A mindennapjainkat átható médiamanipuláció hatását saját testének művészi ábrázolásával mutatta be Mihályi Barbara diplomakiállításán. A mentális és fizikai szenvedés erotikával fűszerezve köszön vissza képeken.
Ha épp nem limonádéra, hanem némi kultúrára és művészetre szomjazol a nyári hőségben, akkor irány a budapesti Andrássy út! A gyönyörű, történelmi épületek, bisztrók és éttermek délibábos sokasága között kiemelkedik a Magyar Képzőművészeti Egyetem monumentális fekete intézménye. Az elsőre kissé zordnak, merevnek, de ugyanakkor elegánsnak tűnő, rusztikus épület jelenleg a Best of Diploma című kiállításnak ad otthont, ahol frissen végzett tehetségek műveivel találkozhatunk.
A sivár falak valójában igazán “roxfortos” belsőt rejtenek, amelyekbe színt visz az egyetem aulájában és a Barcsay-teremben megtekinthető kiállítás. A Best of Diplomán olyan művészek installációval találkozhatunk, akik idén végeztek a Képzőművészeti Egyetem valamely szakán. A teljesen szabad témákkal operáló tárlaton többek között olyan kiállítókkal találkozhatunk, akik a tömegkultúrát, az irodalmat, a gyermekkort vagy épp a felnőtté válást helyezték a fókuszba.
Az egyik ilyen kiállító volt az ígéretes Mihályi Barbara is, aki az egyetem intermédia szakán szerzett diplomát Láthatatlan betegségem című fotósorozatával. A képek érdekessége, hogy Barbara magát igyekezett bemutatni két éve húzódó testképzavarán és bélbetegségén keresztül. Igen komoly testi és lelki sérülések állnak a nyolc fotóból álló sorozat középpontjában. A folytonos fájdalom, takargatás, önbizalomhiány átszűrődik a néző és a kép közötti láthatatlan fátylon. Mihályi Barbara bevonja az érdeklődőt a saját érzelmi és mentális világába, ezáltal részesei lehetünk éveken át tartó fájdalmának, melyhez a sajtó és a média nagymértékű manipulációja is hozzájárult.
Az olykor erotikus jegyekkel átitatott képek egy új szépségideált eredményeznek. Azt a szépséget, mely nem enged a divatvilág és a címlaplányok erőltetett mosolyának, vékonyságának, diétáinak, hanem egy autonóm, független esztétikumot kíván létrehozni, amelynek fő eleme az egyéniség. Ezekkel a csodálatos vonásokkal néhol azt a benyomást kelti, mintha nem is egy kortárs fotót, hanem egy reneszánsz festményt néznénk. Hatalmas hangsúlyt kap a fedetlen test és az anyagok gyűrődése is, amelyek hordozzák a reneszánsz archaizmus harmonikus jegyeit.
A fotókon itt-ott előkerülnek vastagbél-rendszert ábrázoló rajzok is. A számos béltükrözésen, vizsgálaton átesett művésznő azért választotta ezt az anatomikus megjelenítést, mert fájdalmán, betegségén a művészet, a grafika és a fotózás nagy mértékben tudott enyhíteni. Ez volt az ő ún. “elefántcsont-tornya”, ahová menekülhetett.
Mihályi Barbara képeinek különleges helye van a diplomamunkák között, nagyon fontos üzenetet hordoznak a társadalmunknak. Nem szabad engedni a divatfotók, modellek befolyásolásának, hanem meg kell békélnünk magunkkal, és egyéniséggé, egyedivé, valakivé válni. A divatfotók sosem mutatják a testen megjelenő redőket, striákat, narancsbőröket, amelyekkel minden nőnek meg kell küzdeni.
Barbara egyébként nemrégiben az egyetem ösztöndíjasaként az olaszországi Velencében tanulhatott, ahol több fotót is készített. Egyik sorozatában a velencei karnevál “másik” oldalát igyekezett lencsevégre kapni, amely a karneváli hangulat mellett a sokszor rémisztő, horrorisztikus árnyoldalt mutatja be.
A Best of Diploma kiállítás augusztus 20-ig tekinthető meg a Magyar Képzőművészeti Egyetem Andrássy úti épületében.