Emlékeztek még Banksy zseniális aukciós fricskájára? A lufis lányt ábrázoló kép rekordáron, 860.000 angol fontért (átszámítva körülbelül 340 millió forintért) kelt el tavaly októberben. A kihirdetés pillanatában pedig megsemmisítette önmagát. Mi imádtuk, a műgyűjtőnek viszont valószínűleg a legszörnyűbb rémálma következett be pár másodperc alatt. Nézőpont kérdése minden. Cikkünkben górcső alá vesszük a valaha legdrágábban elkelt tíz festményt, és arról is esik pár szó, miért kerülnek bizonyos festmények többe, mint mások.
Műtárgybiznisz – Mi adja egy festmény értékét?
A műalkotások eladhatóságát alapvetően olyan tényezők határozzák meg, mint az eredetiség, az alkotó személye, a műtárgy állapota és néhány esetben a ritkaság – utóbbi faktor inkább a művészre vonatkozik, azaz mennyire gyakran fellelhető név az illető a műtárgy-piactéren. Az árat azonban olyan körülmények is befolyásolhatják, mint a keletkezés háttere, az előző tulajdonos(ok), a stílus jellegzetessége vagy az alkotó aktuális népszerűsége. A műtárgy-kereskedelemben is megfigyelhető ugyanis a divat: szüntelenül jönnek-mennek a festők, korszakok, stílusok és különféle technikák.
Aki a múlt században rengeteg romantikus stílusban készült festményt halmozott fel, lovasokkal, gémeskúttal, irreálisan kék éggel és pipacsokkal, az sanszos, hogy a közeljövőben nehezen fog tudni hasznot húzni belőlük, ha az eladásuk mellett döntene.
Egy ragasztószalaggal a falra erősített banán értéke azonban magasabb volt, mint bármikor – egészen addig, amíg valaki végül meg nem ette.
Mutatjuk, melyik az a tíz, jelenleg listavezető festmény, amelyekért a legnagyobb összegeket fizették.
Leonardo da Vinci: Salvator Mundi – 460,3 millió dollár (138 milliárd forint)
Többen megkérdőjelezik, hogy valóban Leonardo da Vinci készítette-e a világ legdrágább festményeként elhíresült Salvator Mundit.
Matthew Landrus Leonardo-kutató ugyanis a mester egyik tanítványának, Bernardino Luininak tulajdonítja azt.
Az 1490 és 1500 közé datált, Jézust ábrázoló Salvator Mundi 2017 novemberében döntött eladási rekordot a Christie’s New York-i árverésén, ahol Abu Dhabi kulturális minisztere vette meg egy magánszemélytől, Dmitry Rybolovlev-től, akinek a neve később is fel-felbukkan majd a cikkben.
Willem de Kooning: Interchange – 317 millió dollár (95 milliárd forint)
Mi sem dobja meg jobban egy műtárgy (és ezáltal a művész) értékét, mint amikor ellopják. Ez történt a holland festő, Willem de Kooning Nő-Okker című képével is, amely több mint harminc éven át ismeretlen helyen „tartózkodott”, mígnem 2017-ben egy hagyatékból egy új-mexikói régiségkereskedőhöz került.
Az ellopott kép esete megnövelte az érdeklődést de Kooning más művei iránt is. Az 1955-ben készült Interchange-t egészen 2017-ig a világ legdrágábban eladott festményeként jegyezték, amíg a Salvator Mundi háttérbe nem szorította. Jelenleg Kenneth C. Griffin amerikai milliárdos magángyűjteményének tulajdona, az Art Institute of Chicago pedig bérli azt.
Paul Cézanne: Kártyajátékosok – 278 millió dollár (83,3 milliárd forint)
A Kártyajátékosok öt különböző méretű képből álló sorozat egyik darabja. A széria többi festménye neves múzeumokban található világszerte, úgymint a párizsi Musée d’Orsay vagy a New York-i Modern Művészetek Múzeuma. Az 1890-es évek első felében készült műalkotás jelenleg a katari királyi család tulajdonát képezi.
Paul Gauguin: Nafea Faa Ipoipo (When Will You Marry?) – 222 millió dollár (66,5 milliárd forint)
Gauguin a kép elkészülése előtti évben, 1891-ben utazott először Tahitire (egyébként itt is hunyt el 1903-ban) abban a reményben, hogy ráleljen az „édeni paradicsomra”, ahol a korai, primitív művészetet gyakorolhatja.
Csalódnia kellett, a 18. században gyarmatosított Tahiti ugyanis addigra már nem éppen volt ősi, érintetlen és az „európai” kultúra (erőszakos) behatásaitól mentes. Ennek ellenére számos remek festményt ihlettek az utazásai, ilyen az 1892-ben készült When Will You Marry, ami 2015 óta egy katari műgyűjtőé.
Jackson Pollock: No. 17A – 221 millió dollár (66,2 milliárd forint)
Az absztrakt expresszionizmus egyik fő alakjának festménye ugyanannak a gyűjtőnek a tulajdonát képezi, mint a lista 2. szereplője, Willem de Kooning Interchange című képe.
Az 1948-as No. 17A – Griffin több másik tulajdonához hasonlóan – nincs nyilvánosan kiállítva. Mi tagadás, mi is szívesen elnézegetnénk a nappalinkban, a kandalló felett.
Gustav Klimt: Wasserschlangen II – 197.7 millió dollár (59,2 milliárd forint)
Az 1906-ban vagy 1907-ben készült festmény eredetileg Jenny Steinerhez, a bécsi selyemgyár tulajdonosához tartozott, azonban 1938-ban a nácik elkobozták tőle. Később Gustav Ucicky filmrendező birtokába került – aki állítólag Klimt házasságon kívül született gyermeke –, majd halálakor özvegye adott túl rajta.
Most már tudjuk, hogyan néz ki Klimt festményei hús-vér emberekkel, a való életben / ContextUs
Az osztrák származású Gustav Klimt a szecessziós irányzat egyik legismertebb képviselője. Sőt, napjainkban az ő képei cserélnek gazdát a legdrágábban. A Landhaus am Attersee festménye 29 128 000 dollárért (azaz több mint 7 milliárd forint) kelt el 2003 novemberében.
Így került 2012-ben Dmitry Rybolovlev tulajdonába, aki egyebek mellett egykor a Salvator Mundi büszke tulajdonosa is volt.
Mark Rothko: No. 6. – 197 millió dollár (59 milliárd forint)
Ez nektek festmény? De nem is akármilyen! Az 1951-es Violet, Green and Red alcímet viselő kép a hírhedt Bouvier-ügy egyik szereplője.
Az eset számos olyan nemzetközi peres eljárást foglal magában, melyben Yves Bouvier svájci műkereskedő súlyosan túlárazta a birtokában lévő festményeket, ezáltal becsapta – nem kevésbé befolyásos – ügyfeleit.
Rothko „6-os számúja” ugyanannak a Dmitry Rybolovlevnek a tulajdonát képezi, mint a már emíltett Klimt-és da Vinci festmények.
Rembrandt: Portraits of Maerten Soolmans and Oopjen Coppit – 190 millió dollár (57 milliárd forint)
Az 1634-ben készült esküvői portré eredetileg a Rotschild család tulajdonában volt, majd 2015-ben egy egyezmény keretében megosztoztak a jogon, harmadrészben az amszterdami Rijksmuseum, harmadrészben a párizsi Louvre javára.
DailyArt presents: Rembrandt van Rijn, Pendant portraits of Maerten Soolmans and Oopjen Coppit, 1634
Rembrandt painted the portraits of Marten Soolmans and Oopjen Coppit in Amsterdam in 1634 when he was twenty-eight. The meticulous rendering of the opulent c…
A portrépárt nem lehet szétválasztani – bármelyik múzeumban is lógnak épp, együtt kell maradniuk. Mi a romantika, ha nem ez?
Pablo Picasso: Les Femmes d’Alger Version ‘O’ – 189.6 millió dollár (56,7 milliárd forint)
A Les Femmes d’Agler egy tizenöt festményből álló sorozat, amelynek Picasso minden darabját egy-egy általa tisztelt művésznek dedikálta. Az 1955-ben készült sorozat egyik darabja, a Version ‘O’ jelenleg Sheikh Hamad bin Jassim bin Jaber bin Mohammed bin Thani Al Thani katari miniszterelnök magánygyűjteményének része. Nyugi, nem kell megjegyezned a nevét, nem fogjuk visszakérdezni.
Amedeo Modigliani: Nu Couché – 180.1 millió dollár (54 milliárd forint)
Az egykor sokakból ellenérzést kiváltó akt Liu Yiqian kínai milliárdos tulajdona 2015 óta.
Modigliani meztelen férfiakat ábrázoló festményeit a művész életének egyetlen önálló kiállításán mutatták be 1917-ben, Párizsban.
Az aktok olyan mértékű felháborodást váltottak ki a közönségből, hogy a tárlatot pár óra után bezáratták – az ilyen és hasonló háttérsztorik például rengeteg tudnak dobni egy műtárgy értékén.