Egyre több poszthumusz album jelenik meg, mert egyrészt hatalmas igény van rá, másrészt pedig a kiadóknak új közönségre, azaz nagyobb piacra van szükségük. David Bowie poszthumusz lemezei kapcsán a The Guardian újságírója járt utána annak, mi is áll a világsztárok és alig ismert szerzők halála utáni kiadott szerzemények mögött.
Idén két David Bowie-lemezre számíthatnak a rajongók. Először jön egy digitális EP, korábban kiadatlan változatban hallható számokkal, amelyről hétről-hétre fogják majd adagolni a dalokat. Az Is It Any Wonder? című EP-ről január 8-án már meg is jelent az első szám David Bowie 73. születésnapja alkalmából.
A másik egy koncertlemez lesz áprilisban. A ChangesNowBowie az 1996-ban, a Madison Square Gardenben, Bowie 50. születésnapja alkalmából szervezett koncert próbái alatt rögzített élő felvételeket tartalmazza.
Kilenc eddig be nem mutatott David Bowie-szám érkezik
A dalokat 1969-ben vették fel élőben a zenész lakásában. Bowie énekel, gitározik és stylophone-ozik, de John Hutchinson is megjelenik gitárral és vokállal. Az új kollekció június 28-án érkezik, és összesen 10 dalt találhatunk majd rajta. Ebből egy pedig a Space Oddity egy korai verziója. David Bowie népszerűsége nem csökkent három évvel a halála után sem.
Az albumokon szereplő szerzemények listája egyelőre nem ismert. A kiadó mindössze annyit közölt, hogy az Is It Any Wonder? 1990-es években felvett, de ki nem adott dalokból álló válogatást tartalmaz. Mindkét lemezt a Parlophone Records kiadó gondozza, amely a Bowie halála utáni profitorientált tevékenységekkel foglalkozik.
A Nielsen Music adatai szerint nem sokkal Bowie 2016-ban bekövetkezett halála után Amerikában több mint 5000%-al ugrott meg a lemezeinek eladása, és csak a halála hetében 682 ezer példányt értékesítettek. A Spotify mérése alapján 2700%-al nőtt a letöltések száma a halála utáni órákban.
A legismertebb posztumusz-kiadások mögött állók szerint a szerzők halála után megjelentetett anyagok már nem pusztán könnyű haszonszerzési lehetőséget jelentenek, hanem nemes ügyet takarnak. Így ugyanis rég elfeledett vagy kizárólag szűk körben ismert zenészeket tudnak eljuttatni új és nagyobb közönség számára – köztük például azokat, akiket David Bowie is nagyra tartott.
Hivatalosan is emlékmű lett a londoni pavilon, ahol David Bowie fesztivált szervezett
London nevezetességeihez jegyezték a beckenhami Croydon Road-on található pavilont, ahol az egynapos Growth Summer Fesztivált is tartották. Az egynapos rendezvényen Bowie adományokat gyűjtött a Beckenham Arts Lab porjektjéhez. Az előjegyzés apropóján a pavilont felújítják, melynek engedélyeztetése jelenleg is folyik. A projekthez szükséges pénzösszeget a ma ötven éves Bowie’s Beckenham Oddity fesztivál belépőiből gyűjtik össze.
Ilyen küldetést végez a korábban egy nagy kiadónál vezető pozícióban dolgozó Steve Knutson is. Elmondása szerint azért alapította meg az Audika Records-ot, hogy kiadja Arthur Russell kult-szerző számait, akinek Bowie is nagy rajongója volt.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Önös érdekből tettem. Szerettem volna hallgatni a zenéjét, és ennek az egyetlen módja az volt, hogy kiadom magam[/perfectpullquote]
– árulta el a motivációját Knutson. A New York-i underground körökön kívül alig ismert, 1992-ben elhunyt amerikai zenész vagyonkezelője volt élettársa, Tom Lee. Ő adott hozzáférést Knutson számára Russell rendkívül gazdag zenei hagyatékához, aki aztán 2004-től el is kezdte kiadni az örökségét. A legutolsó anyag éppen nemrég, 2019 novemberében került ki a kezeik közül.
Egy másik esetben, Josh Cheon, a san franciscói Dark Entries Records alapítója is hasonló történetről számol be. Ő az 1982-ben elhunyt, diszkózenével foglalkozó producer, Patrick Cowley teljes életművét kapta meg a zenész egy korábbi üzleti partnerétől. A legutóbb megjelent Mechanical Fantasy Box az 1973-1980 közötti korai szerzeményeket tartalmazza.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Mi vagyunk az őrangyalai és felügyelői ezeknek a zenéknek. Mi felelünk azért, amit a világ hallgat[/perfectpullquote]
– véli Cheon. Kevés adat áll rendelkezésre a poszthumusz kiadású lemezekről. Nem készül hivatalos eladási statisztika sem, hogy lássuk, milyen mértékben nő az eladott példányszám, de az 1960-as évek óta tény, hogy az adott előadó halála után megjelenő anyagok nagyon kelendőek. Miután Otis Redding Dock Of The Bay című albuma az első poszthumusz listavezető lett, Jimi Hendrix, John Lennon, Janis Joplin és Notorious BIG is mind felkerültek a slágerlisták élére haláluk után.
A Whitney Houston-hagyaték hologramturnét, musicalt és albumot is tervez
Miután Whitney elhunyt, kiadtak néhány meg-nem-jelentetett dalt és néhány dokumentumfilmet, de a zeneipar hagyományaihoz képest egészen visszafogottan kezelte az énekesnő halálát. Hét év után a hagyaték úgy döntött, megnyitja kapuit, és több projektbe is belevág. Leszerződtek a Primary Wave menedzsment céggel egy hologramturnéra, egy kiadatlan dalokból álló albumra, egy musicalra és még többre.
Ez a trend vezetett a kiválóan jövedelmező poszthumusz zeneipar kialakulásához, amikor szerzői jogok tulajdonosai, vagyonkezelők és kiadók egyezkednek egymással, és a hologram turnék teljesen elfogadottá váltak.
De egy-egy művész hagyatékának kezelése számos vitát is kiválthat. Prince vagyonkezelője például a 2016-ban bekövetkezett halála óta küzd a kiadatlan számok tervezett megjelenése ügyében.
Whitney Houston 2012 februárjában bekövetkezett halála után a Sony Music hirtelen felemelte a legnépszerűbb számainak árát a brit iTunes-on 4,99 fontról 7,99-re, amit a közfelháborodás miatt aztán kénytelen volt visszavonni.
PARLOPHONE TO ISSUE UNRELEASED BOWIE TRACKS “We spoke of was and when…” It’s likely that some of you have been expecting something on what would have been David Bowie’s 73rd birthday, after announcements on 8th January for the past couple of years. Indeed, if the calendar has clicked over to that date where you are, then you have possibly already found something. Now it’s 8th January in the country of his birth, here’s that announcement… + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + Parlophone Records is proud to announce DAVID BOWIE IS IT ANY WONDER? a six track EP of unreleased and rare tracks to be released over six weeks. The first of these is a previously unreleased version of ‘The Man Who Sold The World’, released today as a streaming-only 1 track digital single in celebration of both David’s birthday and the 50th anniversary of the writing and recording of this classic. Five more songs will be released on a weekly basis from 17th January. ‘THE MAN WHO SOLD THE WORLD’ (CHANGESNOWBOWIE VERSION) is taken from the 9-track session ChangesNowBowie, recorded for radio and broadcast by the BBC on David’s 50th birthday on 8th January, 1997. This mostly acoustic session was a stripped back affair featuring some of David’s favourites of his own compositions and was produced by Bowie himself, Reeves Gabrels and Mark Plati. CHANGESNOWBOWIE was recorded and mixed at Looking Glass Studios in New York in November 1996 during rehearsals for David’s 50th birthday concert at Madison Square Garden. Gail Ann Dorsey (bass, vocals), Reeves Gabrels (guitars) and Mark Plati (keyboards and programming) accompanied David on the recording. CHANGESNOWBOWIE will be released in limited quantities on LP and CD for Record Store Day on 18th April, 2020. The cover art for the album will features a portrait of David by renowned photographer Albert Watson, taken in New York in 1996. (See montage for cover) More details will be announced shortly. ~ DAVID BOWIE ‘THE MAN WHO SOLD THE WORLD’ (CHANGESNOWBOWIE) IS AVAILABLE NOW ON PARLOPHONE ~ DAVID BOWIE CHANGESNOWBOWIE RELEASED ON PARLOPHONE ON 18TH APRIL, 2020 FOR RECORD STORE DAY #BowieIIAW #CHANGESNOWBOWIE
No Description
A független kiadók számára a profitszerzésre tett legkisebb célzás is kiátkozással ér fel. Matt Sullivan és Matt Werth szerint, akik mindketten saját kiadójukat vezetik, a poszthumusz kiadás számukra szerelem-projekt.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Nem csak megjelenünk és ráveszünk valakit, hogy írja alá a szerződést, hanem egy-egy lemez megjelentetésében olykor több mint egy évtized munkája van[/perfectpullquote]
– mondja Sullivan. David Bowie esete ennél egyszerűbb, lévén, hogy a vagyonkezelője rendelkezik a szerzői jogokkal is, amelyet a Parlophone kiadónak áll jogában. A fentiekben említett két lemezen túl idén már nem terveznek további meglepetéseket, annak ellenére, hogy az utóbbi négy évben minden ősszel kijöttek egy-egy box-szettel, és Bowie halála óta már így is hat koncertalbumot dobtak piacra.