Az újgenerációs pszichedelikus rock brit követeit, a TOY zenekart várta hétfőn a Dürer Kert közönsége. Amit kaptak, vegyes volt: időnként nehezen állt össze, helyenként azonban egész briliáns pillanatokat élhettek át.
Felvezetésként összeomlás
A TOY agytekervény-forgató hullámaira a garage psych-ot játszó, magyar feltörekvő alakulat, METEO melegítette be az érkezőket. Izgalmas zenéket hoztak, melyekben érződik a potenciál. A csapat a Mongooz & the Magnetből ismert Ian O’Sullivannel egészült ki, aki a nagybőgőt nyúzta, a tőle megszokott lehengerlő energiával. A koncert alatt azt éreztem, hogy ami igazán különlegessé teszi a METEO-t, az a Rözge Maxim Sámuel énekes-gitárosból áradó elképesztő tehetség.
A felállásból csak az ő nyakában lógott gitár, szüntelenül ontotta magából a riffeket és a szólókat, amikor éppen nem a hangjával varázsolt: hol mély, hol magas szólamokkal egészítve ki az összképet. Különleges frontember hatását keltette, a performanszot megspékelve egy samanisztikus tánccal és teátrális összeomlással pedig még inkább.
Összeomlás helyett levezetés
A zenekar 2010-ben alakult, azóta három nagylemezzel jelentkezett. Krautrock és shoegaze elemekkel játsszák a pszichedelikus rockot, dalaikat egy sajátos sötét hangulat járja át, gondosan válogatott torzítások és effektek, néhol kísérleti elemek.
A brit ötös a legújabb, Clear Shot című nagylemezük egyik legismertebb dalával, az I’m still believinggel indított. A hangszereik legalábbis ekkor szólaltak meg az éjszaka során először, a közönségen azonban hiába kereste volna akárki a TOY láttán kitörő lelkesedést. Ami még jobban meglepett, hogy a második nekifutás – a Kopter, az, ami az egyik legintenzívebb az első albumról – nem igazán nyitott meg semmit.
Álmosan, erőtlenül kezdtek. Hogy miért? A válasz talán a billentyűknél helyet foglaló Max Oscarnold kávéspoharának mélyén rejlett.
Fontos pozitívum, hogy elég változatos settel léptek fel: érthető módon, hiszen legutoljára négy éve jártak Magyarországon. A dallistában szinte egyenlő arányban voltak zenék a csapat mindhárom nagylemezéről, így a zenekar összes arcát megmutathatta.
A koffein ereje
Egyszer csak azon kaptam magam, hogy kínosan sokáig köti le a figyelmem a billentyűs hangszerére ragasztott “Brian Jones died for your sins” matrica. Kezdtem megérteni: az előszeretettel kísérletező banda akkor jó igazán élőben, ha kibontakoznak a szofisztikált kontroll alól. A Colours running out ismerős dallamára belelkesült újra a közönség is, a Fall Out of Love reszelős, emelkedő fináléjára pedig megérkezett végre a TOY, amit vártam. A számvégi katarzisok egyre erősebben lüktettek, mígnem elsöprő erejűvé váltak.
TOY Dream Orchestrator (TVAM Remix)
Listen to TOY Dream Orchestrator (TVAM Remix) on Spotify: https://open.spotify.com/album/5C1pcSAnqXRAslYorhSIg3 TOY Artist Page, Socials and Shop Link: http:…
A Dream Orchestrator idejére már biztosan hatott a kávé, innentől pedig már szinte szusszanás nélkül lüktettek a perceken át tartó álomszerű blokkok a koncert végéig. A fénytechnika is remekül asszisztált a hangszerek vágtájához.
Külön dicséret illeti Charles Savidge basszerost, aki az elejétől töretlen lelkesedéssel pakolta a témákat.
A ráadás Dead&Gone alatt már mindenki belerázódott, talán kicsit későn. A színpadi jelenlétüket leginkább a koncentráció jellemezte, ami nem is meglepő, ilyen rétegelt zenei darabok bemutatásakor. Ezért volt, hogy a közönség és köztük nem igazán alakult ki semmilyen kapcsolat. Aranyos volt, ahogy Tom Dougall (énekes) próbálkozott a magyar köszönömmel a számok végén, majd feladta és visszatért a thank you-hoz.
TOY – Fast Silver (Official Audio)
Fast Silver is taken from TOY’s third studio album ‘Clear Shot’ released on Heavenly Recordings on October 28th, 2016 Pre order your copy here: http://heavenlyemporium.com/buy/clear-shot-1/
A TOY koncertje összességében jó csemege lehetett a pszichedelikus műfajok kedvelőinek, de aki csak bulizni jött (ha volt egyáltalán ilyen), az nem biztos, hogy megtalálta, amit keresett. Amikor durvultak a zenészek, majdnem mindenki jól szórakozott, de a gondosan komponált, kísérletezőbb részeknél nem sokan lelkesedtek.