A hagyományos kőszínházi évad kora ősztől késő tavaszig tart. Az intézmények igyekeznek általában az első hónapokban (tehát decemberig, karácsony környékéig) időzíteni az új előadások bemutatóit. Ez azonban egyáltalán nem azt jelenti, hogy az évad második felében – a naptári év első részében – tétlenkednének, esetleg ne lennének próbák. Rendszerint az összes színház hagy néhány premiert késő tavaszra is, hogy kielégítse az újdonságra szomjazó nézői igényeket. Nézzük, miket érdemes várni 2019 első felében!
Angyali üdvözlet (Stúdió K, rendező: Szenteczki Zita)
A Stúdió K mindig is híres volt arról, mennyire támogatja a pályakezdő színházi alkotókat. Ez az állítás továbbra is igaz. Sőt, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint 2018-19-es évaduk harmadik bemutatója, amit Szenteczki Zita rendez.
Zita 2017-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, bábrendezőként.
Így látatlanban érdekes párosításnak tűnik egy friss diplomás, fiatal rendező és Paul Claudel – XIX. században született francia költő, író – drámája, az Angyali üdvözlet. A mélyen vallásos töltetű alapszöveg nem szűkölködik komikumban, így kíváncsian várom, hogy a Stúdió K színészei és alkotói milyen előadást hoznak létre belőle.
A bemutató időpontja: február 23.
Baal (Kecskeméti Katona József Színház, rendező: Zsótér Sándor)
Érdekes megfigyelni, a magyar színházak évről-évre melyik Brecht-drámát veszik elő és rendezik meg több helyen egy évadon belül.
Ez idén minden bizonnyal a Baal, amit a Pesti Színház színpadán Horváth Csaba rendezett meg, Kecskeméten pedig Zsótér Sándor kapta ezt a nemes feladatot.
A megszokott alkotócsapatával és a Kecskeméti Katona József Színház színészgárdájával születik meg az előadás, amely mindenképpen 18 éven felülieknek – de nekik erősen – ajánlott!
A bemutató időpontja: január 11.
Meggyeskert (Nemzeti Színház, rendező: Silviu Purcărete)
A román rendező legutoljára 2017-ben nyűgözte le a magyar közönséget, amikor is a MITEM (Madách International Theatre Meeting) alkalmából Budapesten is megtekinthető volt a Faust című előadása.
A díszlet és a fények meghatározó elemei voltak a Goethe-adaptációnak, és az évad második felében, a Nemzeti Színházban megrendezendő Meggyeskert esetében hasonlóan domináns látványvilágra számítok.
A Nemzeti Színház állandó színészgárdáján kívül – élén Udvaros Dorottyával – a Kaposvári Egyetem színészhallgatói is színpadra lépnek Csehov utolsó drámájának ezen feldolgozásában.
A bemutató időpontja: március 2.
Karamazov testvérek (Spirit Színház, rendező: Nagy Márk)
A Spirit Színház gyakran ad otthont olyan előadásoknak, amelyek – témájuk, különféle anyaszínházban aktívan dolgozó színészeik, vagy egyéb okok miatt – nem illenek bele a kőszínházak repertoárjába. Ilyen lesz Nagy Márk rendezése is, a Karamazov testvérek.
Márk nem először rendez, 2017-ben Brecht művét, az Arturo Ui feltartóztathatatlan felemelkedését állította színpadra.
A két előadásban közös, hogy olyan emberekkel dolgozik, olyan fiatalokat rendez, akiket ő maga ismer, hiszen együtt jártak egyetemre. Orosz regényt színpadra vinni mindig hatalmas kihívás, de a Dosztojevszkij-mű esetében még inkább igaz ez. Színházi adaptációja valószínűleg különösen nagy bonyodalmakkal jár, amit eddig csak a Radnóti 2014-es Karamazovja tudott leküzdeni. Minden bizodalmam a Spirit Színház előadásában van, ahol egy kivétellel (Perjés János) minden alkotó frissen végzett fiatal. Kíváncsi vagyok, ők hogy látják a három testvér tragédiáját.
A bemutató időpontja: március 26.
Kakukkfészek (Radnóti Színház, rendező: Zsótér Sándor)
Majdhogynem az évad legvégéig kell várnom arra az előadásra, ami az eddig meghirdetett 2019-es bemutatók közül a legígéretesebbnek tűnik. A Radnóti majdnem az összes kultúrportál 2018-as évet összegző listájában ott van legalább egy előadással, valamint a POSzT-on is sikert aratott.
Valami nagyon jól működik abban a színházban, és csak remélni tudom, hogy az új Zsótér-rendezéssel ez csak még inkább felfelé fog ívelni.
Ken Kesey Száll a kakukk fészkére című regénye eleve az egyik kedvenc olvasmányom, az 1975-ös filmadaptáció óta pedig egyre felkapottabb a történet. A Belvárosi Színházban a regénnyel azonos címen futó darabot Znamenák István rendezte, de meggyőződésem, hogy a Radnóti Kakukkfészek előadása szöges ellentéte lesz annak. Vilmányi Benett McMurphy-je, Csomós Mari Indiánja és László Zsolt Billy-je már így is elég vonzó szereposztás, és ez csak a színészgárda egy része. Erre jön még egy minden bizonnyal igen erős koncepció.
A bemutató időpontja: május 4.
VÉGSZÓ
Bemutatók terén a 2018. év sem volt semmi, de az eddigi hírek alapján 2019 sem fog lemaradni az előző mögött. Az évad végére a budapesti színházak még tartogatnak meglepetéseket és aduászokat – amik remélhetőleg ütik az összes addigi előadást. Aki pedig teheti, nézzen körül a vidéki színházakban is, érdemes!