház tereiben vették fel telefonnal. Ezekből a felvételekből, utómunkát követően álltak össze az egyes epizódok.
A koronavírus csepp volt a tengerben
„Nekünk, cigányoknak az elmúlt évszázadokban alaposan meg kellett tanuljuk, miként lehet és kell rugalmasan reagálni különféle kihívásokra, a Covid-19 megjelenése «csepp volt a tengerben». Mind a színészek, mind a zenészek, vagy az utómunkát végző munkatársak lelkesedése, valamint a nézők pozitív visszajelzései arra sarkallnak minket, hogy folytassuk a munkát és fejlesszünk ezen a formanyelven” – nyilatkozta Balogh Rodrigó a színdarab rendezője, a Független Színház Magyarország művészeti vezetője.
Roma hősök: A világ első roma drámakötetét Budapesten mutatják be
Az egész napos esemény a roma színházat, a történetmesélés műfaját és a roma drámai hősöket helyezi középpontba. Mint írják közleményükben, a délelőtti szimpóziumot Guy Tilkin flamand storytelling szakértő és Jessica Glause német színházi rendező, valamint Bernáth Gábor kommunikációs szakértő előadásai nyitják meg, amelyek a történetmondás fontosságát és lehetőségeit mutatják be.
Minden epizód megtekinthető a színház YouTube-csatornáján.
Ezúton is szeretnének köszöntetet mondani a szereplőknek, munkatársaknak és nézőiknek, akik nélkül nem valósulhatott volna meg a karanténszínházi sorozat.
Kosovo mon Amour (1.rész) – Tesóság
Ruzdija Sejdovič és Jovan Nikolič az európai roma drámairodalom egyik legfontosabb alkotását írták meg. Arra a kérdésre keresik a választ, hogy hova vezethet…
Munkájuk tovább folytatódik, céljuk, hogy minél többen megismerjék a roma színház sokszínűségét, az eltérő műfajokat és témákat.
A koszovói háború
A koszovói háború (1998-1999) előtt 150 ezer fő roma és askáli (olyan roma népcsoport, akik egyiptomból származtatják magukat) él Koszovóban. A háború során az albánok 120 ezer fő romát és askálit üldöztek el otthonaikból, ingóságaikat elrabolták, majd házaikat porig égették, hogy soha többé ne térhessenek vissza. Miközben az albánokat és a szerbeket nagyrészt kártalanították, a romák veszteségeit még csak számban sem vették. A roma és askáli civil áldozatok száma máig ismeretlen.