Direkt nem néztem meg az 1994-es filmváltozatot Russell Crowe-val a főszerepben, de a Spirit Színház Mennyit érünk? című előadása után az első dolgom volt felvenni a kötelezően megnézendők közé. David Stevens fontos gondolatokat fogalmaz meg. Hogyan lehet nyitottan kezelni a homoszexualitást? Mi van akkor, ha valaki nem elfogadó? Mit tehet a szülő gyermeke boldogságáért?

Hirdetés

November 10-én debütált a Spirit Színházban David Stevens Mennyit érünk? darabja, Sztárek Andrea rendezésben. Mindig is szerettem a határokat feszegető előadásokat, és most sem csalódtam. Bár volt egy pont, amikor majdnem felálltam a székemből, de erről majd később.

Sírjak vagy nevessek?

Adott egy özvegy apa, Harry (Perjés János), aki együtt él homoszexuális fiával, Jeffel (Szalay Bence), közben keresik életük szerelmét. Mindkettőjük életében felbukkan a Nagy Ő, de az élet közbeszól – derül ki az ismertetőből.

Tehát azt lehetett sejteni, hogy a szerelem, valamint az apa-fia kapcsolat hangsúlyos szerephez jut.

Eddig nem mondható túl izgalmasnak. Pikantériáját a homoszexualitás adja, pontosabban annak a szülő szemszögéből való nézőpontja. Véleményem szerint elég komoly és érzékeny téma, főleg egy olyan társadalomban, ahol az elfogadás nem megy olyan könnyen. Vagy egyáltalán nem megy.

Sztárek Andrea: Mennyit érünk? / Spirit Színház / Perjés János (b) és Szalay Bence (j) / Fotó: A Spirit Színház hivatalos weboldala

De visszatérve az előadás kezdetére, végre mindenki leült, elsötétült a színpad, és felcsendült a Teach-In Ding-A-Dong című 1974-es száma. Néhányan felnevettek, gondolom ők azok, akik követik a híreket. Szalay Bence futóruhában és fülhallgatóval betáncolt a félig kifutónak berendezett nappaliba, parádézott egyet a zenére – hozzáteszem: ezúttal nem ő énekelt –, majd nekiállt levetkőzni.

És elment zuhanyozni

Miután Szalay Bence eltűnt a színről, Perjés János monológjából megtudta a közönség, milyen fiú is ez a Jeff. Közben előkészítette a vacsorának szánt mirelit pizzát, és az is hamar kiderült, mennyire nyitottan áll fia homoszexualitásához. Épp elérzékenyült a nézőtér attól a nagy szeretettől, amit Harry érez Jeff iránt, de Szalay ordításából sejtettük, hogy mindjárt visszatér a színre, úgyhogy nem volt idő sírdogálni.

A színpad egyik végén ülők pedig egyszer csak szembe találták magukat Szalay csupasz fenekével.

Azért elől takarta egy törülköző. Itt meg kell jegyeznem, szerintem ennél a jelenetnél senki nem tudott a két színész párbeszédére figyelni. Én azért megerőltettem magam, a lényeg, hogy Jeff piperkőc, főleg fontos randik előtt, ezzel is ráerősítve a sztereotípiákra. Szalay rá is játszott szerepére, de ráérzett a lényegre. Magabiztosan mozgott a színpadon, és ő volt az egyetlen, aki nem akadt meg a szövegben.

Rózsaszín ing, sál, bokavillantás

A darab nem félt további, homoszexuálisokkal kapcsolatos sztereotípiákat felsorakoztatni, ami ezáltal a humor forrásává is vált. Szalay készülődése a nagy találkozásra egyértelműen kihangsúlyozta azokat az elemeket, amiket a társadalom a queer közösséggel kapcsol össze. Értenek a divathoz, adnak az öltözködésükre, a kinézetükre. Szalay Jeffje is ilyen srác, kicsit el van ájulva magától, de ezt tökéletesen ellensúlyozza humorával.

Sztárek Andrea: Mennyit érünk? / Spirit Színház / Szalay Bence / Fotó: A Spirit Színház hivatalos weboldala

Harry pedig az a típusú apa, aki inkább baráti jó tanácsokkal látja el a gyerekét, és hagyja őt élni, olyannak, amilyen. Laza, nyitott, vicces, a divatot és lakberendezést illetően, pedig Jeff teljes ellentéte. De apa és fia között nagy a szeretet, ami talán annak is köszönhető, hogy az anya már rég hiányzik a képből. Halálának fájdalma végig jelen van a darabban. Perjés annyira jól hozta az apafigurát – bár a piperkőc stílus azért nála is megvan –, hogy a néző elfelejtette, Szalay valójában nem a fia. Jó volt nézni a köztük lévő összhangot.

A Nagy Ők

A négyszereplős drámában egy-egy jelenet erejéig jelen vannak Harry és Jeff szerelmei. A darab talán legviccesebb jelenete Harry, Jeff, valamint Jeff szerelme, Greg (Blahó Gergő) beszélgetése.

Humorból nem volt kevés, mindenki dőlt a nevetéstől, ahogy Harry kínos sztorikkal és felesleges kérdésekkel traktálja Greget, miközben Jeff nem győzi jelezni, hogy elég lesz.

A berendezést úgy oldották meg, hogy a néző úgy érezze, ő is Harryék nappalijában ül. Ennek köszönhetően a nézők egy része nem láthatta, csak hallhatta eszmecseréjüket, ami nem túl szerencsés. Aki színpadra lép, már korán megtanulja: nem szabad háttal lenni a nézőnek.

Sztárek Andrea: Mennyit érünk? / Spirit Színház / Perjés János és Nagy Enikő / Fotó: A Spirit Színház hivatalos weboldala

Greg figurája testesíti meg azt a homoszexuális fiút, akit nem fogadnak el a szülei, ettől félénk és visszahúzódó, de azért vágyik az igaz szerelemre. Jeff pedig benne találja meg azt a mély érzésű embert, akivel el tudja képzelni a jövőjét. Kár, hogy Greg nem tudja elviselni a családi idillt, ami neki nem adatott meg, ezért inkább köszöni, lelép. Blahó Gergőt még gyerekszínészként láttam utoljára. Alkatából kifolyólag, már akkor sem a bandavezér szerepét osztották rá, pont ezért kiváló választás volt Greg szerepére. Néhol picit akadozott a szövegben, bár összjátékán nem rontott.

Papírvirágok: Egy színdarab az elviselhetetlen magányról

A történetben két kibékíthetetlenül ellentétes világ találkozik: egy magányos, emlékeinek élő asszony lakásába enged egy csavargót, aki fokozatosan saját képére formálja a csendes polgári otthont, s annak lakóját is. A darabot április 25-től a Spirit Színházban Perjési Hilda és Szalay Bence főszereplésével, Sztárek Andrea rendezésében láthatjuk. Ez a színdarab a magányról szól.

Sztáreknek már láttam korábbi rendezését, és akkor is az volt az érzésem, hogy a színészek már évek óta játsszák a darabot. Könnyedség sugárzott a játékukból, élvezték, amit csinálnak. A kiszólásos darabok, amelyeknél a színész a nézőhöz is beszél, amúgy sem egyszerűek, mert a váltásnak természetesen kell hatnia. A természetességet a rendező tovább oldotta azzal, hogy a színészek nem csak beszéltek hozzánk, hanem be is vontak a darabba.

Életünk értelme

A darabban elhangzik Greg vágyálma, hogy erdőt ültessen, létrehozzon valamit, ami az övé. Egy későbbi jelenetben Jeff fogalmazza meg ennek magyarázatát: ő nem adhat unokákat az apjának, azaz nem tud úgy szülő lenni, ahogy az apja neki.

Sztárek Andrea: Mennyit érünk? / Spirit Színház / Szalay Bence (b) és Blahó Gergő (j) / Fotó: A Spirit Színház hivatalos weboldala

Harry vágya pedig, hogy fiát boldognak lássa, és ezért saját kapcsolatát is hajlandó feláldozni. Nagy Enikő a rideg, elvált, csalódott nő szerepét ölti magára.

Joyce az a típusú ember, aki szeretne lazának mutatkozni, de nagyon nem az, és ez végleg bebizonyosodik, amikor választás elé állítja Harryt: vagy ő, vagy a fia. Nagy Enikő jelenete annyira rövid, hogy nem lehet rá rosszat mondani, igaz, kiemelkedőnek se mondható.

A darab utolsó jelenetében Jeff tolókocsiban tolja apját, aki túl van az agyvérzésen, de mozogni, beszélni nem tud. Megfordul a szerepkör, de David Stevens ezt is humorral oldja. Bár Harry élete megpecsételődött, Jeff számára felbukkan a remény, azaz Greg újra megjelenik a színen, és ezúttal nem zárkózik el a kapcsolattól. Harry utolsó monológja, betegségéről, fiáról, teveiről, amelyek már nem valósulhatnak meg, a darab legszebb jelenete.

Sztárek Andrea: Mennyit érünk? / Spirit Színház / Perjés János (b) és Szalay Bence (j) / Fotó: A Spirit Színház hivatalos weboldala

Én itt leszek neked apa

Az első részben Harry vacsorát készít Jeffnek, megigazítja a ruháját, a haját, miközben beszél a fiáról, a szokásairól. Mindezt úgy, ahogy csak egy szülő tud a gyerekéről, akinek ő a mindene. Az utolsó jelenetben Jeff egy parkban tolja Harryt, olvas neki, betakarja, letöröl egy könnycseppet az arcáról. A kettő között megélik a szerelmet, a szakítást. A néző pedig választ kap a kérdésre: mennyit érünk?

A darab annyira ügyesen juttatja el üzenetét a nézőhöz, hogy az egész homoszexualitás természetesen hat. Az ilyen alkotásokra mondják: pont ennyi kellett, se több, se kevesebb. A másságon és annak elfogadásán keresztül lehet kidomborítani azokat a mélyebb érzéseket, amelyek egy szülő-gyerek kapcsolatban jelen vannak.

Szereposztás

Harry Mitchell – Perjés János

Jeff, Harry fia – Szalay Bence

Greg, egy fiatalember – Blahó Gergő

Joyce, egy elvált nő – Nagy Nikő

Alkotók

Fordította: Csukás Márton és Csukás Barnabás

Díszlet: Sztárek Andrea

Jelmez: Katona Bálint

Rendező: Sztárek Andrea

Hirdetés