Egy neves olasz művészettörténész Raffaellónak és követőinek tulajdonított egy Madonnát ábrázoló képet pár nappal az árverés előtt – írja a The Art Newspaper

Hirdetés

Egy Madonnát a gyermekkel ábrázoló, „Raffaello stílusához közel álló” festmény kelt el 1,27 millió euróért (~400 millió forint) a bécsi Dorotheum aukciósházban. A végösszeg a kikiáltási ár több mint háromszorosáig kúszott fel, miután egy híres olasz művészettörténész azt vélelmezte, hogy Raffaello és követői alkotásáról van szó.

Raffaello és tanítványai műve? / Fotó: Dorotheum

A felfedezésnek nevezett kép az aukcióig Adèle d’Affry gyűjteményének részét képezte. D’Affry egy 19. századi svájci nemesi származású asszony és művész volt, akinek további Raffaello-képek is voltak a birtokában.

Kiderült, hogy nem másolat volt a Gránátalmás Madonna, hanem Boticelli, az olasz reneszánsz mester eredetije

A festményről korábban úgy vélték, hogy az Sandro Botticelli 1487-ben készült Gránátalmás Madonná jának egy későbbi másolata. Ám a restauráláskor kiderült, hogy a kép valójában a mester 15. századi firenzei műhelyében született. Az örökségvédelmi szervezet restaurátorai a Viktória és Albert Múzeum és a brit Nemzeti Galéria szakértőivel is konzultáltak, akik szintén megerősítették a festmény eredetét – írta a .

Nem sokkal az aukció előtt Claudio Strinati, aki 2016-ban monográfiát írt a reneszánsz mesterről és a Római Múzeumfelügyeletnél is dolgozott, Raffaellónak és tanítványainak tulajdonította a képet. Azzal érvelt, hogy Giorgio Vasari A művészek élete című könyvében szót ejt a festményről, amelyet Raffaello kezdett el és Ridolfo del Ghirlandaio fejezett be.

Dorotheum

Leading art historian and former museum director, Claudio Strinati, states that the Madonna and Child painting in Dorotheum’s Old Masters #auction on 22 October, is by Raphael and Associates!…

A Dorotheum egyik régi mesterekkel foglalkozó szakértője szerint az ár, bár jelentősen magasabb, mint a becsült 300-400 ezer euró, nem azt jelzi, hogy az ajánlattevőket teljesen meggyőzte volna a festmény eredetéről.

Sokat fognak még vitatkozni erről a festményről. Ez egy rejtély. Az alkotó személye még mindig kérdéses

– fejezte ki kételyeit a szakértő. Ugyanakkor hozzátette, hogy a kép sok közös jellemzőt mutat Raffaello 1497-1504 között Umbriában készült festményeivel és rajzaival. A technikai vizsgálatokból kiderült, hogy a festő egy mangántartalmú piros pigmentet és üvegport használt, amit csak nagyon kevesen, Raffaellót és az apját beleértve.

Hirdetés