Arno Breker 75 éven át eltűntként nyilvántartott műalkotását valószínűleg az amerikai csapatok ásták el, amikor beköltöztek Hitler kedvenc szobrászának, Breker korábbi műtermébe.
A Romanichel és egy hasonmása
Adolf Hitler egyik kedvenc művészének, a szobrász Arno Breker egyik legismertebb alkotását találták meg a berlini Kunsthaus Dahlem Múzeum kertjében, írja a The Art Newspaper. A márványból készült emberi fejről mintázott szobrot valószínűleg az amerikai csapatok ásták el 75 évvel ezelőtt.
A Romanichelként ismert alkotás 1940-ben készült. Emellett találtak egy másik, a Breker-szoborra kísértetiesen hasonló művet is, egy szintén márványba faragott, méreteiben és kompozíciójában is a Romanichellel megegyező fejet, amelynek alkotóját azonban még azonosítani kell. Dorothea Schöne, a Kunsthaus Dahlem igazgatója is megerősítette, hogy a szobor stílusában is nagyon hasonlít a Romanichelre, ezért azt feltételezik, hogy az is Breker munkája.
Egy feltárás szerint a német nők vallásos áhítattal tekintettek Hitlerre
A Nemzetiszocialista Német Munkáspárt tagjai kapcsán általában a férfiakról esik szó. Illetve olyan magas katonai beosztású nőkről, mint Irma Grese vagy Ilse Koch, akik a koncentrációs táborokban dolgoztak. A pártnak viszont volt számtalan női tagjai is, akik átlagos háziasszonyok, dolgozó nők voltak, írja a .
A múzeum nyilatkozata szerint mindkét szobor valamennyire megsérült, valószínűleg még mielőtt elásták volna őket. A szobrok az intézményben zajló építési munkálatok közepette kerültek elő. Schöne elmondta, hogy teljesen véletlenül bukkantak rá a két műtárgyra az ereszcsatorna cseréje közben.
Sculpture Find at Kunsthaus Dahlem. A couple weeks ago we found these two sculptures in our construction site. After conservators had checked the condition and our first research on identification and provenance, we put them on view @kunsthausdahlem now. One Sculpture has been identified without doubt as Arno Breker’s „Romanichel” from 1940. More information to come soon on our website. #kunsthausdahlem #arnobreker #sculpture Copyright: VG-Bildkunst, Bonn 2020.
No Description
A második világháború óta eltűntként nyilvántartott szobor egy szinti vagy roma férfit ábrázol, akivel Breker az 1920-as években találkozott Párizsban, és több alkalommal is modellt állt neki. A művész feljegyzéseiből tudhatjuk, hogy a férfi feje valamiért nagyon megragadta őt. Az nem ismeretes, hogy 1940 után miért vette elő ismét a témát. A szintiket és a romákat a nácik 1936-tól üldözték: ezrével deportálták őket a koncentrációs táborokba, ahol félmillióan életüket vesztették.
A birodalmi főváros szobrásza
A Kunsthaus Dahlem 2015-ben nyitotta meg kapuit Breker korábbi műtermében, amelyet 1939-1942 között építettek a náci párt udvari művészének, hogy itt kivitelezhesse a Birodalom újragondolt fővárosa számára a központi megbízásokat. A nácik nem csak a modern alkotásokhoz, hanem a régi műtárgyakhoz is vonzódtak.
Breker szoros munkakapcsolatban állt Albert Speerrel, Hitler főépítészével, akit a náci vezér azzal bízott meg, hogy víziójának megfelelően alakítsa át Berlint Germaniává, azaz az ókori Babilonhoz vagy Rómához hasonlóan monumentális építészeti elemekkel rendelkező birodalmi központtá.
A második világháború alakulása azonban gátat vetett ezeknek az elképzeléseknek, és Breker csak rövid ideig élvezhette a műtermét, mert 1943-ban a bombázások alatt használhatatlanná vált. A háború után szovjet csapatok költöztek be az épületbe, majd 1945-től az amerikai katonai irányítás központjaként funkcionált. Ekkor Breker még itt fellelhető munkáit elszállították egy közeli gyűjtőpontra. A Múzeum közleménye szerint „logikus lenne azt feltételezni, hogy a két szobrot akkor ásták el, amikor amerikaiak kiürítették az épületet.”
Történelmi sorozatok alkonya: mi lett volna, ha nácik nyerik a világháborút?
Azért is nézünk televíziós sorozatokat, hogy kiragadják a nézőt jelenből, és egyfajta alternatív valóságba vigyék. Akkor is, amelyekben csak a szereplők kitalált figurák, és a történet a mai realitásba ágyazódik. Az alternatív történelmi sorozatok, fikciós valóságban játszódó telenovellák, amelyekben az emberiség sorsa egy történelmi fordulópont után a tényleges helyett éppen a másik lehetséges kimenetel felé fordul, reneszánszukat élik.
Nem csak Brekel műterme kapott új funkciót, hanem Hitler osztrák szülőháza is: rendőrörsként fogják hasznosítani.
A két szobor a Kunsthaus Dahlem Múzeumban szeptember 23-tól 2021. január 15-ig megtekinthető.