Egy neves olasz művészettörténész Raffaellónak és követőinek tulajdonított egy Madonnát ábrázoló képet pár nappal az árverés előtt – írja a The Art Newspaper.
Egy Madonnát a gyermekkel ábrázoló, „Raffaello stílusához közel álló” festmény kelt el 1,27 millió euróért (~400 millió forint) a bécsi Dorotheum aukciósházban. A végösszeg a kikiáltási ár több mint háromszorosáig kúszott fel, miután egy híres olasz művészettörténész azt vélelmezte, hogy Raffaello és követői alkotásáról van szó.
A felfedezésnek nevezett kép az aukcióig Adèle d’Affry gyűjteményének részét képezte. D’Affry egy 19. századi svájci nemesi származású asszony és művész volt, akinek további Raffaello-képek is voltak a birtokában.
Kiderült, hogy nem másolat volt a Gránátalmás Madonna, hanem Boticelli, az olasz reneszánsz mester eredetije
A festményről korábban úgy vélték, hogy az Sandro Botticelli 1487-ben készült Gránátalmás Madonná jának egy későbbi másolata. Ám a restauráláskor kiderült, hogy a kép valójában a mester 15. századi firenzei műhelyében született. Az örökségvédelmi szervezet restaurátorai a Viktória és Albert Múzeum és a brit Nemzeti Galéria szakértőivel is konzultáltak, akik szintén megerősítették a festmény eredetét – írta a .
Nem sokkal az aukció előtt Claudio Strinati, aki 2016-ban monográfiát írt a reneszánsz mesterről és a Római Múzeumfelügyeletnél is dolgozott, Raffaellónak és tanítványainak tulajdonította a képet. Azzal érvelt, hogy Giorgio Vasari A művészek élete című könyvében szót ejt a festményről, amelyet Raffaello kezdett el és Ridolfo del Ghirlandaio fejezett be.
Log into Facebook | Facebook
Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.
A Dorotheum egyik régi mesterekkel foglalkozó szakértője szerint az ár, bár jelentősen magasabb, mint a becsült 300-400 ezer euró, nem azt jelzi, hogy az ajánlattevőket teljesen meggyőzte volna a festmény eredetéről.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Sokat fognak még vitatkozni erről a festményről. Ez egy rejtély. Az alkotó személye még mindig kérdéses[/perfectpullquote]
– fejezte ki kételyeit a szakértő. Ugyanakkor hozzátette, hogy a kép sok közös jellemzőt mutat Raffaello 1497-1504 között Umbriában készült festményeivel és rajzaival. A technikai vizsgálatokból kiderült, hogy a festő egy mangántartalmú piros pigmentet és üvegport használt, amit csak nagyon kevesen, Raffaellót és az apját beleértve.