“Minden nap egyre közelebb kerül a karakterhez, akit megformál, úgy érzi, ő már egy kicsit Störr kapitány” – mondta el Gijs Naber, Enyedi Ildikó A feleségem története című kosztümös filmjének főszereplője a sajtótájékoztatón.
“Megtiszteltetés Ildikóval dolgozni, mert nagyon intelligens, precíz rendező” – hangsúlyozta Gijs Naber holland színész. Naber korábban Enyedi Ildikó egyik tanítványának rövidfilmjében már szerepelt, így került kapcsolatba a rendezőnővel.
Enyedit régóta foglalkoztatta Füst Milán 1942-ben megjelent regényének megfilmesítése. A bolygó hollandi mítoszán alapuló mű főhőse a szerelmi ügyekben járatlan holland hajós, Störr kapitány, aki feleségül veszi Lizzyt (Léa Seydoux) a szépséges francia nyelvtanárnőt. Füst a szerelmi történeten keresztül mesél az élet bonyolultságáról, titokzatosságáról és törékeny szépségéről.
Naber elmondta, hogy ez a forgatás azért is különleges számára. Úgy érzi, az angol nyelvű filmben igazán összetett karaktert játszik egy sok rétegű történetben.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Ildikó tökéletesen ismeri ezt a férfit, mivel A feleségem története a kedvenc regényei közé tartozik. Én is nap mint nap próbálok egyre közelebb kerülni a kapitányhoz, amennyire csak lehet. A forgatás során karakterének egyre újabb részleteit fedezzük fel. Már egy kicsit Störr kapitány vagyok[/perfectpullquote]
– mesélte a színész.
“A történet az élet nagy kérdéseit veti fel” – foglalta össze. Mint fogalmazott: mielőtt Störr megismeri Lizzyt, nem érdeklik különösebben a nők. Sok történetet hall a hűtlenségükről. Az első reakciója neki is ez az általánosítás volt. Ám hozzátette, a következő pillanatban Lizzy magával ragadja, beleszeret, és úgy gondolja, képes lesz ezzel az érzéssel megbirkózni. A közös élet azonban másképp működik, mint gondolta.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Ez a helyzet nyilván az ő karakteréről is sok mindent elárul. Azonban ugyanakkor arról is szól elárul, hogyan élje az ember az életét, hogy szeressen, milyen egy kapcsolatban élni?[/perfectpullquote]
– mondta. Naber szerint Störr féltékenysége már csak a végeredmény, ami az elbizonytalanodásból fakad. “Én vagyok a megfelelő társa ennek a nőnek? Megérdemlem a szerelmét? Ezek a gondolatok megingatják, és ekkor lepi meg a féltékenység” – mondta.
“A féltékenység olyan, mint egy kis szörny, benne rejtőzik az emberben. Azonban több köze van ahhoz, hogy az ember bizonytalannak érzi magát valami miatt. Azért is szeretem ezt a karaktert, mert végül mindig eljut odáig, hogy magában keresi a hibát. Küzd az érzés ellen, de nem tudja kiűzni a fejéből, hogy a feleségének viszonya van, pedig nincs rá bizonyíték, és senki sem tudja ezt megerősíteni” – magyarázta.
Ez a történet azért is fontos számára – mondta Naber –, mert arról szól, hogyan viselkedjen az ember egy kapcsolatban.
Mint hozzáfűzte: ez a film az érzésekről és érzelmekről szól, és kivételes öröm, hogy játszhat benne. “Ildikó mélyen ismeri ezt a történetet. Csak akkor elégedett, amikor egy-egy jelenetben a szereplők képesek megmutatni ezeket az érzelmeket. Ha elsőre nem jutunk el odáig, addig vesszük, amíg nem sikerül megtalálni a valódi érzelmeket, a kapcsolatot köztem és Lea vagy a többi szereplő között” – mesélte.
Szépen gyűlik a pénz Enyedi Ildikó új filmjéhez / ContextUs
A Testről és lélekről című legutóbbi filmjével Oscar-díjra jelölt és a Berlinale Arany Medvével kitüntetett Enyedi Ildikó új filmje Füst Milán világhírű regénye alapján készül. A feleségem története európai koprodukcióban készül az Inforg-M&M Film vezetésével a német Komplizen Film ( Toni Erdmann) és az olasz Moliwood Films közreműködésével, valamint a német-francia Arte és az olasz RAI televíziók is támogatják.
A legnagyobb kihívás az volt, hogy megértsem ezt a karaktert. Az elején viszonyulhatunk hozzá úgy, hogy ez egy féltékeny fickó. Azonban valójában jóval többről van szó, mint féltékenységről, alapvetően arról, hogyan értünk meg egy másik embert egy kapcsolatban, hogyan kezeljük együtt ezt a kapcsolatot, hogy lesz elegünk az elvárásokból
– fejtette ki. Hozzátette, “csak éljük az életünket, éljük meg a pillanatot! Legyünk ott, és ne foglalkozzunk az elvárásokkal! Nagyon teszik nekem, hogy ez a szereplő végül megérti. De ez nem egyszerű. Először meg kell küzdenie azért, hogy eddig eljusson.”
A testről és lélekről főszereplője, Borbély Alexandra a legjobb európai színésznő és A négyzet a legjobb európai film
Alkotója, Ruben Östlund elnyerte vele a legjobb rendezésért és a legjobb forgatókönyvért járó Európai Filmdíjat. A négyzet: Hogyan viselkedjünk Svédország legmenőbb múzeumában? A négyzet kiérdemelte a legjobb vígjátéknak járó elismerést is, főszereplője, Claes Bang brit színész pedig a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat vehette át.
Az Oscar-jelölt Testről és lélekről rendezője új filmjét nemzetközi színészgárdával forgatja. A sajtóértekezleten elhangzott, hogy a stáb már túl van a hamburgi forgatáson. Már többek között néhány komoly hajós jelenetet is felvettek. Jelenleg Budapesten dolgoznak, ahonnan Máltára utaznak tovább.
A 38 éves holland színész, Gijs Naber korábban mások mellett az Emma Blank utolsó napjai, a Kéjlak és A Heineken-emberrablás című holland játékfilmekben és több tévésorozatban is szerepelt. A feleségem történetét 2020 végén láthatják majd a nézők a magyar mozikban.