A minnesotai St. Thomas Egyetem kutatói, szorosan a történelmi események nyomában, digitális platformon örökítik meg a Black Lives Matter mozgalomhoz kapcsolódó street art műveket.
Az utcáról a digitális könyvtárba
2020 eddig már bőven bizonyította, hogy példátlan évet élünk. A világ a szemünk láttára szédítő ütemben változik. Miközben csak kapkodjuk a fejünket, még lekövetni sem egyszerű a folyamatokat, nemhogy összegyűjteni, rendszerezni és folyamatosan frissíteni az állandóan mozgásban lévő események leképeződéseit. Beszámoltunk mi is a BLM mozgalom mentén egyre sokasodó antirasszista tematikájú graffitikről, és a nagyvárosok vezetésének irányításával készült gigantikus Black Lives Matter feliratokról.

A minnesotai St. Thomas Egyetem kutatási projektje arra vállalkozott, hogy korunk legfontosabb történéseit megörökítő utcaművészeti alkotásokat gyűjtsék össze, írja a My Modern Met. Létrehozták a George Floyd halálához és az antirasszista tüntetésekhez kapcsolódó utcai alkotásokat feltérképező adatbázist, amely mindenki számára ingyenesen hozzáférhető. A digitális könyvtár célja, hogy az utcai alkotásokat legalább virtuális formában megmaradjanak.
A projekt kezdetben csak Minneapolis-ra koncentrált. A kutatók később egyre több megkeresést kaptak az Egyesült Államokból. Mostanra pedig már több mint 1000 alkotás szerepel az adatbázisban a világ minden tájáról. A fotóval dokumentált alkotások lelőhelyét térképen jelölik, feltüntetik a keletkezésének történetét és az alkotót.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A falfestmények emléket állítanak a rendőrségi brutalitás áldozatainak, valamelyest megnyugvást jelentenek a hozzátartozók és a közösség számára, valamint tartósan felhívja a figyelmet a rendőrség felelősségre vonhatóságáról szóló társadalmi párbeszédre.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Az adatbázis bemutatja, milyen erős antirasszista mozgalom kapott szárnyra, milyen művészi üzenetek jöttek létre a tiltakozások nyomán. Ha le is festik vagy lemossák majd ezeket a falfestményeket, az adatbázisunknak köszönhetően mégsem lehet teljesen megsemmisíteni őket. Az, hogy mi kerül a városok falaira, mind az emberek érzéseit tükrözi, a reakcióikat láthatjuk viszont arra vonatkozóan, mi is történik egy adott pillanatban[/perfectpullquote]
– nyilatkozta Dr. Todd Lawrence, a projekt egyik ötletgazdája.
Ami a múzeumokból kimaradt
A kezdeményezés azt is dokumentálni kívánja, hogyan változnak az alkotások, rávilágítva az utcaművészet ideiglenes és múlandó jellegére.
Bár a múzeumok már megkezdték a BLM mozgalomhoz kapcsolódó tárgyi emlékek dokumentálását, de mivel a street art nem tartozik a hagyományos művészeti kánonba, ezért a legtöbb múzeum nem is érdeklődik iránta. Éppen ezért is hiánypótló a St. Thomas Egyetem adatbázisa. A digitalizálás révén nem fenyeget az a veszély sem, hogy a művek végül egy múzeum pincéjében, a közönség elől elzárva porosodjanak.
Ugyanez a kutatói csapat hozta létre hasonló elvek mentén a Covid-19 utcaművészeti adatbázist, amellyel a világjárvány közösségekre gyakorolt hatásait szeretnék bemutatni.