Maga Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere jelentette be, hogy Rudolf Péter a Vígszínház új igazgatója. A Fővárosi Közgyűlés 2021. december 31-ig bízza meg Rudolfot.
Így válaszoltak a kormány intézkedésére?
A kinevezés néhány órával azután született, hogy a kormány megszavazta: kiveszi a főváros kezéből több intézmény fenntartását, és azokban a színházakban, amelyek teljes támogatását az állam fizeti, a miniszter gyakorolja a munkáltatói jogokat az összes vezető beosztású ember fölött. Azonban a törvény még nem lépett hatályba, sőt hivatalosan még az a megegyezés sem született meg a főváros és a kormány között, hogy mely színházak esetében lesz ez a helyzet. Az Index információi szerint hét ilyen színház lesz: a Vígszínház mellett a Budapest Bábszínház, a József Attila Színház, a Kolibri Színház, a Madách Színház, a Thália Színház és az Újszínház, míg öt színház, a Katona József Színház, az Örkény Színház, a Radnóti Színház, a TRAFÓ és a Szabad Tér fenntartásából teljesen kivonul az állam, és az eddigi állami támogatást is a fővárosnak kell előteremtenie.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A Fővárosi Közgyűlés nevében eljárva, a közgyűlés valamennyi frakciójával és minden érintettel egyeztetve 2021. december 31-ig Rudolf Pétert bízom meg a Vígszínház vezetésével[/perfectpullquote]
– közölte Karácsony Gergely a hivatalos Facebook-oldalán.
A nemrég elfogadott törvénymódosítás kapcsán azt írta Budapest főpolgármestere, hogy “én a színháztörvényt egy rossz és káros jogszabálynak tartom, olyannak, ami utat nyithat a művészi szabadság és autonómia állami-politikai befolyásolásának, pedig az úgy lenne normális, ha nem a politika mondana véleményt a színházak művészetéről, hanem a színházak, a maguk művészi eszközeivel a politikáról. Ezt mondtam el tavaly decemberben a Madách téren tartott tüntetésen – véleményem nem változott.” A tüntetésen Eszenyi Enikő nem vett részt, emiatt is támadták.
Az Eszenyi-ügy
Rudolf Péter kinevezésének másik előzménye, hogy az elmúlt hetekben több mint hatvan színész és más színházi ember vádolta meg verbális erőszakkal és hatalmi visszaéléssel a Vígszínház eddigi igazgatóját, a posztért újra pályázó Eszenyi Enikőt, megalázó kommunikációról, elviselhetetlen munkakörülményekről, agresszív vezetői módszerekről beszámolva. Eszenyi ezért lemondott a színház vezetéséről, és a pályázatát is visszavonta.
Karácsony a közleményében a szóban forgó botrányra is kitért.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A Vígszínház ügye igazi szomorújátékká vált az elmúlt hetekben. Egy végtelenül fájdalmas megtisztulási folyamat zajlik a művészeti életben, világszerte. Amit korábban hallgatásba burkolt eltűrés övezett, az mára tűrhetetlenné vált. Hogy így alakult – és jó, hogy így alakult -, az a jövőre nézve is kijelöli, milyen normák tiszteletben tartása lett elemi kötelessége minden színházi vezetőnek. Miként mostantól bármely társulat minden tagja számára lehetőségnél több, hogy azonnal felemelje hangját, ha bárki ezeket megsérti. Ezzel együtt is Eszenyi Enikőnek a Vígszínház vezetésébe fektetett energiáját, munkáját meg kell köszönnünk[/perfectpullquote]
– írta.
Csak 5-en támogatták Eszenyi Enikő pályázatát a Vígszínház társulatából
A fenntartó önkormányzat által összehívott szakmai bizottságba egy tagot a Vígszínháznak kell delegálnia. Neki kell képviselnie társulat véleményét a színház igazgatóválasztásával kapcsolatban. Az első forduló sikertelen volt, mert senki nem szerezte meg a szavazatok felét. A második fordulóban Hegyi Barbara nyert. A színésznő szeretett volna egy társulati ülést összehívni, de erre neki jogilag nincs lehetősége.
Korábban az egy jobboldali és egy ellenzéki politikusból, a kormánnyal jó viszonyt ápoló színházi emberekből és a Vígszínház két képviselőjéből álló szakmai bizottság egyedül Eszenyi pályázatát engedte tovább, azaz csak Eszenyi kapta meg a bizottság szavazatainak legalább ötven százalékát, de a bizottság Rudolf pályázatát is támogatta, ha a többség nem is volt meg.
Nem először merül fel a neve a Vígszínház körül
Rudolf neve nem először merült fel a Vígszínhház környékén mint színházigazgató-aspiráns. 2015-ben úgy hírlett, hogy meg fogja pályázni a Radnóti Színház direktori posztját, akkor a felvetésre reagálva türelmet kért, majd nem pályázott. 2017-ben újabb hírek jelentek meg, akkor arról, hogy Rudolfot nézték ki a meneszteni kívánt Eszenyi helyére a Vígszínház élére. Akkor ezt cáfolták, idén februárban viszont kiderült, most pályázik a színház igazgatói posztjára.
Rudolf korábban nyilvánossá tette a pályázata nagy részét. A szövegben azt írta, célja a modern, 21. századi, művészszínházi jelleg megőrzése és erősítése, illetve a jó értelemben vett népszínházi hagyomány folytatása, vagyis a magaskultúra, a klasszikus és kortárs dráma értékeinek közvetítése széles tömegek számára. Kitért arra is, hogy bár egy Vígszínház méretű intézmény nem kockáztathat folyamatosan, de véleménye szerint arról nem is mondhat le. Az érzékeny egyensúlyt úgy lehet megvalósítani, ha a sikerdarabok biztosítják a gazdasági alapját annak, hogy beleférjenek olyan kockázatosabb művészi vállalkozások is egy-egy évadba, amik nem maradnak sokáig repertoáron, de művészileg fontos produktumok. Ugyanakkor szerinte bármilyen műfajú lehet egy előadás, a lényeg, hogy különböző regiszterekben szólaljon meg: egy operettet is meg lehet csinálni úgy, hogy az fontos kérdésekre mutasson rá, és egy bohóctréfában is lehet az élet nagy dolgaival foglalkozni.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A rendezők politikai nézetei kevésbé érdekelnek, alkotói módszereik annál inkább. A Vígben dolgozó rendezőktől – de úgy egyébként mindenkitől a színházban – elvárnám, hogy munkamódszerükben, kommunikációs stílusukban is igazodjanak egy polgári színház értékrendjéhez. A polgári jelző nemcsak a műsorpolitikára vonatkozik, hanem a működésre is, és ezzel tisztában kell lennie minden rendezőnek, aki a színházba érkezik[/perfectpullquote]
– írta a pályázatban.