Juno Dawson, a Queen of Teen-díjas szerző a jól ismert történetet, az Alice Csodaországbant dolgozta át. Az újraalkotott sztori kokaintól és sminktermékektől porlik, de nem maradhatnak ki belőle a szexuális abúzust elkövető Tweedle-ikrek sem. Dawson új könyvéről, tabukról és borzalmas randikról mesélt.
Nem mindennapi hős
Alice kékre festett hajjal lófrál szó szerinti Csodaországában, ahova a rejtélyes nyúlüreg helyett a kokain vagy az agglomerációkból ingázó, idősebb, házasságban élő férjekkel folytatott szex játszmák mámorán keresztül jutott el. Talán nem így képzeljük el a jól ismert mese újragondolását és annak hősnőjét.
Juno Dawson legújabb könyvében, a Wonderland – Welcome To The Party-ban azonban szó sincs hősködésről és kellemes esti mesékről. Regényében a Lewis Carroll írásából újjászületett, 17 éves Alice egy elit lányiskola tanulója. A fiatal története azonban inkább hasonlít egy mérges gyerek zsírkréta firkájára, ami valójában az öncsonkítás és a kozmikus igazság iránti kimeríthetetlen könyörgést tükrözi, mintsem egy szőke hajú baba kalandjaira. Dawson főszereplője egy lusta angyal, akinek nemcsak a hétköznapi élet problémáival adódik gondja, de a nemiség kérdésköreibe is belegabalyodott. Az eredeti történethez hasonlóan a mondanivaló azonban égető minden olvasó számára:
ki vagyok én a világban?
Függetlenül attól, hogy csillámporral hintett fikcióról, vagy pénztől, hatalomtól, népszerűségtől fűtött, kokain és púderporral hintett valóságról van szó, amely igazságát ráadásul pletykák áradati csavarják széjjel.
Transzneműség a sorokban, az életben
A The Guardiannak adott interjúja során Juno Dawson azonban pontosan úgy néz ki, mint aki jól tudja, ki ő és mit akar. A valóságban azonban ő is számos kérdőjellel száll harcba. Arról nem is beszélve, hogy az Alice-jához hasonlóan ő is a transzneműek büszke körét bővíti. Eredeti nevén James Dawson 2015-ben döntött úgy, hogy nevét Junóra változtatja és nyíltan is felvállalja identitását.
Nem az én testem: Transzneműség a filmvásznon / ContextUs
Az elmúlt években számos, a transzneműség témáját feldolgozó film látott napvilágot. Úgy látszik, ahhoz még mindig nem elég, hogy bátrabban nyúljanak egy-egy ilyen történethez. Öt olyan filmet mutatunk, amelyek valamiért kiemelkednek a többi, hasonló alkotás közül. Mindegyik más-más szemszögből dolgozza fel
Ugyan a Spice Girls hatására kezdett el ébredezni benne női ösztöne, még 1996-ban, sokáig nem mert szembenézni önmagával. Egyrészről nem volt szokványos, hogy szenvedélyeiért ilyen mértékben rajongjon, másrészről az iskolában is bullying áldozata lett, amiért konfrontálódott a férfias megjelenéssel. Fiatal korában úgy érezte, elbukott az emberség vizsgáján. 2018-ban megszületett az első transznemű karaktere, Kendall is, a legsikeresebb regényében, a Cleanben.
Dráma máshol
Az újragondolt Alice-sztori inspirációjául egy melbourne-i kiállítás szolgált, ahol az ismert szereplők reprezentációi kerültek bemutatásra. Dawson szerint szigorú elképzeléseink vannak arról, egy főhősnek hogyan kell kinéznie, az eseményen azonban japán és fekete bőrű mesefigurák is megjelentek. A sorból viszont hiányzott egy transznemű szereplő. De ha az előbbiek elfogadást élvezhettek, miért ne alkothatna egy ilyen szempontból hozzá hasonló karaktert ő is?
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Egy önkormányzati lakásban nőttem fel, Bradford közelében, ahol olyan sorozatokat néztem a tv-ben, mint a Beverly Hills 90210 és később a Gossip Girl. Úgy tűnt, a dráma egy olyan dolog, ami csak a gazdagoké lehet[/perfectpullquote]
– meséli Juno Dawson. A szerző tehát nem véletlenül döntött úgy, hogy a korábbi csajos hajcihők hangulatát a kamaszok low-budget titkos partijainak szintjére helyezi. A szereplők ugyan olykor hasonlítanak a Carrol-i archetípusokra, de mégis más környezetben mozognak. Nem a mesék csillogásában és nem a Beverly Hills-i csajok pompájában, hanem ezek között.
Kylie Jenner ismét bevásárolt: már egészen elképesztő ingatlanportfolióval rendelkezik
Kylie Jenner ismét beszállt az ingatlanbizniszbe. Alig pár napja írtunk róla, hogy a 22 éves, szépségiparban utazó reality-sztár családi paródia-videóiban szinte körbevezeti TikTok-követőit frissen vásárolt, 36,5 millió dolláros villájában, most ismét egy szabad szemmel is jól látható összeget perkált le készpénzben. Az egyébként poros telek a San Fernando-völgy környékén található a legfiatalabb milliárdos szülővárosa, Hidden Hills mellett.
A történet a hétköznapok jól ismert témáit járja körbe, amikről mindannyian olvasunk, hallunk, beszélünk, mégis épp olyan elérhetetlen problémáknak tűnnek, mint a luxusautók és a milliárdos ékszerek közti válogatás. Férfi, valamint női orgazmus, erőszak, öngyilkossági kísérlet, vagdosás, kis mellek és még sorolhatnánk mennyi téma vetődik fel a sorok közt, amit Dawson kimerít.
Ki-mit választ?
Juno Dawson 2017-ben megjelent The Gender Games könyvében a szexuális életet kockázatvállalásként írta le, ami akár önmagunk bántalmazásának a formája is lehet.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Valaki ollóval vagdossa magát, valaki meg borzalmas férfiakat választ. Régen rengeteget ittam, és ugyan sosem vagdostam a testem, a húszas éveim során én is megengedtem magamnak pár borzasztó kapcsolatot. Veszélynek tettem ki a személyiségemet akkor, amikor azt akartam, hogy az emberek kedveljenek[/perfectpullquote]
– mondja Dawson. Új könyvében azonban más személyes vonatkozások is fellelhetők, beleértve ebbe a randi-alkalmazásokon folytatott, heteroszexuális férfiakkal való kapcsolatát is. Mára azonban már megtalálta a saját hangját, amin nem fél küzdeni a transzneműek jogaiért és mesélni egy másféle Csodaországban tévelygő kamaszlányról, felfedve ezzel a világ összes piszkos tabujának ügyét.