A 87. Ünnepi Könyvhét Debrecenben is számos izgalmas és érdekes programmal szolgált az irodalom iránt érdeklődőknek. Ezeknek sorát június 10-én növelte a Bödecs Lászlóval és Purosz Leonidasszal folytatott beszélgetés, melynek moderátora Juhász Tibor volt, aki szintén elsőkötetes szerző.

A beszélgetésre a debreceni Butiq étterem belső udvarán került sor, amely már eleve megteremtette a barátságos légkört. Purosz Leonidasz kötete néhány héttel ezelőtt jelent meg Ennek a városnak meg kell épülnie címmel, Bödecs László könyvét, melynek címe Semmi zsoltár, pedig már egy évvel ezelőtt kezükbe vehették az olvasók. A két költő életművében közös vonás tehát, hogy mindketten első kötetes szerzők, ám a beszélgetés elején elhangzó verseik felolvasása után egyértelművé vált, hogy egymástól teljesen eltérő témákat dolgoznak fel szövegeikben.

Juhász Tibor a beszélgetés kezdeteként Bödecs László kötetének fülszövegből idézett, melyet Kemény István írt:

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Egy jó első kötet leszámol a hagyománnyal. Egy jó első kötet nem számol le a hagyománnyal. Egy jó első kötetben már felismerhető a költő későbbi hangja. Egy jó első kötetben még egyáltalán nem muszáj, hogy felismerhető legyen a költő későbbi hangja[/perfectpullquote]

Debreceni Ünnepi Könyvhét
Debreceni Ünnepi Könyvhét / Fotó: C. Kiss Ilona

Ehhez kapcsolódóan a moderátor elsőként arról kérdezte beszélgetőtársait, hogy ők mennyire tartják meghatározónak egy költő életművében az első kötetet. Bödecs László szerint

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] az első kötet természetesen fontos, ám nem megmásíthatatlan az a kép, ami ennek kapcsán alakul ki a szerzőről.   [/perfectpullquote]

Úgy véli, két kötet után már lehet beszélni egy költő egyéni hangjáról, emellett pedig azért tartja a második könyv megjelenését vízválasztónak, mert ezután már nagyobb valószínűséggel fog felfelé ívelni a szerző pályája, mivel szerinte számos olyan egyén van, aki egyszerűen eltűnik első kötete megjelenését követően. Hozzátette még, hogy nagy költőink esetében is kevésbé jelentős az, amit a pályájuk elején alkottak, hiszen – ahogy ő fogalmazott:

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] mindannyian egy új Adyt várunk, amikor megjelenik egy szerző első kötete annak ellenére, hogy neki is inkább a későbbi verseit szeretjük.   [/perfectpullquote]

Purosz Leonidasz szerint az az elsődleges kérdés, hogy a későbbi életmű hogy viszonyul a korábbihoz, és nem fordítva, hiszen ahogyan azt frappánsan megfogalmazta, későbbi pályáját és költői hangját még nem ismeri, de a mostanit már igen.

Juhász Tibor második kérdése az volt, hogy a fiúk miképpen viszonyulnak a hagyományokhoz. Erre két teljesen eltérő választ kaptunk: Purosz ugyanis egyáltalán nem tartja fontosnak, hogy párbeszédbe lépjen a hagyományokkal, verseiben nem is hemzsegnek a klasszikus utalások, helyette inkább a populáris kultúrából merít, ám elmondása szerint mindez nem szándékos, egyszerűen csak ő ezt a fajta nyelvezetet tartja sajátjának, és ennél fogva kényelmesnek.

Bödecs László számára azonban teljesen természetes volt, hogy intertextuális utalásokkal tűzdelje a szövegeit – ő úgy gondolja, a nagy költőinkre és íróinkra érdemes építkezni, az ő vállukra kell állni, különösen egy pálya kezdetén.

Véleménye szerint a hagyományt tudni kell használni, és tisztelni is kell azt, ennek ellenére mostantól igyekszik saját hangján megszólalni verseiben. Juhász Tibor hozzátette, hogy kettejüknek a hagyományokhoz való hozzáállásban tapasztalt eltéréseik nem meglepőek, ennek okát pedig egyszerűen csak úgy fogalmazta meg, hogy

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Laci templomba, Leó pedig fesztiválokra jár.[/perfectpullquote]

 Debreceni Ünnepi Könyvhét
Debreceni Ünnepi Könyvhét / Fotó: C. Kiss Ilona

Juhász Tibor ezután arra világított rá, hogy a két kötet címében és a verseket olvasva mégis észrevehető egyfajta hasonlóság, méghozzá az, hogy mindkettő értelmezhető leltárként és fejlődéstörténetként is, majd arról kérdezte beszélgetőtársait, hogy szerintük mennyire helytálló ez az észrevétele. Purosz szerint ez a kétféle értelmezés nem zárja ki egymást. Saját kötetét inkább fejlődéstörténetnek nevezné, de nem zárkózik el a leltárként való felfogástól sem. A versek beszélőjének életkora változó, ha meg kellene határozni, hogy ez mégis milyen intervallumban mozog, azt mondaná, hogy tizenhat és húsz év között.

Elmondása szerint ugyanennek a korosztálynak ajánlaná elsősorban a kötetét, hiszen ők azok, akik leginkább tudnak azonosulni a szövegekben felvázolt szituációkkal, ám az ennél idősebb és fiatalabb olvasókat sem zárná ki a körből.

Bödecs László sokkal inkább leltárként értelmezi saját könyvét, amely elsősorban a csodakeresés különböző mozzanatairól szól, és ezen keresztül igyekszik vizsgálni saját életét is. A beszélgetés moderátora arra kérte, határozza meg, számára mit is jelent a csoda. Bödecs elmondása szerint a hétköznapi dolgokban igyekszik keresni a transzcendenst és ezzel együtt a csodát. Példaként a szerelmet hozta fel, hiszen szerinte csodaszámba megy, ha két olyan ember találkozik, akik valóban illenek egymáshoz, azonban ez könnyedén szertefoszlik, minek hatására az ember átértékeli, mi is valójában számára a csoda. Kötetében éppen ezért tetten érhetők a hit lerombolódásának nyomai is.

Purosz Leonidasz kötete még annyira friss, hogy szinte meg sem száradt benne a nyomdafesték, így egyelőre – elmondása szerint – csak szimplán örül, hogy végre lapozgathatja saját könyvét. Bödecs László kötete ellenben már kereken egy évvel ezelőtt megjelent, a moderátor ezért arra kérte, hogy mondja el, mennyiben változott a véleménye művéről az eltelt idő alatt a különböző kritikák hatására. Bödecs büszke arra, hogy nem hagyna ki egyetlen verset sem a kötetéből, melyről úgy érzi, méltó lezárása egy korszaknak, és nyugodt szívvel lép tovább, nyit valami új felé.

A legérdekesebbnek azt tartja, hogy valakinek szemet szúrt a kötetben szereplő versek száma, amely egészen pontosan 42. Az illető számára azért volt meglepő ez a szám, mert a Galaxis útikalauz stopposoknak című könyvben a 42-es számot tartják a galaxis értelmének.

Ez a párhuzam nem volt tudatos Bödecs részéről, és talán önmagában nem is lenne olyan meglepő mindez, ha Purosz nem tette volna hozzá, hogy az ő kötetében is épp 42 vers olvasható. Nyilvánvaló, hogy mindez már legkevésbé sem lehet véletlen.

A beszélgetés zárásaképpen egy újabb csokornyi verset hallgathattunk meg a költőktől.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

goballoon.hu - 2024 július - LinkMarketing - 6

Felkészülés a hőlégballonos repülésre

Ma már nem úgy készülünk egy hőlégballonos sétarepülésre, mint a 2019-ben megjelent “A hőlégballon” című film szereplői, akik az NDK-ból próbáltak megszökni egy ilyen légijárművel.

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.