Az emberi agy néha furcsa módon képes működni. Emiatt néha irracionális viselkedéseket produkálunk, ami teljes képtelenségnek tűnik, és megváltoztathatja az emlékeinket is. A Bright Side segítségével összegyűjtöttünk hét pszichológiai hatást, amelyek befolyásolják a viselkedésünket.
Az idegenek befolyásolhatják a viselkedésünket
A Zajonc-teória szerint a viselkedésünk nem csak a társaságtól függ, hanem azoktól a semleges szemlélőktől is, akik körülvesznek. A példán a férfi hajlamosabb átadni az ülőhelyét, hogy ezzel hatást gyakoroljon a fiatal hölgyre. Ahhoz, hogy elkerüld ezeket a befolyásoló tényezőket, tedd fel magadnak a kérdést: azért csinálom, hogy ezzel hatást váltsak ki valakiből, vagy valóban ezt szeretném tenni?
Megváltozik a véleményed, ha érdekelődsz egy kísérlet iránt
A Hawthrone-hatás szerint egy új környezet jobban felkelti az érdeklődésünket egy kísérlet vagy egy esemény iránt. A viselkedésünk lojálisabbá, érdeklődőbbé válik, így pozitív, ám hamis eredményt adhat. Ha egy üzletben kell valamilyen élelmiszert tesztelni, akkor ott hajlamosabbak vagyunk túlértékelni az egyébként átlagos terméket is. Őrizzük meg a kritikus és objektív hozzáállásunkat!
A befejezetlen feladatokra jobban emlékszünk
A Zejgarnik-effektus kimondja, hogy az emberek hajlamosabbak azokra a dolgokra vagy cselekvésekre emlékezni, amelyeket még be kell fejeznie. Ezért jó, ha mindennel időben végzel, mert akkor az agyad tovább fog kattogni a dolgon.
Tudatosan veszünk drága dolgokat
A Veblen-hatás megmagyarázza, miért van kereslet az indokolatlanul drága holmikra. Ez a hatás főleg a fiatalabb korosztályra vonatkozik, és egyfajta státusszimbólum elérése miatt teszik. Vásárlás előtt tedd fel a kérdést: tényleg a jobb minőségért adok ki ennyi pénzt, vagy csak egy menő Instagram-poszt miatt?
Az emberek jobban szimpatizálnak azokkal, akik hibákat követnek el
Azok az emberek, akik hibákat követnek és viccesek, azok jobban tetszenek embertársaiknak. A túlzott tökéletesség távolságtartásra késztet és irritáló is lehet másoknak. Ne félj tehát felvállalni néha az esetlenségedet, mert az még hatékonyabbá is teheti az emberekkel való kapcsolatfelvételt!
Az emberek túlbecsülik a rájuk irányuló figyelmet
A reflektorfény-hatásnak nevezzük azt, amikor azt érezzük, mindenki minket figyel, amikor hibázunk. Ha egy nő elfelejti feltenni az egyik műszempilláját, máris úgy érzi, mindenki rajta nevet. A Cornell Egyetemen végzett kísérletben arra kértek meg embereket, hogy bugyuta feliratos pólóban jelenjenek meg egy csoportban. Mint később kiderült, a póló viselője úgy érezte, mindenkinek feltűnt, mit visel, holott az igazság az, hogy csak keveseknek szúrt szemet.
Jegyezd meg, hogy az emberek sokkal kevésbé veszik észre a hibáinkat, mint gondolnád! Ne parázz emiatt!
Minél többen vannak körülötted annál kevésbé valószínű, hogy segítenek rajtad
A szemlélődő hatás alapján, ha egy bajbajutott ember körül sokan vannak, kisebb az esélye, hogy valaki segíteni fog. Mindenki azt gondolja, hogy majd a másik nyújt segítséget, végül előfordulhat, hogy senki sem fog.
Ha te hát rosszul vagy, akkor ne azt kiáltsd, hogy segítsen valaki, hanem egy valakihez menj oda, és kérd meg őt, hogy legyen a segítségedre!
További lifehack tippek és trükkök olvashatók a ContextUs Élet+Stílus rovatában!