Az aktuális politikai, társadalmi kérdések feldolgozása az újságírás és a színjátszás eszközeivel nem újkeletű, de mindenképpen izgalmas ötlet.
Rendhagyó évadnyitás
Bár a hazai színházi világ a színházak finanszírozásának kérdése után az SZFE-botránytól hangos jelenleg, érdemes egy pillantást vetni arra, külföldön hogy történik az új idény elindítása. A koronavírus-járvány mindenütt veszélybe sodorta a színházak fenntartását és a színházi dolgozók megélhetését.
A londoni Royal Court Theatre, a brit Királyi Udvari Színház novemberben nyitja meg kapuit a közönség előtt egy egészen különlegesnek ígérkező előadássorozattal. Nem a két színpadon fog zajlani új darabok bemutatója, hanem a művészek külső helyszíneken, a színház épülete körül játszanak majd az egymástól kellő távolságot tartó közönségnek. Az előadások pedig a koronavírus-járvány időszaka alatti sajtóhírekről fognak szólni. Hat különböző lapszám, azaz előadás készül a karantén egy-egy hetének szalagcímeiből.
Sam Mendes és a Netflix 200 millióval támogatja a bajba jutott színházi dolgozókat
A streamingóriás 500 ezer fonttal (csaknem 200 millió forinttal) indította el a kezdeményezést, amelyre személyenként legfeljebb ezer fontig (390 ezer forintig) lehet pályázni. Azok kérhetik a támogatást, akik 2019 januárja és 2020. március 31. között brit színháznál dolgoztak. Az alappal azokat akarják segíteni, akik nem kapnak támogatást a brit kormány járvánnyal kapcsolatos pénzügyi segélyprogramjában – írta a .
A királyi színház Élő Újság elnevezésű projektje az USÁban a nagy gazdasági világválság alatt, született hasonló kezdeményezésnek állít emléket.
Az amerikai Federal Theatre az 1930-as években munka nélkül maradt szerzőket kért fel, hogy írjanak a legégetőbb társadalmi kérdésekről szóló drámákat.
Az egyik ekkor keletkezett darabot, a One Third of a Nationt (A nemzet egyharmada) az egész országban színpadra állították. Vicky Featherstone, a Royal Court művészeti igazgatója tinédzser korában hallott először az amerikai színházi kezdeményezéséről.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A karantén alatt egyik nap eszembe jutott, hogy mennyire létfontosságúnak számított az igazság kimondása a világválság után nem csak a színházi világ megmentése miatt, hanem azok felkarolására is, akik előtte nem kaptak elég megszólalási lehetőséget[/perfectpullquote]
– nyilatkozta Featherstone. Hozzátette, hogy a királyi színház Living Newspaper előadásai pörgősek, politikától sem mentesek és a nyugalom megzavarására alkalmasak lesznek, a jelentősen megváltozott és változó idők jegyében. Az előadások november 12-től délelőtt 11 és este 23 óra között tekinthetők meg.
Mi újság a színházban?
A Royal Court elindított egy adománygyűjtő kampányt is, amelynek célja, hogy 100.000 fontot gyűjtsenek össze a színház újrainduláshoz. A nagyszínpadon jelenleg is a márciusi bezáráskor játszott darab díszletei láthatóak.
Becsomagolt színházak jelentek meg Nagy-Britanniában
Egy új projekt segítené azokat a brit színházakat, amelyek a júliusi nyitási engedély ellenére nem állnak készen darabjaik bemutatására. Ezek a kulturális intézmények július 4-től kinyithatnak, ám műsoraikat csak online kereteken belül élvezhetik a nézők, élőben egyelőre nem. Ennek ellenére a Hamletet nem sokára már a technológia segítségével tekinthetjük meg.
A színház és az újságírás ötvözése nem újkeletű Angliában sem. 2014-ben a színház a The Guardiannel közös projektje során a lap újságírói rövid színházi darabokat írtak, amelyeket aztán online vetítettek. Az Off the Page (A lapon túl) elnevezésű kezdeményezés alkotásai aktuálpolitikai, oktatási és divattal kapcsolatos témákat dolgoztak fel.
Roy Williams sporttal kapcsolatos minidarabjából, a Death of Englandből (Anglia halála) végül egy egész estés dráma készült a Nemzeti Színház számára. A darab folytatását idén tervezik színpadra állítani.